МЕТОДОЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У СВІТЛІ ВИКЛИКІВ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Станіслав Сапожников

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.126382

Ключові слова:

компетентність, компетенція, учитель фізико-математичних спеціальностей, формування компетентностей

Анотація

У статті розглянуті теоретичні позиції, підходи та принципи, вироблені у філософії, наукознавстві, психології, педагогіці, що закладають методологічні орієнтири дослідження формування компетентностей майбутніх учителів фізико-математичних спеціальностей. У статті стверджується, що тільки комплексне поєднання та використання проаналізованих положень, створює передумови для глибинного розуміння та усвідомлення сутності основ формування компетентностей у майбутніх учителів фізико-математичних спеціальностей.

Біографія автора

Станіслав Сапожников

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психології Університету імені Альфреда Нобеля, м. Дніпро

Посилання

Bibik, N. M., Yermakov, I. H. & Ovcharuk, O. V. (2005). Kompetentnisna osvita – vid teorii do praktyky [Competent education – from theory to practice]. Kyiv: Pleiada, 120 p. [in Ukrainian].

Velytchenko, L.K. & Podshyvalkina, V.I. (2009). Metodolohichni ta teoretychni problemy psykholohii [Methodological and theoretical problems of psychology]. Odesa: SVD Cherkasov, 279 p. [in Ukrainian].

Ermakov, D. S. (2011). Kompetentnostnyiy podhod v obrazovanii [Competence approach in education]. Pedagogika, no. 4, pp. 8–15. [in Russian].

Zeer, E. F. (2007). Obnovlenie bazovogo professionalnogo obrazovaniya na osnove kompetentnostnogo podhoda [Updating of the basic vocational education on the basis of the competence approach]. Professionalnoe obrazovanie. Stolitsa, no.4, pp. 9–10. [in Russian].

Zimnyaya, I. A. (2004). Klyuchevyie kompetentnosti kak rezultativno-tselevaya osnova kompetentnostnogo podhoda v obrazovanii [Key competences as a result-oriented basis of the competence approach in education]. Moscow: Issledovatelskiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 42 p. [in Russian].

Kraevskiy, V.V. (2002). Metodologiya pedagogiki: proshloe i nastoyaschee [Methodology of pedagogy: past and present]. Pedagogika, no. 1, pp.3–10. [in Russian].

Kraevskiy, V. V. (2001). Metodologiya dlya pedagoga: teoriya i praktika [Methodology for Teachers: Theory and Practice]. Moscow; Volgograd: Peremena, 323 p. [in Russian].

Mykhalin, H.O. (2004). Formuvannia osnov profesiinoi kultury vchytelia matematyky u protsesi navchannia matematychnoho analizu [Formation of the basics of professional culture of the mathematics teacher in the process of teaching mathematical analysis]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 37 p. [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. (2003). Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competence as a key to updating the content of education]. Kyiv: “K.I.S.”, pp. 13–42. [in Ukrainian].

Fedorchenko, V. K., Fomenko, N. A. & Tsekhmistrova, H. S. (2004). Pedahohika turyzmu [Pedagogy of tourism]. Kyiv: Vydavnychyi Dim “Slovo”, 296 p. [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2009). Rozvytok kompetentnisnoho pidkhodu: stratehichni oriientyry suchasnoi shkoly [Development of competence approach: Strategic guidelines for a modern school]. Realizatsiia yevropeiskoho dosvidu kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchyi shkoli Ukrainy. Kyiv: Ped. dumka, pp. 332–334. [in Ukrainian].

Pukhovska, L. (2010). Kompetentnisnyi pidkhid u pedahohichnii osviti: yevropeiskyi dosvid [Competency approach in pedagogical education: European experience]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini, no. 2. pp. 76–80. [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2011). Kliuchovi kompetentnosti – innovatsiinyi rezultat shkilnoi osvity [Key competencies are an innovative result of school education]. Ridna shkola, no. 8–9, pp. 4–8. [in Ukrainian].

Teplytska, A.O. (2017). Formuvannia osnov profesionalizmu maibutnikh uchyteliv matematyky u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of the basis of professionalism of future mathematics teachers in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Melitopol, 306 p. [in Ukrainian].

Tretiak, M.V. (2014). Formuvannia matematychnoi kultury studentiv u protsesi vyvchennia teorii miry i intehrala v pedphohichnykh ta klasychnykh universytetakh [Formation of mathematical culture of students in the process of studying the theory of measure and integral in pedagogical and classical universities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Cherkasy, 20 p. [in Ukrainian].

Chub, E.V. (2008). Kompetentnostnyiy podhod k obrazovaniyu [Competence approach to education]. Innovatsii v obrazovanii, no. 3, pp. 21–27. [in Russian].

Shadrikov, V.D. (2004). Novaya model spetsialista: innovatsionnaya podgotovka i kompetentnostnyiy podhod [New model of specialist: innovative training and competence approach]. Vyisshee obrazovanie segodnya, no. 4, pp. 26–34. [in Russian].

Yudin, E.G. (1986). Metodologicheskiy analiz kak napravlenie izucheniya nauki [Methodological analysis as a direction of studying science]. Moscow: Nauka, 261 p. [in Russian].

Key Competences for Lifelong Learning. A European Reference Framework (2005). Brussels: European Commission. http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/ [in English].

Rychen, D.S. & Salganik, L.H. Definition and Selection of Competencies (De Se Co): Theoretical and conceptual Foundations. Strategy Paper: and Overarching Frame of Reference for a Coherent Assessment and Research Program on key Competencies. www. deseko. admin. ch. [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті