ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЧНИМ ДИСЦИПЛІНАМ ТА ФОРМУВАННЯ ЗА ЙОГО ДОПОМОГОЮ СПЕЦІАЛЬНИХ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОГО НАПРЯМУ

Автор(и)

  • Марія Адобовська

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.166382

Ключові слова:

компетенції, компетентності, інтерактивне навчання, інтерактивні технології, вища педагогічна освіта

Анотація

У статті розглянуто сутність поняття “спеціальна професійна компетенція студентів педагогічного вузу”, які навчаються за географічним і природничими спеціальностями та напрямками. Проаналізовано теоретичні основи інтерактивного навчання і методика використання інтерактивних технологій в процесі навчання спеціальним географічних дисциплін. Аналізується використання інтерактивних методів як базових для формування спеціальної професійної географічної компетентності студентів географічних і природничих спеціальностей і напрямків педагогічного вузу.

Біографія автора

Марія Адобовська

старший викладач кафедри географії України, ґрунтознавства і земельного кадастру Одеського національного університету імені І.І. Мечникова

Посилання

Ievropeiska kredytna trvnsferno-nakopychuvalna systema. Dovidnyk korystuvacha [European credit trust fund and accumulation system. User guide]. [Electronic resource]. Available at: http://kpi.ua/files/ECTS.pdf. [in Ukrainian].

Zimnyaya, I. A. (2009). Klyuchevyie kompetentsii – novaya paradigma rezultata obrazovaniya [Key competencies are a new paradigm of educational outcomes]. Experiment and innovation at school, № 2, pp. 7–11. [in Russian].

Pometun, O. I., Pobirchenko, N. S., Kobernyk, H. I., Komar, O. A. & Torchynska, T. A. (2008). Interaktyvni tekhnolohii: teoriia ta metodyka [Interactive Technologies: Theory and Methods] [Electronic resource]. A guide for teachers of vocational schools, colleges, etc. Uman–Kyiv, 95 p. Available at: https://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/6789/377/1/interakt_tehn_teor_met.pdf [in Ukrainian].

Leontian, M. A. (2012). Poniattia “kompetentsiia” i “kompetentnist” u teorii osvity [The concept of “competence” and “competency” in the theory of education]. Scientific works: a scientific and methodological journal. Series: Pedagogy. Mykolayiv, vol. 188 (№ 176), pp. 73–75. [in Ukrainian].

Melnychuk, I. M. & Romanishyna, L.M. (2013). Dialohichnist interaktyvnoho navchannia maibutnikh fakhivtsiv u vyshchii shkoli [Dialogicity of interactive training of future specialists in higher school]. The Bulletin of the national defense university of Ukraine. Collection of scientific works. Kyiv, vol. 2 (33), pp. 95–100. [in Ukrainian].

Ovcharuk, O.V. (2003). Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competence as a key to updating the content of education]. Strategy for reforming education in Ukraine: Recommendations on educational policy. Kyiv, pp.13–39. [in Ukrainian].

Pometun O.I. & Pyrozhenko L.V. (2002). Interaktyvni tekhnolohii navchannia: teoriia, praktyka, dosvid [Interactive learning technologies: theory, practice, experience]. Scientific and methodical manual. Kyiv,192 p. [in Ukrainian].

Sadivnyk, O.Ie. (2006). Kliuchovi kompetentnosti v pedahohichnii nautsi i praktytsi. Materialy rehionalnoho naukovopraktychnoho seminaru “Profesiini kompetentsii ta kompetentnosti vchytelia”, 28-29 lystopada 2006 [Key competencies in pedagogical science and practice. Materials of the regional scientific and practical seminar “Professional competences and competences of the teacher”, November 28-29]. Ternopil. pp.34–37. [in Ukrainian].

Khutorskoi, A.V. (2003). Dydaktycheskaia evrystyka: Teoryia y tekhnolohyia kreatyvnoho obuchenyia [Didactic heuristics: Theory and technology of creative learning]. Moscow, 416 p. [in Russian].

Shpontak, I. M. (2010). Vykorystannia interaktyvnykh kompiuternykh tekhnolohii u navchalno-vykhovnomu protsesi yak tsilisnyi tvorchyi pidkhid shchodo formuvannia maibutnoho fakhivtsia [The use of interactive computer technologies in the educational process as a holistic creative approach to the formation of a future specialist]. Life safety. Kyiv, No. 12, pp. 6–8. [in Ukrainian].

Karl Donert (2007). Aspects of the State of Geography in European higher education Tuning Geography: a report of findings and outcomes [Electronic resource]. Published by: HERODOT Network Liverpool, UK, 53 p. Available at: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/HERODOT_Tuning-Geography.pdf [in English].

Bowden John (1997). Competency – Based Education – Neither a Panacea nor a Pariah. [Electronic resource]. TEND 97: Conference on Technological Education and National Development Report of Proceedings (1st, April 6-8, 1997, Abu Dhabi, United Arab Emirates), pp. 176–197. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445263.pdf. [in English].

Julia Gonzalez, Robert Wagenaar (2005). Tuning Educational Structures in Europe. Universities’ contribution to the Bologna Process [Electronic resource]. University of Deusto, University of Groningen, pp. 76–78. Available at: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUII_Final-Report_EN.pdf. [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті