ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ “КОМПЕТЕНТНІСТЬ”: ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Оксана Морозова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179481

Ключові слова:

компетентність, компетентнісний підхід, концепції компетентності, американський підхід, британський підхід

Анотація

У статті визначено та обґрунтовано поняття “компетентність”. Проаналізовано праці британських, американських, російських та вітчизняних науковців, які досліджували цю тематику. Розкрито різні підходи до тлумачення вищевказаного поняття, а також їх взаємозв’язок. На основі розглянутих наукових досліджень, бачимо, що відбувається постійний перегляд сутності поняття. Ми з’ясували, що поняття компетентність вживається найбільше в галузі освіти, особливо у нашій країні. Тому виявлено першочерговість цього питання у модернізації системи вищої освіти у світлі вимог сучасної концепції.

Біографія автора

Оксана Морозова

аспірант кафедри технологічної і професійної освіти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка

Посилання

Holovan, M. S.(2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu [Competence and competency: experience of theory, theory of experience]. Higher education of Ukraine. No. 3. pp. 23–30. [in Ukrainian].

Derzhavni standarty profesiinoi osvity: teoriia i metodyka [State standards for vocational education: theory and methodology]. (Ed.). N.H. Nychkalo. Khmelnytskyi, 2002. 334 p. [in Ukrainian].

Kulykovskyi, S. (2014). Heneza poniattia “kompetentnist” u yevropeiskii ta ukrainskii pedahohichnii nautsi [Genesis concept of “competencу” in European and Ukrainian pedagogical science]. Humanity studies. Pedagogy. № 29(1). pp. 92–103. [in Ukrainian].

Lokshyna, O. I. (2009). Stanovlennia kompetentnisnoi idei v Yevropeiskii osviti [Formation of a competency idea in European education.]. The European experience realization of the competence approach in the higher school Ukraine: materials of the methodological workshop. Kyiv, 2009. pp. 19–33. [in Ukrainian].

Markova A. K. (1996). Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscov, 308 p. [in Russian].

Moiseiuk, N. Ye. (2007). Pedahohika [Pedagogy]. Tutorial. Kyiv, 656 p. [in Ukrainian].

Obrazovanie: sokrytoe sokrovishche. Osnovnye polozheniya Doklada Mezhdunarodnoy komissii po obrazovaniyu dlya XXI veka (1996). [Education: hidden treasure. The main provisions of the Report of the International Commission on education for the XXI century]. Available at: https://www.ifap.ru/library/book201.pdf (аccessed 20. Nov. 2018). [in Russian].

Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional teaching education: a competency approach]. (Ed.).O. A. Dubaseniuk. Zhytomyr, 2011. 564 p. [in Ukrainian].

Raven, Dzh. (2002). Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vyyavlenie, razvitie i realizatsiya [Competency in modern society: identification, development and implementation]. Moscov, 396 p. [in Russian].

Selevko, G. (2004). Kompetentnosti i ikh klassifikatsiya [Competences and it’s classification]. Public education. No. 4. pp. 138–143. [in Russian].

Sydorchuk, N. H. (2015). Porivnialnyi analiz poniat “kompetentsiia” ta “kompetentnist” yak skladnykh psykholoho-pedahohichnykh fenomeniv [Comparative analysis of the “competence” and “competency” concepts as complex psycho-pedagogical appearances]. Problems of education: collection of scientific works. Special issue.Vinnytsia-Kyiv, pp. 78–81. [in Ukrainian].

Chebotarova, I. O. (2015). Etymolohiia poniattia kompetentnist v anhlomovnykh dzherelakh [The etymology of the competency concept in English sources]. Scientific notes of the Department of Pedagogy.Vol. XXXVIII. pp. 278–291. [in Ukrainian].

Analysis Report on Competence Services. 2011. 54 p. [in English].

Boyatzis Richard, E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. John Wiley & Sons, Jan 22. Business & Economics. 308 p. [in English].

Dubois, D. (1998). The competency casebook. Amherst, MA: HRD, & Silver Spring MD: International Society for Performance Improvement. 400 p. [in English].

Short, E. C. (1984). Competence: Inquiries into its Meaning and Acquisition in Educational Settings. Lanham etc.: University Press of America. Vol. VI. 185 p. [in English].

Stoof A., Martens R. L., Van Merriлnboer J. J. G. & Bastiaens, T. J. (2002).The boundary approach of competence: a constructivist aid for understanding and using the concept of competence. Human Resource Development review. No. 1, pp. 345–365. [in English].

Winterton J., Winterton R. Developing Managerial Competence. Available at: http://site.ebrary.com/id/10071191?ppg=2 (аccessed 20. Nov. 2018). [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті