РОЛЬ УЧИТЕЛЯ У ФОРМУВАННІ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Олександр Кошелєв
  • Олена Бескорса

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.187046

Ключові слова:

громадянська компетентність, учні початкової школи, концепція “Нова українська школа”, демократичне суспільство, громадська відповідальність, функції педагогічної діяльності, особистісні якості вчителя

Анотація

У статті представлено докладний аналіз сутності поняття “громадянська компетентність”, обґрунтованого аналізом вітчизняних та зарубіжних наукових джерел та рекомендаціями і документів Ради Європи. Зазначено, що громадянську компетентність визначено як одну із десяти ключових компетентностей концепції Нової української школи. Доведено, що зміст формування громадянської компетентності в початковій школі полягає в формуванні знань і вмінь учнів про державу, рідний край, особливості спілкування в родині, у суспільстві, права і відповідальність громадянина. Автори наголошують на визначальній ролі вчителя у формуванні громадянської компетентності учнів.

Біографії авторів

Олександр Кошелєв

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри природничо-математичних наук та інформатики в початковій освіті ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Олена Бескорса

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і практики початкової освіти ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Посилання

Buidina, O., Zhabenko, L., Kanivects, Z. & Krylevets, M. (2018). Metodychni rekomendatsii schodo zaprovadzhennia naskriznoi zmistovoi linii “Hromadianska vidpovidalnist” u pochatkovii shkoli [Methodological recommendations for implementing cross-cutting line “Civic responsibility” in primary school”]. Kyiv, 25 p. [in Ukrainian].

Kontseptsiia “Nova Ukrainska shkola” [Concept “New Ukrainian school”]. (2016, October 27). Available at: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. No.87 (2018, 21 lyutoho). [State Standard of Primary Education. No.87 (2018, February, 21). Available at: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (Accessed 30 Jul. 2019). [in Ukrainian].

Martynenko, S. M. (2008). Diagnostychna diialnist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia i praktyka : monografiia [Diadnostic activities of future primary school teacher: theory and practice: monograph]. Kyiv, 434 p. [in Ukrainian].

Pometun, O. I. Formuvannia hromadyanskoi kompetentnosti starshoklasnykiv zasobamy riznykh predmetiv [Developing senior school students civic competence by means of different subjects]. Available at: www.civiced.org.ua (Accessed 03 Aug. 2019). [in Ukrainian].

Remekh, T. (2018). Sutnist i struktura hromadyanskoi kompetentnosti uchnia novoi ukrayinskoi shkoly [Essence and structure of new Ukrainian school student competence]. Ukrainian Pedagogical Journal, Vol. 2. pp. 34–41. [in Ukrainian].

Branson, M. S. (1999). Making the case for civic education: Where we stand at the end of the 20th Century. Washington DC. Available at: http://www.civiced.org/papers/articles_mb_june99 (Accessed 08 Aug. 2019). [in English].

Competences for democratic culture – Living together as equals in culturally diverse democratic societies. Strasbourg: Council of Europe. Council of Europe, 2017. Learning to live together. Council of Europe Report on the state of citizenship and human rights education in Europe. Available at: https://rm.coe.int/the-state-ofcitizenship-in-europe-e-publication/168072b3cd (Accessed 03 Aug. 2019). [in English].

Council of Europe (2010). Recommendation of the Committee of Ministers to Member States on the Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education. [in English].

European Commission/EACEA/Eurydice (2017). Citizenship Education at School in Europe – 2017. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті