ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ АКТУАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ ВПРОВАДЖЕННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Людмила Мацук
  • Олександра Кузенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.211900

Ключові слова:

дошкільна освіта, освітнє середовище, інклюзивна освіта, інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, порушення психофізичного розвитку

Анотація

У статті окреслено психолого-педагогічні дослідження актуальних проблем впровадження дошкільної інклюзивної освіти в Україні. Зокрема, доведено, що досягнення позитивного результату інклюзивної освіти безпосередньо залежить від врахування в організації освітнього процесу психолого-педагогічних, соціальних та фізіологічних потреб і можливостей дітей з особливими освітніми потребами. Розвиток означеної форми освіти дітей із особливими потребами в Україні зумовлює активізацію психолого-педагогічних досліджень українськими ученими проблем організації інклюзивного навчання, що сприяє її впровадженню в освітню практику.

Біографії авторів

Людмила Мацук

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики дошкільної і спеціальної освіти, ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”

Олександра Кузенко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українознавства і філософії, ДВНЗ “Івано-Франківський національний медичний університет”

Посилання

Andriichuk, N. M. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z vadamy zoru v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Psychological and pedagogical support of children with visual impairments in an inclusive education]. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/16389/1/.pdf. [in Ukrainian].

Anishchuk, A. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv spetsialnosti “Doshkilna osvitaо [Inclusive education: a textbook for students of higher education institutions in the specialty “Preschool educationо]. Nizhyn, 227 p. [in Ukrainian].

Ashytok, N. (2015). Problemy inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Problems of inclusive education in Ukraine]. Anthropological studies. no. 1/33. pp. 4–11.[in Ukrainian]

Bolotov, V. A. & Serikov, V. V. (2003). Kompetentnostnaya model: ot idei k obrazovatelnoy programme [Competence model: from idea to educational program]. Pedagogy.No.10, pp. 8–14. [in Ukrainian].

Bondar, V.I. (2010). Inkliuzyvne navchannia ta pidhotovka pedahohichnykh kadriv dlia yoho realizatsii [Inclusive education and training of pedagogical staff for its implementation]. Scientific journal of NPU named after M. P. Drahomanov. Series 19. Correctional pedagogy and psychology. Coll. of scientific works. Kyiv. No.15, pp. 39–43. [in Ukrainian].

Vertuhina, V.M. (2017). Inkliuzyvna osvita ditei doshkilnoho viku [Inclusive education of preschool children]. “Young scientist”. No. № 3.2 (43.2), pp.102–105. [in Ukrainian].

Zavalniuk, O.O. Doshkilna inkliuzyvna osvita yak shliakh maksymalnoi sotsializatsii ditei z vadamy psykhofizychnoho rozvytku [Preschool inclusive education as a way of maximum socialization of children with mental and physical disabilities]. Available at: file:///C:/Users/admin/Downloads/Znpkhist_2009_1_15.pdf. [in Ukrainian].

Zaierkova, N. V. (2016). Inkliuzyvna osvita vid A do Ya: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv [Inclusive education from A to Z: a guide for teachers and parents]. Kyiv, 68 p. [in Ukrainian].

Indeks inkliuzii: doshkilnyi navchalnyi zaklad: Navchalno metodychnyi posibnyk [Inclusion index: preschool educational institution: Educational methodical manual]. Team of compilers: Patrikeeva O. O., Dyatlenko N. M., Sofiy N. Z., Naida Yu. M. Edited by Shinkarenko V. I. Kyiv, 100 p. [in Ukrainian].

Kachmar, O. (2018). Suchasni tendentsii rozvytku inkliuzyvnoi osvity v ukraini (dosvid ivano-frankivskoi oblasti) [Modern tendencies of development of inclusive education in Ukraine (experience of Ivano-Frankivsk region)]. Social partnership in inclusive education: European vector, Ukrainian realities. Collection of scientific works on the materials of the International scientific and practical conference. Izmail, pp. 15–19. [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01.10.2010 r. № 912. [The concept of development of inclusive education: the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 01.10.2010. № 912.]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya. [in Ukrainian].

Kuzava, I. B. (2013). Inkliuzyvna osvita doshkilnykiv, yaki potrebuiut korektsii psykhofizychnoho rozvytku: teoriia i metodyka [Inclusive education of preschoolers which need the correction of psychophysical development: theory and methods]. Lutsk, 292 p. [in Ukrainian].

Machynska, N. (2007). Profesiina pidhotovka vchytelia v um ovakh suchasnoi osvity [Teacher professional training in modern education]. Pedagogy, psychology of vocational education. No.6. pp. 16–23. [in Ukrainian].

Mushynskyi, V. P. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid inkliuzyvnoho navchannia v pochatkovii shkoli [Psychological and pedagogical support of inclusive education in primary school]. [Elektronnyi resurs]. Available at: http://osvita-dnepr.com/index.php/metodichni-rekomendatsiji/1492-psikhologo-pedagogichnijsuprovid-inklyuzivnogo-navchannya-v-pochatkovij-shkoli. [in Ukrainian].

Nyzhnyk, O. M. (2004). Dopomoha ditiam z osoblyvymy potrebamy [Help for children with special needs]. Kyiv, 206 p. [in Ukrainian].

Psykholohichnyi suprovid inkliuzyvnoi osvity: metod. rek [Psychological support of inclusive education: meth. rec. (2017). Author. team for gen. ed. A.G. Obukhovskaya. Kyiv, 92 p. [in Ukrainian].

Proskura, O. V., Kochina, L. P., Kuzmenko, V. V. & Kudykina, N. V. (2012). Dytyna: prohrama vykhovannia i navchannia ditei vid 2 do 7 rokiv [Child: the program of education and training of children from 2 to 7 years]. Kyiv, 492 p. [in Ukrainian].

Sadova, I., Kolupaieva, A. A. & Naida, Yu. M. (2017). Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh suchasnoi pochatkovoi shkoly [Inclusive education for children with special education needs in a modern primary school]. Youth and the market, No.8 (151), pp. 106–111. [in Ukrainian].

Sofii, N. Z. (2007). Kontseptualni aspekty inkliuzyvnoi osvity [Conceptual aspects of inclusive education]. Inclusive school: features of organization and management: educational manual. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].

Sheffer, A. P. & Romanchak, Zh. I. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the conditions of inclusive education]. Available at: :https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDMQFj. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті