DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.211900

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ АКТУАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ ВПРОВАДЖЕННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Людмила Мацук, Олександра Кузенко

Анотація


У статті окреслено психолого-педагогічні дослідження актуальних проблем впровадження дошкільної інклюзивної освіти в Україні. Зокрема, доведено, що досягнення позитивного результату інклюзивної освіти безпосередньо залежить від врахування в організації освітнього процесу психолого-педагогічних, соціальних та фізіологічних потреб і можливостей дітей з особливими освітніми потребами. Розвиток означеної форми освіти дітей із особливими потребами в Україні зумовлює активізацію психолого-педагогічних досліджень українськими ученими проблем організації інклюзивного навчання, що сприяє її впровадженню в освітню практику.


Ключові слова


дошкільна освіта; освітнє середовище; інклюзивна освіта; інклюзивне навчання; діти з особливими освітніми потребами; порушення психофізичного розвитку

Повний текст:

PDF

Посилання


Andriichuk, N. M. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z vadamy zoru v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Psychological and pedagogical support of children with visual impairments in an inclusive education]. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/16389/1/.pdf. [in Ukrainian].

Anishchuk, A. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv spetsialnosti “Doshkilna osvitaо [Inclusive education: a textbook for students of higher education institutions in the specialty “Preschool educationо]. Nizhyn, 227 p. [in Ukrainian].

Ashytok, N. (2015). Problemy inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Problems of inclusive education in Ukraine]. Anthropological studies. no. 1/33. pp. 4–11.[in Ukrainian]

Bolotov, V. A. & Serikov, V. V. (2003). Kompetentnostnaya model: ot idei k obrazovatelnoy programme [Competence model: from idea to educational program]. Pedagogy.No.10, pp. 8–14. [in Ukrainian].

Bondar, V.I. (2010). Inkliuzyvne navchannia ta pidhotovka pedahohichnykh kadriv dlia yoho realizatsii [Inclusive education and training of pedagogical staff for its implementation]. Scientific journal of NPU named after M. P. Drahomanov. Series 19. Correctional pedagogy and psychology. Coll. of scientific works. Kyiv. No.15, pp. 39–43. [in Ukrainian].

Vertuhina, V.M. (2017). Inkliuzyvna osvita ditei doshkilnoho viku [Inclusive education of preschool children]. “Young scientist”. No. № 3.2 (43.2), pp.102–105. [in Ukrainian].

Zavalniuk, O.O. Doshkilna inkliuzyvna osvita yak shliakh maksymalnoi sotsializatsii ditei z vadamy psykhofizychnoho rozvytku [Preschool inclusive education as a way of maximum socialization of children with mental and physical disabilities]. Available at: file:///C:/Users/admin/Downloads/Znpkhist_2009_1_15.pdf. [in Ukrainian].

Zaierkova, N. V. (2016). Inkliuzyvna osvita vid A do Ya: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv [Inclusive education from A to Z: a guide for teachers and parents]. Kyiv, 68 p. [in Ukrainian].

Indeks inkliuzii: doshkilnyi navchalnyi zaklad: Navchalno metodychnyi posibnyk [Inclusion index: preschool educational institution: Educational methodical manual]. Team of compilers: Patrikeeva O. O., Dyatlenko N. M., Sofiy N. Z., Naida Yu. M. Edited by Shinkarenko V. I. Kyiv, 100 p. [in Ukrainian].

Kachmar, O. (2018). Suchasni tendentsii rozvytku inkliuzyvnoi osvity v ukraini (dosvid ivano-frankivskoi oblasti) [Modern tendencies of development of inclusive education in Ukraine (experience of Ivano-Frankivsk region)]. Social partnership in inclusive education: European vector, Ukrainian realities. Collection of scientific works on the materials of the International scientific and practical conference. Izmail, pp. 15–19. [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01.10.2010 r. № 912. [The concept of development of inclusive education: the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 01.10.2010. № 912.]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya. [in Ukrainian].

Kuzava, I. B. (2013). Inkliuzyvna osvita doshkilnykiv, yaki potrebuiut korektsii psykhofizychnoho rozvytku: teoriia i metodyka [Inclusive education of preschoolers which need the correction of psychophysical development: theory and methods]. Lutsk, 292 p. [in Ukrainian].

Machynska, N. (2007). Profesiina pidhotovka vchytelia v um ovakh suchasnoi osvity [Teacher professional training in modern education]. Pedagogy, psychology of vocational education. No.6. pp. 16–23. [in Ukrainian].

Mushynskyi, V. P. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid inkliuzyvnoho navchannia v pochatkovii shkoli [Psychological and pedagogical support of inclusive education in primary school]. [Elektronnyi resurs]. Available at: http://osvita-dnepr.com/index.php/metodichni-rekomendatsiji/1492-psikhologo-pedagogichnijsuprovid-inklyuzivnogo-navchannya-v-pochatkovij-shkoli. [in Ukrainian].

Nyzhnyk, O. M. (2004). Dopomoha ditiam z osoblyvymy potrebamy [Help for children with special needs]. Kyiv, 206 p. [in Ukrainian].

Psykholohichnyi suprovid inkliuzyvnoi osvity: metod. rek [Psychological support of inclusive education: meth. rec. (2017). Author. team for gen. ed. A.G. Obukhovskaya. Kyiv, 92 p. [in Ukrainian].

Proskura, O. V., Kochina, L. P., Kuzmenko, V. V. & Kudykina, N. V. (2012). Dytyna: prohrama vykhovannia i navchannia ditei vid 2 do 7 rokiv [Child: the program of education and training of children from 2 to 7 years]. Kyiv, 492 p. [in Ukrainian].

Sadova, I., Kolupaieva, A. A. & Naida, Yu. M. (2017). Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh suchasnoi pochatkovoi shkoly [Inclusive education for children with special education needs in a modern primary school]. Youth and the market, No.8 (151), pp. 106–111. [in Ukrainian].

Sofii, N. Z. (2007). Kontseptualni aspekty inkliuzyvnoi osvity [Conceptual aspects of inclusive education]. Inclusive school: features of organization and management: educational manual. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].

Sheffer, A. P. & Romanchak, Zh. I. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the conditions of inclusive education]. Available at: :https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDMQFj. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Андрійчук Н. М. Психолого-педагогічний супровід дітей з вадами зору в умовах інклюзивної освіти. URL: http://eprints.zu.edu.ua/16389/1/.pdf.

Аніщук А. М. Інклюзивна освіта: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів спеціальності “Дошкільна освіта” . Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2016. 227 с.

Ашиток Н. Проблеми інклюзивної освіти в Україні. Людинознавчі студії. Серія “Педагогіка”. Випуск 1/33 (2015). С. 4–11.

Болотов В.А., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе. Педагогика. 2003. № 10. С. 8–14.

Бондар В.І. Інклюзивне навчання та підготовка педагогічних кадрів для його реалізації. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія. Зб. Наукових праць. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. № 15. С. 39–43.

Вертугіна В. М. Інклюзивна освіта дітей дошкільного віку. “Молодий вчений”. № 3.2 (43.2), березень, 2017 р. С. 102–105.

Завальнюк О. О. Дошкільна інклюзивна освіта як шлях максимальної соціалізації дітей з вадами психофізичного розвитку. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/Znpkhist_2009_1_15.pdf.

Заєркова Н. В. Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. Київ. 2016. 68 с.

Індекс інклюзії: дошкільний навчальний заклад: Навчально методичний посібник / Кол. упорядників: Патрикеєва О. О., Дятленко Н. М., Софій Н. З., Найда Ю. М. Під заг. ред. Шинкаренко В. І. Київ: ТОВ “Видавничий дім “Плеяди”, 2011. 100 с.

Качмар О. Сучасні тенденції розвитку інклюзивної освіти в Україні (досвід Івано-Франківської області). Соціальне партнерство в інклюзивній освіті: європейський вектор, українські реалії. Збірник наукових праць за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції (15 березня 2018 р.). Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2018. 72 с. С. 15–19.

Концепція розвитку інклюзивної освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 р. № 912. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya.

Кузава І. Б. Інклюзивна освіта дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку: теорія і методика. Луцьк: ПП Іванюк В. П., 2013. 292 с.

Мачинська Н. Професійна підготовка вчителя в умовах сучасної освіти. Педагогіка, психологія професійної освіти. 2007. № 6. С. 16–23.

Мушинський В. П. Психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання в початковій школі. URL: http://osvita-dnepr.com/index.php/metodichni-rekomendatsiji/1492-psikhologo-pedagogichnijsuprovid-inklyuzivnogo-navchannya-v-pochatkovij-shkoli.

Нижник О. М. Допомога дітям з особливими потребами: Психолог. Бібліотека. Київ: Главник, 2004. 206 с.

Психологічний супровід інклюзивної освіти: метод. рек. / автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с.

Проскура О. В., Кочина Л. П., Кузьменко В. У., Кудикіна Н. В. Дитина: програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років / наук. кер. О. В. Проскура. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. 492 с.

Садова І., Колупаєва А. А., Найда Ю. М. Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами в умовах сучасної початкової школи. Молодь і ринок, №8 (151), 2017. С. 106–111.

Софій Н. З. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навч.-метод. посіб. Київ. 2007. 128 с.

Шеффер А. П., Романчак Ж. І. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. URL: https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDMQFj.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)