СТРУКТУРА, КОМПОНЕНТИ, КРИТЕРІЇ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОПЕРАТОРІВ З ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.273129Ключові слова:
професійна (професійно-технічної) освіта; освітній процес; структура; компоненти; критерії; професійна компетентність; майбутні оператори з обробки інформації та програмного забезпеченняАнотація
У статті проаналізовано проблему професійної підготовки майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Зʼясовано, що формування професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення у процесі фахової підготовки залежить від упровадження цілей й змісту професійної (професійно-технічної) освіти, умов навчання та виховання майбутніх фахівців, соціальних потреб суспільства. Обґрунтовано, що впровадження виявлених компонентів (мотиваційно-цільовий; когнітивно-пізнавальний; особистісно-результативний; практично-діяльнісний) та визначених відповідних критеріїв уможливить досягнення сформованості професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення у процесі фахової підготовки.
Посилання
Bodak, V., Pantiuk, T., Pantiuk, M. & Hamerska, I. (2021). Hlobalizatsiia ta intehratsiia osvity Ukrainy yak indykatory yii optymizatsii i rozvytku [Globalization and integration of Ukrainian education as indicators of its optimization and development]. Youth & market. Drohobych, No. 11–12, pp. 6–11. [in Ukrainian].
Boitsun, O.B. (2009). Tekhnolohiia pidhotovky studentiv koledzhu tekhnichnoho profiliu do zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [The technology of training college students of a technical profile for the use of information technologies in professional activities]. Candidateʼs thesis. Vinnytsia, 2009. 168 p. [in Ukrainian].
Vintiuk, Yu.V. (2018). Model formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh psykholohiv u VNZ [Model of formation of professional competence of future psychologists in universities]. Herald of Cherkasy University. Series: “Pedagogical Sciences”. Cherkasy. No. 8, pp. 42–48. [in Ukrainian].
Derzhavna natsionalna prohrama “Osvita” (Ukraina ХХІ stolittia) (1994). [State national program “Education” (21st century Ukraine)]. Resolution from 03.11.1993. No. 896. Kyiv, 53 p. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro Natsionalnu prohramu informatyzatsii” [Law of Ukraine “On the National Informatization Program”]. Available at: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=74%2F98-%E2%F0. (Accessed 06 Jan. 2023). [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Available at: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi. (Accessed 08 Dec. 2022). [in Ukrainian].
Kiiashko, O.O. (2001). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii pidhotovky molodshykh spetsialistiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh I–II rivniv akredytatsii [Innovative pedagogical technologies for the training of junior specialists in higher educational institutions of the I–II levels of accreditation]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Luhansk, 20 p. [in Ukrainian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy v XXI st. [National doctrine of the development of education of Ukraine in the 21 century]. Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].
Nychkalo, N.H. (2007). Profesiina osvita i navchannia: problemy vzaiemozviazku z rynkom pratsi. Formuvannia shyrokoi kvalifikatsii robitnykiv [Vocational education and training: problems of relationship with the labor market]. Formation of broad qualifications of workers. The contribution of VET to the development of the labor potential of the 21st century: coll. mater., prep. within the framework of the implementation of the Ukrainian-German of the project “Supporting the reform of vocational and technical education in Ukraine”. Nizhyn, pp. 134–148. [in Ukrainian].
Ratynska, I.O. (2017). Struktura i stan sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh operatoriv z obrobky informatsii ta prohramnoho zabezpechennia v protsesi pidhotovky v koledzhi. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [The structure and state of formation of professional competence of future information processing and software operators in the process of college training]. Psychological and pedagogical problems of the rural school: a collection of scientific works of Uman Pavlo Tychyna State Pedagogical University. Uman, No. 57, pp. 104–111. [in Ukrainian].
Ratynska, I.O. (2018). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh operatoriv z obrobky informatsii ta prohramnoho zabezpechennia v protsesi vyvchennia ekonomichnykh dystsyplin [Formation of professional competence of future information processing and software operators in the process of studying economic disciplines]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Rivne, 21 p. [in Ukrainian].
Svyrydiuk, V.V. (2021). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh elektromonteriv z remontu ta obsluhovuvannia elektroustatkuvannia u protsesi fakhovoi pidhotovky v zakladakh profesiino-tekhnichnoi osvity [Formation of the professional competence of future electricians in the repair and maintenance of electrical equipment in the process of professional training in vocational and technical education institutions]. Candidateʼs thesis. Uman, 321 p. [in Ukrainian].
Ukaz Prezydenta Ukrainy “Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku” [Decree of the President of Ukraine “On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period Until 2021”]. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (Accessed 05 Dec. 2022). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.