ДО ПИТАННЯ ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНОЇ МАТЕМАТИКИ В ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ З МАТЕМАТИКИ НА ПРИКЛАДІ ПАРАДОКСІВ РУХУ НА ДОРОГАХ

Автор(и)

  • Оксана Одінцова
  • Антоніна Кудлай

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.279648

Ключові слова:

гурткова робота з математики; пропускна здатність дороги; раціональність водіїв; парадокс Брайеса; парадокс Доунса-Томсона; парадокс Пігу-Найта-Доунcа; постулат Льюїса-Могріджа

Анотація

У статті розглянуто питання застосування сучасної математики в позакласній роботі з математики на прикладі парадоксів руху на дорогах. Запропоновано змістове наповнення шкільного математичного гуртка, у якому проаналізовано сучасні дослідження стосовно руху на дорогах та історичні факти їх появи, а також врахування їх впливу. Наведено методичні коментарі використання пропонованого матеріалу, альтернативні шляхи його використання, зокрема при проведенні тижнів математики, написанні  учнівських дослідницьких робіт у МАН.

Біографії авторів

Оксана Одінцова

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри математики, фізики та методик їх навчання Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

Антоніна Кудлай

учитель-методист Лебединського ЗЗСО І–ІІІ ступенів № 6 Лебединської міської ради Сумської області

Посилання

Braess, D. (1969). Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung [On the paradox of transport plannining]. Unternehmensforschung, 12, pp. 258–268. [in German].

Chengry, D. & Shunfeng, S. (2008). Paradoxes of Traffic Flow and Congestion Pricing. Available at: https://web.archive.org/web/20091229202034/http://www.cec.zju.edu.cn/web/UserFiles/File/6.12.doc. [in English].

Gina, K. (25 December 1990). What if They Closed 42d Street and Nobody Noticed? The New York Times, р. 38. [in English].

Knödel, W. (1969). Graphentheoretische Methoden und ihre Anwendungen [Theoretical methods of traffic and their application]. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. [in German].

Mogridge, M.J. (1990). Travel in town: jam yesterday, jam today, jam tomorrow? London: Macmillan Press. [in English].

Penchina, C.M. (1997). Braess paradox: Maximum penalty in a minimal critical network. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 31 (5), pp. 379–388. [in English].

Rapoport, A., Kugler, T., Dugar, S. & Gisches, E. (2009). Choice of routes in congested traffic networks: Experimental tests of the Braess Paradox. Games and Economic Behavior, 65, pp. 538–571. [in English].

Derzhavnyi standart Ukrainy bazovoyi seredn’oyi osvity [State standard of basic secondary education of Ukraine]. (2020). Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy ”Pro osvity” [The Law of Ukraine “On Education”]. (2017). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. [in Ukrainian].

Kontseptsia “Nova ukrayinska shkola” [The concept “New Ukrainian school”]. (2016). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf. [in Ukrainian].

Nagliuk, I.M., Makarychev, O.V., Gorbachov, P.F. & Gorbachova, O.O. (2018). Vyznachennia propusknoyi zdatnosti smuhy ruhu na avtomobalnyh dorohah i miskyh vulytsiah [Determination of traffic lane capacity on highways and city streets]. Automobile transport. pp. 89–94. [in Ukrainian].

Omelyan, V. (8 May 2020). Zatory, khruzhovky i zavody. Yak zrobyty nashi mista zruchnishymy [Traffic jams, “khryshchovky” and factories. How to make our cities more convenient]. Available at: https://nv.ua/ukr/opinion/zatori-v-kiyevi-yak-pokrashchiti-nashi-mista-novini-ukrajini-50086838.html. [in Ukrainian].

Programa z matematyky 10–11 klasy: Programa dlia zagalnoosvitnyh navchal’nyh zakladiv [Mathematics program 10–11 grades: Program for general educational institutions]. (2011). Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. [in Ukrainian].

Programa z matematyky 6–9 klasy: Programa dlia zagalnoosvitnyh navchalnyh zakladiv [Mathematics program 6–9 grades: Program for general educational institutions]. (2011). Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas. [in Ukrainian].

Programa ZNO z matematyky [EIT program in mathematics]. (2021). Available at: https://testportal.gov.ua/progmath/. [in Ukrainian].

Savenko, V.Ya. & Huba, V.V. (2017). Vyznachennia propusknoyi zdatnosti avtomobilnoyi dorohy [Determination of road capacity]. Available at: http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_stroitelstvo/90/210-217.pdf. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-08

Номер

Розділ

Статті