ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олена Венгловська
  • Валентина Дем’яненко
  • Людмила Варнакова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292865

Ключові слова:

психолого-педагогічний супровід; діти із порушеннями слуху; слабочуюча дитина (зі зниженим слухом); розвиток зв’язного мовлення; розвиток слухового сприймання; корекційно-розвиткові заняття; комп’ютерний слуховий тренажер “Світ звуків”

Анотація

У статті висвітлено особливості здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями слуху в інклюзивному середовищі закладу загальної середньої освіти. Розкрито вплив слухового сприймання на системні порушення в загальному розвитку слабочуючих дітей, що потребує створення системи занять з розвитку мовлення, спрямованих на подолання мовленнєвого недорозвитку учнів з порушеннями слуху. Наголошено на необхідності врахування індивідуальних особливостей учнів у процесі здійсненні психолого-педагогічного супроводу в інклюзивному середовищі закладу загальної середньої освіти. Презентовано практичні матеріали з розвитку зв’язного мовлення та слухового сприймання для учнів початкової школи з порушеннями слуху.

Біографії авторів

Олена Венгловська

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка

Валентина Дем’яненко

викладач кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка

Людмила Варнакова

сурдопедагог школи І–ІІІ ступенів № 233 м. Київ

Посилання

Bilavych, H., Pantiuk, T., Krainyk, U. & Petruniak, M. (2023). Interaktyvni zasoby navchannia yak chynnyk komunikatyvnoho rozvytku ditei doshkilnoho viku z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Interactive learning tools as a factor in the communicative development of preschool children with special educational needs]. Youth and market. Vol. 5 (213), pp. 7–12. [in Ukrainian].

Yarmola, N., Koval-Bardash, L., Kompanets, N., Kvitka, N. & Lapin, A. (2020). Dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u zahalnoosvitnomu prostori: navchalno-metodychnyi posibnyk [Children with special educational needs in the general educational space: educational and methodological manual]. Kyiv, 208 p. [in Ukrainian].

Kobylchenko, V.V. & Omelchenko, I.M. Naukovi aspekty psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Scientific aspects of psychological and pedagogical support of children with special educational needs]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/717387/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D1%83%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D0%B7%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B0%D0%BC%D0%B8.pdf. pp. 120–123. [in Ukrainian].

Zhuk, V., Lytvynova, V., Taranchenko, O., Fedorenko, O. & Shevchenko, V. (2014). Kontseptsiia rozvytku doshkilnoi osvity ditei iz porushenniamy slukhu (Proekt) [Concept of development of preschool education of children with hearing impairment (Project)]. A special child: education and upbringing. Vol. 2, pp. 38–43. [in Ukrainian].

Lytvynova, V. Robota vykhovateliv u spetsialnii zahalnoosvitnii shkoli-internati dlia ditei z porushenniamy slukhu z rozvytku slukhovoho spryimannia ta formuvannia movlennia [The work of educators in a special boarding school for children with hearing impairments on the development of auditory perception and the formation of speech]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/7968/1/%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf (Accessed 30 Aug. 2023). [in Ukrainian].

Lytovchenko, S. (2022). Rozvytok merezhi zakladiv doshkilnoi osvity dlia ditei z porushenniamy slukhu [Development of a network of preschool education institutions for children with hearing impairments]. Exceptional child: teaching and upbringing, Vol. 1, pp. 8–18. [in Ukrainian].

Nikolaiesku, I.O., Mykhalchuk, O.O. & Nikitska, Yu.M. (2022). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid dystantsiinoho osvitnoho protsesu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Psykholoho-pedahohichnyy suprovid distantsiynoho svitnoho protsesu ditey z osoblyvymy svitnimy potnamy]. Scientific and educational innovation center of social transformations .pp. 300–311. DOI: https://doi.org/10.54929/monograph-02-2022-04-01. [in Ukrainian].

Taranchenko, O.M., Lytovchenko, S.V., Fedorenko, O.F., Zhuk, V.V., Lytvynova, V.V. & Shevchenko, V.M. (2018). Osvita ditei z porushenniamy slukhu: suchasni tendentsii ta tekhnolohii [Education of children with hearing impairment: modern trends and technologies]. Educational method manual. Kyiv, 250 р. [in Ukrainian].

Lutsko, K. (Ed.). (2013). Prohrama rozvytku hlukhykh ditei doshkilnoho viku [Development program for deaf children of preschool age]. Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine (letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1/11-11626 dated 07/17/2013). Kyiv, 397 p. [in Ukrainian].

Taranchenko, O.M. & Fedorenko, O.F. (2015). Kontseptsiia rozvytku systemy osvity osib z porushenniamy slukhu v Ukraini (Proekt) [The concept of the development of the education system for persons with hearing impairments in Ukraine (Project)]. Exceptional child: teaching and upbringing. Vol. 1, pp. 26–33. [in Ukrainian].

Kulbida, S.V., Lytovchenko, S.V., Zhuk, V.V. & Lytvynova, V.V. (2020). Uchni pochatkovykh klasiv iz porushenniam slukhu: navchannia ta rozvytok [Primary school students with hearing impairment: learning and development]. Kharkiv, 144 р. [in Ukrainian].

Fedorenko, O.F. (2018). Rozvytok slukho-zoro-taktylnoho spryimannia movlennia ta formuvannia vymovy. Prohrama z korektsiino-rozvytkovoi roboty dlia 1–4 klasiv spetsialnykh zakladiv zahalnoi serednoi osvity dlia ditei z porushenniamy slukhu [Development of auditory-visual-tactile perception of speech and formation of pronunciation. Program for corrective and developmental work for grades 1–4 of special institutions of general secondary education for children with hearing impairment]. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Shevchenko, V.M. (2017). Multymediini tekhnichni zasoby navchannia ditei z porushenniamy slukhu v suchasnii shkoli [Multimedia technical means of teaching children with hearing impairments in a modern school]. Current issues of correctional education (pedagogical sciences). Vol. 9 (2), pp. 263–271. [in Ukrainian].

Shpak, M.M. Psykholohichnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia [Psychological support of children with special educational needs in the conditions of inclusive education]. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/18739/1/56_Shpak.pdf. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-01

Номер

Розділ

Статті