МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ТА СТУДЕНТІВ ПРИ АНАЛІЗІ ПИСЬМОВИХ СПОГАДІВ ПЕРЕСІЧНИХ ЛЮДЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322521

Ключові слова:

науково-дослідницька діяльність; учні; студенти; письмові спогади; джерело; історія повсякдення.

Анотація

У статті висвітлено методичні засади організації науково-дослідницької діяльності учнів та студентів з письмовими спогадами (на прикладі опрацювання спогадів Ольги Стебельської). Стверджується, що при організації науково-дослідницької діяльності з письмовими спогадами пересічних людей старшокласникам і студентам закладів фахової передвищої освіти варто передовсім ознайомитися з методологією дослідження такого роду джерел та основними віхами біографії автора документа. Вказано, що при опрацюванні спогадів необхідно виокремити з інформації факти, які є важливими з історичного ракурсу, а також проаналізувати емоційне наповнення джерела, яке віддзеркалює світоглядні переконання і ціннісні орієнтації автора.

Біографія автора

Світлана Біла

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри всесвітньої історії та спеціальних історичних дисциплін Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bakhanov, K. (2018). Problema doslidzhennia istorychnykh dzherel u shkilnii osvitnii praktytsi 20 st.: orhanizatsiino-tekhnolohichnyi aspekt [The problem of researching historical sources in school educational practice of the 20th century: organizational and technological aspect]. Historical sources in the Ukrainian information and educational space: verification and interpretation: monograph. (Ed.). O.O. Salata. Vinnytsia, pp. 292–345. [in Ukrainian].

Bila, S. & Hrytsenko, H. (2022). Avtobiohrafichni spohady Omeliana Vyshnevskoho yak dzherelo vyvchennia pisliavoiennoi istorii Zakhidnoi Ukrainy: teoretychni ta metodychni zasady vykorystannia u profilnii starshii shkoli [Autobiographical memoirs of Omelian Vyshnevsky as a source for studying the postwar history of Western Ukraine: theoretical and methodological principles of use in a specialized senior school]. Problems of Humanities. History Series: a collection of scientific articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. No. 10/52, pp. 285–305. DOI: https://doi.org/10.24919/2312-2595.10/52.257897 [in Ukrainian].

Borovskyi, Ya.Ye, Varshavchyk, M.Ya., Voitsekhivska, I.N., Hanzha, O.I. & Holobutskyi, P.V. (1998). Dzhereloznavstvo istorii Ukrainy: dovidnyk [Source studies of the history of Ukraine: handbook]. Kyiv, 211 p. [in Ukrainian].

Yevtushenko, L. (2008). Robota z istorychnymy dokumentamy yak zasib formuvannia istorychnoho myslennia suchasnoho uchnia [Working with historical documents as a means of forming the historical thinking of the modern student]. History in schools of Ukraine. No. 6. pp. 11–13. [in Ukrainian].

Yermolenko, A. (2007). Yak pratsiuvaty z dzherelamy informatsii na urokakh istorii [How to work with sources of information in history lessons]. History in schools of Ukraine. No. 7. pp. 35–38; No. 8. pp. 24–26; No. 9–10. pp. 27–31. [in Ukrainian].

Yermolenko, A. (2008). Yak pratsiuvaty z dzherelamy informatsii na urokakh istorii [How to work with sources of information in history lessons]. History in schools of Ukraine. No. 2. pp. 32–38. [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2006). “Dity viiny”: spohady yak dzherelo istorychnykh znan [“Children of War”: memories as a source of historical knowledge]. History at school. No. 5. pp. 22–25. [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2003). Vyvchennia temy “Pisliavoienna vidbudova i rozvytok Ukrainy v 1945 – na pochatku 50-kh rokiv” za dopomohoiu istorychnykh dokumentiv [Study of the topic “Postwar reconstruction and development of Ukraine in 1945 – early 50՚s” with the help of historical documents]. History at school. No. 9. pp. 13–21. [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2005). Metodyka vykorystannia dokumentiv u protsesi navchannia istorii [Methods of using documents in the process of teaching history]. History in secondary and higher educational institutions of Ukraine. No. 1. pp. 29–33; No. 2. pp. 2–5. [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. (2013). Metodolohichni pidkhody do uchnivskykh kraieznavchykh doslidzhen z istorii povsiakdennosti [Methodological approaches to students’ local studies on the history of everyday life]. Collection of scientific works of H. Skovoroda Kharkiv National University. Series “History and Geography”. Kharkiv. Vol. 48. pp. 125–131. DOI: https://doi.org/10.31812/123456789/6954. [in Ukrainian].

Kazmyrchuk, M. (2010). Dzherela osobovoho pokhodzhennia [Sources of personal origin]. Kyiv, 242 p. [in Ukrainian].

Kalakura, Ya.S., Voitsekhivska, I.N., Korolov, B.I. etc. (2002). Istorychne dzhereloznavstvo: pidruchnyk dlia studentiv istorychnykh spetsialnostei VNZ [Historical Source Studies: A Textbook for students of historical specialties of University]. Kyiv, 488 p. [in Ukrainian].

Koliada, I. (2018). Metod usna istoriia u naukovo-doslidnykh robotakh istorychnoho kraieznavstva uchniv – chleniv MAN Ukrainy [The method of oral history in research works on historical local lore of students – members of the Academy of Sciences of Ukraine]. History in native school. No. 6. pp. 40–43. [in Ukrainian].

Koliastruk, O. (2010). Dzherela z istorii povsiakdennosti [Sources from the history of everyday life]. Postwar Ukraine: Essays on Social History (Second Half of the 1940s – Mid-1950s). Vol. 1 (1–2), Kyiv, pp. 49–73. [in Ukrainian].

Koliastruk, O. (2008). Dokumenty osobovoho pokhodzhennia yak dzherela z istorii povsiakdennosti [Documents of personal origin as sources from the history of everyday life]. Ukrainian Historical Journal. Kyiv, pp. 145–153. [in Ukrainian].

Lytvynenko, A.I. (2017). Kulturolohichni zasady ta osnovni pidkhody do vyvchennia dzherel rehionalnoi memuarystyky [Cultural principles and basic approaches to the study of sources of regional memoirs]. Young scientist. No. 8.1 (48.1), August. pp. 30–34. [in Ukrainian].

Makarchuk, S. (1999). Pysemni dzherela z istorii Ukrainy: kurs lektsii [Written sources from the history of Ukraine: Course of lecture]. Lviv, 352 p. [in Ukrainian].

Moroz, P. & Moroz, I. (2023). Intehruvannia istorii povsiakdennosti u shkilnyi kurs istorii: doslidnytskyi aspekt [Integration of everyday history into the schoolhistory curriculum: the research aspect]. Problems of the modern textbook. No. 30. pp. 86–101. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-86-101. [in Ukrainian].

Toroptseva, A. (2018). Vyvchennia osobystosti avtora yak odyn z etapiv krytyky memuarnykh dzherel v istorychnomu doslidzhenni [The study of the author’s personality as one of the stages of critique of memoir sources in historical research]. Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlinsky MNU. Historical sciences. No. 1 (45). pp. 102–107. [in Ukrainian].

Shchodennyk Olhy Stebelskoi (Iavorskoi) [Diary of Olga Stebelska (Yavorska)]. From the personal archive of Oksana Yavorska.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті