ФІЛОСОФСЬКІ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331192Ключові слова:
деонтологічна підготовка; деонтологічна компетентність; студент-медик; етика; деонтологія; комунікація.Анотація
У статті розкрито філософські та морально-етичні засади деонтологічної підготовки майбутніх лікарів. Здійснено аналіз понять моралі, моральності та морального обов’язку. Проаналізовано деонтологічну підготовку як міждисциплінарний освітній процес. Обґрунтовано роль гуманізації вищої медичної освіти як засобу розвитку моральної відповідальності та професійної доброчесності. Уточнено зміст ключових морально-етичних принципів. Зроблено висновок, що впровадження деонтологічного компонента у зміст підготовки лікарів відповідає сучасним викликам та є передумовою формування етичної зрілості, професійної відповідальності та гуманістичного світогляду лікарів.
Посилання
Bitaiev, V.А. (2003). Estetychne vykhovannia i humanizatsiia osoby [Esthetic Education and Humanization of an Individual]. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].
Vasylieva, M. (2011). Deontolohichnyi component pidhotovky suchasnoho pedahoha v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Deontological Component of Teacher Training at Higher Education Institution. Pedagogics]. Journal of Dnipro Alfred Nobel University. Series “Pedagogy and Psychology”. No. 2 (2), 15, pp. 14–20. Available at: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2011/2/4.pdf [in Ukrainian].
Hutor, L. (2024). Etychna skladova deontolohichnoi pidhotovky maibutnikh likariv u medychnykh universytetakh Ukrainy [Ethical Component in Deontological Training of Future Physicians at Ukrainian Medical Universities]. Esthetics and Ethics of Pedagogical Action. No. 30, pp. 88–99. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4051.2024.30.320921 [in Ukrainian].
Dudikova, L.V. (2017). Rozvytok moralno-etychnykh pohliadiv na likarsku diialnist v istorychniy spadshchyni [Development of Moral and Ethical Worldview on Medical Practice in Historical Heritage]. Professional Training of Specialists: Creative Approach: Monograph. Zhytomyr, pp. 319–335. [in Ukrainian].
Kovaliova, О.М., Safarhalina-Kornilova, N.А. & Herasymchuk, N.М. (2018). Deontolohiia v medytsyni: pedruchnyk [Deontology in Medicine: Coursebook]. Кyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Alexander, L. & Moore, M. (2024). Deontological Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Available at: https://plato.stanford.edu/archives/win2024/entries/ethics-deontological [in English].
Gutor, L., Sodomora, P., Vasylenko, O. & Zalutska, H. (2023). Development of media literacy and communication skills by means of digital storytelling in Japan. Information technologies and learning tools. ITLT, Vol. 95, No. 3, pp. 88–101. DOI: 10.33407/itlt.v95i3.5217. [in English].
Maniuk, L. & Kuchumova, N. (2019). Application of mobile technologies in the process of teaching future physicians at the universities of the USA. Information Technologies and Learning Tools, Vol. 74, No. 6, pp. 212–224. DOI: 10.33407/itlt.v74i6.2705. [in English].
Nychkalo, N. (2013). Relacja “czlowiek-praca” jako podstawa pedagogiki jako nauki. Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny [The relationship “man-work” as the basis of pedagogy as a science]. Interdisciplinarity of pedagogy and its subdisciplines / pod red. Zofii Szaroty, Franciszka Szloska; Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, pp. 289–302. [in Polish].
Rohlf, M. (2024). Immanuel Kant, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2024 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.). Available at: https://plato.stanford.edu/archives/fall2024/entries/kant/ [in English].
Zamir, E. & Barak, M. (2010). Threshold Deontology and Its Critique. Law, Economics, and Morality (New York, 2010; online edn, Oxford Academic). DOI: https://doi.org/10.1093/acprof [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.