ADVANCING EU STANDARDS IN LANGUAGE EDUCATION: BRIDGING THE GAP BETWEEN UKRAINE AND THE EUROPEAN UNION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.334770Ключові слова:
освітні стандарти ЄС; мовна політика ЄС; компетентнісний підхід; міжкультурна компетенція; курси Еразмус ; платформа Skills Intelligence; ринок праці; конкурентоспроможність; Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти; мовні навички.Анотація
У мовній освіті України відбуваються процеси зближення з європейськими стандартами, що включає впровадження компетентнісного підходу, врахування Європейської мовної рамки та інтеграцію освітніх програм.
Волинський національний університет імені Лесі Українки як провідний центр академічного розвитку у прикордонному регіоні активно сприяє інтеграції української вищої освіти в європейський простір. Його активна участь у міжнародних програмах, членство в міжнародних академічних асоціаціях та партнерства з провідними європейськими університетами значно покращують рівень освітнього процесу та сприяють створенню спільних навчальних планів, що відповідають стандартам ЄС.
Реалізація програм Erasmus+ і підтримка ініціатив ЄС допомогли університету інтегрувати компоненти європейських досліджень у навчальні програми різних факультетів. Курси, присвячені мовній політиці ЄС, європейській культурі та освітнім стандартам, дозволяють студентам розширити свої знання та краще адаптуватися до міжнародних вимог, що підвищує їх конкурентоспроможність на ринку праці.
Потреба в багатомовних спеціалістах з високим рівнем міжкультурної компетенції є важливим фактором для успішної кар’єри в ЄС. Студенти, які вивчають іноземні мови та лінгвістику, є найбільш мотивованою групою серед учасників програм Erasmus+, адже мовні навички є важливим фактором для працевлаштування в ЄС.
Платформа Skills Intelligence є важливим інструментом для оцінки та прогнозування потреб ринку праці в Європі та допомагає краще узгоджувати системи освіти з вимогами робочої сили. Вона дає можливість студентам і випускникам оцінювати власні навички та кар’єрні прагнення.
Мовна індустрія в ЄС та Україні включає письмовий та усний переклад, мовну освіту, мовні технології й суміжні галузі. Однак існують розбіжності в підходах до мовної освіти, зокрема в оцінюванні рівня мовних навичок випускників. В Україні система CEFR офіційно не використовується у ЗВО, натомість застосовується в незалежній мовній сертифікації. Курси Еразмус+ сприяють покращенню мовної підготовки, узгоджуючи її з європейськими стандартами та ринковими вимогами. Результати самооцінювання студентів за шкалою CEFR підтверджують позитивний вплив таких курсів. Це свідчить про гарну підготовку мотивованих студентів до участі в проєктах Еразмус+ та їхню зацікавленість в інтеграції України з ЄС і подальшій академічній та професійній співпраці.
Посилання
Biskub, I. & Danylchuk, A. (2023). Sustainable Education in Ukraine: Introducing the EU Language Policy Course into the Ukrainian Curriculum. Language – Culture – Politics: International Journal. Chelm : Instytut Neofilologii PANS w Chelmie. Vol. 1. DOI: http://dx.doi.org/10.54515/lcp.2023.1.103-113 [in English].
Biskub, I. & Danylchuk, A. (2019). European Identity: Values, Cultures, and Languages. In: Language. Culture. Politics. International Journal. Vol. 1. Available at: https://lcpijournal.panschelm.edu.pl/index.php/lcpi/archive/vol1_19 [in English].
Biskub, I. & Danylchuk, A. (2020). The Conception of Diversity in the EU. In: Language. Culture. Politics. International Journal. Vol. 1. Available at: https://lcpijournal.panschelm.edu.pl/index.php/lcpi/archive/vol1_20 [in English].
Erasmus+: Higher Education International Capacity Building. Available at: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/programme-guide/part-b/key-action-2/capacity-building-higher-education [in English].
EU Project Management. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/actions /jean-monnet/directory-search/record/6 [in English].
European Union Language Policy. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus /actions/jean-monnet/directory-search/record/2903, 04.05.2023. [in English].
Hlushko, O. (2021). The Competency-Based Approach in Education: European Experience. In: Scientific and Pedagogical Studies (5). Available at: http://npstudies.dnpb.gov.ua/article/view/250238 [in Ukrainian].
Humena, O., Pichyk, K. & Chovnyuk, L. (2020). Virtual Mobility as Innovative Approach in Education (Version 1). In: Economic Journal Odesa Polytechnic University. Vol. 4, No. 14. DOI: http://dx.doi.org/10.15276/EJ.04.2020.6 [in Ukrainian].
Kuzelewska, E. (2014). Unity in Diversity. The Language Policy of the European Union. In: Studies in Logic, Grammar and Rhetoric. Vol. 38, No 1. DOI: https://doi.org/10.2478/slgr-2014-0037[in English].
Lifelong Learning for Sustainable Societies LLLP position paper (2020). Available at: http://lllplatform.eu/lll/wp-content / uploads / 2021 / 01/LL4SS.pdf, 04.05.2023. [in English].
Lokshyna, O., Sysoieva, S., Borysenko, I., Voronina-Pryhodii, D., Hlushko, O., Dzhurylo, A., Kravchenko, S. & Shparyk, O. (2025). Integration Processes in the Field of Education in the European Union: Strategic Priorities, Essential Characteristics and Innovative Practices [Electronic edition]: analytical materials (preprint). DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-804-3-2025-257 [in Ukrainian].
Osadcha, O. (2018). Background Knowledge as an Important Aspect of Intercultural Competence Formation. In: Pivdennyi Arkhiv. Philological sciences. Issue 72(2). Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pafn_2018_72(2)_32. [in Ukrainian].
Ovsiienko, L. (2017). The Competency-Based Approach to Teaching: Theoretical Analysis. In: Pedagogical Process: Theory and Practice. Issue 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2017_2_16 [in Ukrainian].
Salite, I., Dreling, E., Ilisko, D., Olehnovica, E. & Zarina, S. (2016). Sustainability from the Transdisciplinary Perspective: An Action Research Strategy for Continuing Education Program Development. In: Journal of Teacher Education for Sustainability. Vol. 18, No. 2. DOI: https://doi.org/10.1515/jtes-2016-0020 [in English].
Skills Intelligence. Available at: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-intelligence [in English].
Strategies of Intercultural Communication in Language Education of Present-Day Universities. Collection of Materials of the International Scientific and Practical Conference. (2019). Available at: https://ir.kneu.edu.ua/browse/dateissued?scope=aa336801-1168-4b79-89aa-ffcd8259f6c5&bbm.page=1&startsWith=2019-04 [in Ukrainian].
Topuzov, O., Lokshyna, O., Dzhurylo, A. & Shparyk, O. (2024). European Research Area: Achievements and Prospects. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-759-6-2023-51 [in Ukrainian].
Yakovleva, O. (2017). Multilingualism as a Trend in Social Development and a Factor in the Modernization of Education. In: Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University “Philosophy”. Vol. 2. No. 47. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.345310 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.