KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI POZYTYWNEJ INTERAKCJI U UCZNIÓW JAKO PROBLEM NAUKOWY I PEDAGOGICZNY
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339611Ключові слова:
науковий доробок; позитивна взаємодія; соціальні аспекти здоров’я; учні шкіл; формування навичок.Анотація
Мета дослідження полягає у представленні стану наукової і навчально-методичної розробленості проблеми формування в учнів початкової школи навичок позитивної взаємодії. Зазначено, що актуальність проблеми, задекларованої у назві статті, зумовлюється насамперед браком безконфліктного, толерантного і доброзичливого функціонування у соціальних мікросередовищі і макросередовищі. Уточнено значення понять “взаємодія” у контексті людей і “позитивний”. Представлено авторську характеристику поняття “позитивна взаємодія”. Репрезентовано анотований огляд теоретичного доробку (статей, тез, інформаційних повідомлень на освітніх сайтах тощо) дослідників з проблеми формування в учнів навичок позитивної взаємодії, а саме: “Вчимося жити разом : посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі “Основи здоров’я” (початкова школа)” (Т. Воронцова, В. Пономаренко); “Формування позитивної взаємодії фахівця у сфері “людина‒людина” засобами тренінгу” (І. Матійків); “Як спілкуватися і взаємодіяти ефективно?” (К. Метельська і Ю. Меладзе); “Психологічні методи позитивної комунікації для дітей ‒ ефективні стратегії у дитячому середовищі”.
З’ясовано, що навички позитивної взаємодії є компонентом групи навичок, які інтегровано у феномені “соціальний складник здоров’я”, який, своєю чергою, визначають як узгоджену взаємодію людини із соціальним середовищем, розв’язання особистістю різноманітних життєвих ситуацій у соціальному середовищі. Серед навичок позитивної взаємодії (навичок соціального здоров’я) виокремлюють такі групи: навички ефективного спілкування; навички співпереживання; навички розв’язування конфліктів; навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації; навички спільної діяльності і співробітництва. Деталізовано змістову сутність кожної з анонсованих груп навичок. Схарактеризовано низку форм, методів, прийомів і засобів формування в учнів навичок позитивної взаємодії.
Посилання
Vzaiemodiia [Interaction]. Dictionary UA. Portal of Ukrainian language and culture. Available at: https://surl.li/kylcrn [in Ukrainian].
Vorontsova, T.V., Ponomarenko, V.S.et al (2016). Vchymosia zhyty razom posibnyk dlia vchytelia z rozvytku sotsialnykh navychok u kursi “Osnovy zdorovia” (pochatkova shkola) [Learning to Live Together: A Teacher’s Guide to Developing Social Skills in the Basics of Health Course (Primary School)]. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].
Zhyttievi navychky, shcho spryiaiut zdoroviu (2012). [Life skills that promote health]. Slyvka L. Theoretical and methodological aspects of teaching valeology and the basics of life safety in elementary school: teaching and methodological manual. Ivano-Frankivsk, pp. 30‒40. [in Ukrainian].
Matiikiv, I. (2018). Emotsiini uminnia pedahoha yak instrument pozytyvnoi vzaiemodii v navchalnomu seredovyshchi [Emotional skills of a teacher as a tool for positive interaction in the educational environment]. Collection of scientific papers. Lviv–Homel. Vol 2. Available at: https://surl.li/jxskns [in Ukrainian].
Pozytyvnyi [Positive]. Dictionary UA. Portal of Ukrainian language and culture: vebsait. Available at: https://surli.cc/fzyxqu [in Ukrainian].
Psykholohichna entsyklopediia. Vzaiemodiia [Psychological Encyclopedia. Interaction]. Ukrainian Psychological HAB: website. Available at: https://surl.li/xjlfrq [in Ukrainian].
Psykholohichni metody pozytyvnoi komunikatsii dlia ditei ‒ efektyvni stratehii u dytiachomu seredovyshchi (2024). [Psychological methods of positive communication for children ‒ effective strategies in a children’s environment]. Psyhologist. Psychological assistance: website. Available at: https://surl.li/gevnin [in Ukrainian].
Slyvka, L. (2012). Rozdil “Sotsialna skladova zdorovia”: zmistove napovnennia [Section “Social Component of Health”: content]. Theoretical and methodological aspects of teaching valeology and the basics of life safety in elementary school: teaching and methodological manual. Ivano-Frankivsk, pp. 107‒113. [in Ukrainian].
Yak spilkuvatysia i vzaiemodiiaty efektyvno? (2023). [How to communicate and interact effectively?]. Campus : vebsait. Available at: https://campus.epam.ua/ua/blog/596 [in Ukrainian].
Chym so umiejentnosci spolechne i jak rozvijac je u dzieci? (2024). [What are social skills and how to develop them in children?]. WSiP : blog. Available at: https://wsip.pl/blog/umiejetnosci-spoleczne-udzieci/ [in Polish].
Frydrychovich, S. (2020). Komunikacja interpersonalna v interakcjakh spolechnykh [Interpersonal communication in social interactions]. Człowiek i Społeczeństwo. Vol. L. Poznań. S. 13–29. DOI: https://doi.org/10.14746/cis.2020.50.2. [in Polish].
Gajevska, A. (2022). Umiejetnosci interpersonalne ‒ pshyklady zdolnosci interpersonalnykh [Interpersonal skills ‒ examples of interpersonal skills]. Eventis.pl : strona internetova. Available at: https://surl.lt/sjfrpo [in Polish].
Gzhesiak, M. (2021). Zintegrovany model kompetencji spolechnykh w procesie rozvoju osobistego i zavodovego [Integrated model of social competences in the process of personal and professional development]. Dąbrowa Górnicza. 500 s. [in Polish].
Kompetencje spolechne v edukacji, pracy socjalnej i relacjakh zavodovykh (2012) [Social competences in education, social work and professional relationships]. Red. nauk. Anna Maria Janiak, Katazhyna Jankovska, Vlodzimiezh Heller. Poznań‒Kalisz. 166 s. [in Polish].
Krasuska-Betiuk, M. (2015). Interakcje w klasie shkolnej z perspektyvy spolechnykh reprezentacji i oczekivan interpersonalnykh [Classroom Interactions from the Perspective of Social Representations and Interpersonal Expectations]. Studia z Teorii Wychowania. Tom VI. Nr 3(12). S. 49‒77. [in Polish].
Martovska, K. (2020). Psychologichne uvarunkovania kompetencji spolechnykh [Psychological determinants of social competences]. Vydvnictvo Liberi Liber. 173 s. [in Polish].
Parakievich, A. (2024). Trening umiejentnosci spolechnykh jako forma zajench rozvijajoncykh kluchove kompetencje spolechne [Social skills training as a form of classes developing key social competences]. Terapia Specjalna : strona internetova. Available at: https://surl.li/epjdxl [in Polish].
Veryshko, M. (2020). Komunikacja interpersonalna jako esencja interakcji spolechnykh [Interpersonal communication as the essence of social interactions]. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio. T. 42. Nr. 2 S. 253‒268. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.