KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI POZYTYWNEJ INTERAKCJI U UCZNIÓW JAKO PROBLEM NAUKOWY I PEDAGOGICZNY

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339611

Ключові слова:

науковий доробок; позитивна взаємодія; соціальні аспекти здоров’я; учні шкіл; формування навичок.

Анотація

Мета дослідження полягає у представленні стану наукової і навчально-методичної розробленості проблеми формування в учнів початкової школи навичок позитивної взаємодії. Зазначено, що актуальність проблеми, задекларованої у назві статті, зумовлюється насамперед браком безконфліктного, толерантного і доброзичливого функціонування у соціальних мікросередовищі і макросередовищі. Уточнено значення понять “взаємодія” у контексті людей і “позитивний”. Представлено авторську характеристику поняття “позитивна взаємодія”. Репрезентовано анотований огляд теоретичного доробку (статей, тез, інформаційних повідомлень на освітніх сайтах тощо) дослідників з проблеми формування в учнів навичок позитивної взаємодії, а саме: “Вчимося жити разом : посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі “Основи здоров’я” (початкова школа)” (Т. Воронцова, В. Пономаренко); “Формування позитивної взаємодії фахівця у сфері “людина‒людина” засобами тренінгу” (І. Матійків); “Як спілкуватися і взаємодіяти ефективно?” (К. Метельська і Ю. Меладзе); “Психологічні методи позитивної комунікації для дітей ‒ ефективні стратегії у дитячому середовищі”.

З’ясовано, що навички позитивної взаємодії є компонентом групи навичок, які інтегровано у феномені “соціальний складник здоров’я”, який, своєю чергою, визначають як узгоджену взаємодію людини із соціальним середовищем, розв’язання особистістю різноманітних життєвих ситуацій у соціальному середовищі. Серед навичок позитивної взаємодії (навичок соціального здоров’я) виокремлюють такі групи: навички ефективного спілкування; навички співпереживання; навички розв’язування конфліктів; навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації; навички спільної діяльності і співробітництва. Деталізовано змістову сутність кожної з анонсованих груп навичок. Схарактеризовано низку форм, методів, прийомів і засобів формування в учнів навичок позитивної взаємодії.

Біографії авторів

Larysa Slyvka

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Kateryna Dyrda

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Vzaiemodiia [Interaction]. Dictionary UA. Portal of Ukrainian language and culture. Available at: https://surl.li/kylcrn [in Ukrainian].

Vorontsova, T.V., Ponomarenko, V.S.et al (2016). Vchymosia zhyty razom posibnyk dlia vchytelia z rozvytku sotsialnykh navychok u kursi “Osnovy zdorovia” (pochatkova shkola) [Learning to Live Together: A Teacher’s Guide to Developing Social Skills in the Basics of Health Course (Primary School)]. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].

Zhyttievi navychky, shcho spryiaiut zdoroviu (2012). [Life skills that promote health]. Slyvka L. Theoretical and methodological aspects of teaching valeology and the basics of life safety in elementary school: teaching and methodological manual. Ivano-Frankivsk, pp. 30‒40. [in Ukrainian].

Matiikiv, I. (2018). Emotsiini uminnia pedahoha yak instrument pozytyvnoi vzaiemodii v navchalnomu seredovyshchi [Emotional skills of a teacher as a tool for positive interaction in the educational environment]. Collection of scientific papers. Lviv–Homel. Vol 2. Available at: https://surl.li/jxskns [in Ukrainian].

Pozytyvnyi [Positive]. Dictionary UA. Portal of Ukrainian language and culture: vebsait. Available at: https://surli.cc/fzyxqu [in Ukrainian].

Psykholohichna entsyklopediia. Vzaiemodiia [Psychological Encyclopedia. Interaction]. Ukrainian Psychological HAB: website. Available at: https://surl.li/xjlfrq [in Ukrainian].

Psykholohichni metody pozytyvnoi komunikatsii dlia ditei ‒ efektyvni stratehii u dytiachomu seredovyshchi (2024). [Psychological methods of positive communication for children ‒ effective strategies in a children’s environment]. Psyhologist. Psychological assistance: website. Available at: https://surl.li/gevnin [in Ukrainian].

Slyvka, L. (2012). Rozdil “Sotsialna skladova zdorovia”: zmistove napovnennia [Section “Social Component of Health”: content]. Theoretical and methodological aspects of teaching valeology and the basics of life safety in elementary school: teaching and methodological manual. Ivano-Frankivsk, pp. 107‒113. [in Ukrainian].

Yak spilkuvatysia i vzaiemodiiaty efektyvno? (2023). [How to communicate and interact effectively?]. Campus : vebsait. Available at: https://campus.epam.ua/ua/blog/596 [in Ukrainian].

Chym so umiejentnosci spolechne i jak rozvijac je u dzieci? (2024). [What are social skills and how to develop them in children?]. WSiP : blog. Available at: https://wsip.pl/blog/umiejetnosci-spoleczne-udzieci/ [in Polish].

Frydrychovich, S. (2020). Komunikacja interpersonalna v interakcjakh spolechnykh [Interpersonal communication in social interactions]. Człowiek i Społeczeństwo. Vol. L. Poznań. S. 13–29. DOI: https://doi.org/10.14746/cis.2020.50.2. [in Polish].

Gajevska, A. (2022). Umiejetnosci interpersonalne ‒ pshyklady zdolnosci interpersonalnykh [Interpersonal skills ‒ examples of interpersonal skills]. Eventis.pl : strona internetova. Available at: https://surl.lt/sjfrpo [in Polish].

Gzhesiak, M. (2021). Zintegrovany model kompetencji spolechnykh w procesie rozvoju osobistego i zavodovego [Integrated model of social competences in the process of personal and professional development]. Dąbrowa Górnicza. 500 s. [in Polish].

Kompetencje spolechne v edukacji, pracy socjalnej i relacjakh zavodovykh (2012) [Social competences in education, social work and professional relationships]. Red. nauk. Anna Maria Janiak, Katazhyna Jankovska, Vlodzimiezh Heller. Poznań‒Kalisz. 166 s. [in Polish].

Krasuska-Betiuk, M. (2015). Interakcje w klasie shkolnej z perspektyvy spolechnykh reprezentacji i oczekivan interpersonalnykh [Classroom Interactions from the Perspective of Social Representations and Interpersonal Expectations]. Studia z Teorii Wychowania. Tom VI. Nr 3(12). S. 49‒77. [in Polish].

Martovska, K. (2020). Psychologichne uvarunkovania kompetencji spolechnykh [Psychological determinants of social competences]. Vydvnictvo Liberi Liber. 173 s. [in Polish].

Parakievich, A. (2024). Trening umiejentnosci spolechnykh jako forma zajench rozvijajoncykh kluchove kompetencje spolechne [Social skills training as a form of classes developing key social competences]. Terapia Specjalna : strona internetova. Available at: https://surl.li/epjdxl [in Polish].

Veryshko, M. (2020). Komunikacja interpersonalna jako esencja interakcji spolechnykh [Interpersonal communication as the essence of social interactions]. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio. T. 42. Nr. 2 S. 253‒268. [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті