КОЛОРИСТИЧНІ ЗАСАДИ ЖИВОПИСНОЇ ПІДГОТОВКИ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ХУДОЖНІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339668Ключові слова:
живописна підготовка; колір; колористика; педагогічні умови; творчі здібності; здобувачі освіти художніх спеціальностей; художньо-педагогічна освіта.Анотація
У статті розкрито роль колористичних засад у системі живописної підготовки здобувачів освіти художніх спеціальностей. Обґрунтовано, що саме колір як ключовий елемент художньої мови є важливим чинником розвитку творчого мислення, образного бачення та професійної самореалізації. Акцентовано увагу на необхідності цілісного засвоєння колористичних знань: теорії кольору, символіки, емоційного й психологічного впливу, а також умінь аналізувати та застосовувати кольорові рішення в практичній роботі.
Проаналізовано сучасні проблеми підготовки здобувачів освіти, зокрема зниження інтересу до роботи з натури, поверхове сприйняття кольору та відсутність самостійного художнього мислення. Визначено педагогічні умови, які сприяють ефективному формуванню колористичного мислення: поетапне навчання, рефлексія, поєднання теорії з практикою, створення творчого середовища, що стимулює індивідуальні пошуки.
Зроблено висновок, що лише комплексна й педагогічно обґрунтована реалізація колористичних засад у живописній підготовці забезпечує повноцінний розвиток художньо-творчих здібностей здобувачів освіти та формування їхньої професійної художньої ідентичності.
Посилання
Orshanskyi, L. & others. (2020). Interactive teaching methods as a change in the purpose of modern education. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(10), pp. 549–555. (Scopus). [in English].
Panyok, T.V. (2020). Historical-cultural and lighting context of artistic education in Ukraine in the beginning of the 20th century. International Journal of Conservation Science, 11(4), pp. 945–952. DOI: https://doi.org/10.36868/IJCS.2023.01.14 (Web of Science & Scopus). [in English].
Panyok, T.V. (2023). Art education in Ukraine in early 20th century. International Journal of Conservation Science, 14(1). Available at: https://ijcs.ro/current-issue (Web of Science & Scopus). [in English].
Tymenko, V. & others. (2021). Problems of preparation for educational design of students of institutions of higher art education. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e15972. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15972 [in English].
Hrynova, V. & Panyok, T. (2021). Etnodyzain ta moderna traiektoriia profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia mystetskykh dystsyplin v umovakh didzhytalizatsii suspilstva [Ethnodesign and modern trajectory of professional training of future teachers of artistic disciplines in the conditions of digitalization of society]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 74(2), pp. 146–151. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-2.28 [in Ukrainian].
Vysikailo, T.V. (2017). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u protsesi plenernoi praktyky [Formation of professional competence of future teachers of fine arts in the process of plein air practice]. Candidate’s thesis. Poltava, 243 p. [in Ukrainian].
Hrynova, V. & Panyok, T. (2025). Metodyka vykladannia obrazotvorchoho mystetstva iak chynnyk stanovlennia khudozhno-pedahohichnoi osvity v Ukraini pochatku XX stolittia [The methodology of teaching fine arts as a factor in the formation of artistic and pedagogical education in Ukraine at the beginning of the 20th century]. Professional Art Education, No. 6(1), pp. 54–65. DOI: https://doi.org/10.34142/27091805.2025.6.01.06 [in Ukrainian].
Masol, L.M. (2020). Politsentrychna intehratsiia zmistu zahalnoi mystetskoi osvity [Polycentric integration of general arts education content]. Art and Education. No. 1(95), pp. 20–26. [in Ukrainian].
Otych, O. (2017). Kolir iak emotsiino-zmistovyi kod kultury [Color as an emotional and semantic code of culture]. Native school. No. 1–2, pp. 18–22. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706441/1/otich.pdf [in Ukrainian].
Panyok, T.V. & Olefir, Yu.V. (2022). Osoblyvosti spryimannia koloru v zhyvopysi [Features of color perception in painting]. Materials of the 1st International Scientific-Professional Conference. In Scientific progress: innovations, achievements and prospects (pp. 362–368). [in Ukrainian].
Panyok, T.V. & Zhen Fushen. (2023). Kytaiskyi dosvid vykorystannia etnodyzainu u protsesi formuvannia kliuchovykh kompetentnostei studentiv mystetskykh spetsialnostei [Chinese experience in using ethnodesign in the process of forming key competencies of students of art specialties]. Youth & market, No. 3(211), pp. 16–21. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277187 [in Ukrainian].
Panyok, T.V. (2016). Rozvytok vyshchoi khudozhno-pedahohichnoi osvity v Ukraini u XX stolitti (monohrafiia) [The Development of Higher Artistic and Pedagogical Education in Ukraine in the 20th Century (monograph)]. Kharkiv, 626 p. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3863 [in Ukrainian].
Pecheniuk, T. (2009). Koloroznavstvo [Color science]. Kyiv, 192 p. [in Ukrainian].
Prokopovych, T., Kaleniuk, O. & Vakhramieieva, H. (2019). Osnovy koloroznavstva ta dekoratyvno-prykladnoho mystetstva: navch. posib. [Fundamentals of Color Theory and Decorative-Applied Art: A Study Guide]. Lutsk, 91 p. [in Ukrainian].
Rudnytska, O. (2010). Metodolohiia mystetskoi osvity [Art Education Methodology]. Sumy, pp. 4–39. [in Ukrainian].
Sotnyk, L.I. (2015). Kolir i joho znachennia u mystetstvi [Color and its meaning in art]. Bulletin of the KhDADM. No. 6, pp. 32–36. [in Ukrainian].
Sotska, H.I. (2014). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v pedahohichnykh universytetakh [Theoretical and methodological principles of forming the aesthetic culture of future teachers of fine arts in pedagogical universities]. Kyiv, 382 p. [in Ukrainian].
Chaus, D. (2023). Mystetski poshuky pochatku XX stolittia ta yikhnii vplyv na metodyku formuvannia kolorystychnoho bachennia maibutnikh fakhivtsiv obrazotvorchoho mystetstva [Artistic searches of the early 20th century and their influence on the methodology for forming the coloristic vision of future fine art specialists]. Educational and research tools. No. 61, pp. 43–54. Available at: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/sciencemeans/article/view/14558/0 [in Ukrainian].
Chaus, D. (2023). Rol kolorystychnoi kompetentnosti u protsesi zhyvopysnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv obrazotvorchoho mystetstva v pedahohichnykh universytetakh [The role of coloristic competence in the process of pictorial training of future fine arts specialists in pedagogical universities]. Youth & market, No.10(218), pp. 172–178. [in Ukrainian].
Chaus, D.V. & Panyok, T.V. (2024). Kolirna vyraznist iak osoblyvist systemnoho zhyvopysnoho myslennia maibutnikh fakhivtsiv obrazotvorchoho mystetstva pid chas profesiinoi pidhotovky v pedahohichnomu universyteti [Color expressiveness as a feature of the systematic pictorial thinking of future fine art specialists during professional training at a pedagogical university]. New Collegium. No. 3, pp. 62–68. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/344f63da-1fac-49b0-b836-7b0e3285e78b [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.