КОЛОРИСТИЧНІ ЗАСАДИ ЖИВОПИСНОЇ ПІДГОТОВКИ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ХУДОЖНІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339668

Ключові слова:

живописна підготовка; колір; колористика; педагогічні умови; творчі здібності; здобувачі освіти художніх спеціальностей; художньо-педагогічна освіта.

Анотація

У статті розкрито роль колористичних засад у системі живописної підготовки здобувачів освіти художніх спеціальностей. Обґрунтовано, що саме колір як ключовий елемент художньої мови є важливим чинником розвитку творчого мислення, образного бачення та професійної самореалізації. Акцентовано увагу на необхідності цілісного засвоєння колористичних знань: теорії кольору, символіки, емоційного й психологічного впливу, а також умінь аналізувати та застосовувати кольорові рішення в практичній роботі.

Проаналізовано сучасні проблеми підготовки здобувачів освіти, зокрема зниження інтересу до роботи з натури, поверхове сприйняття кольору та відсутність самостійного художнього мислення. Визначено педагогічні умови, які сприяють ефективному формуванню колористичного мислення: поетапне навчання, рефлексія, поєднання теорії з практикою, створення творчого середовища, що стимулює індивідуальні пошуки.

Зроблено висновок, що лише комплексна й педагогічно обґрунтована реалізація колористичних засад у живописній підготовці забезпечує повноцінний розвиток художньо-творчих здібностей здобувачів освіти та формування їхньої професійної художньої ідентичності.

Біографії авторів

Тетяна Паньок

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри образотворчого мистецтва Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

Валентина Гриньова

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової і професійної освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

Посилання

Orshanskyi, L. & others. (2020). Interactive teaching methods as a change in the purpose of modern education. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(10), pp. 549–555. (Scopus). [in English].

Panyok, T.V. (2020). Historical-cultural and lighting context of artistic education in Ukraine in the beginning of the 20th century. International Journal of Conservation Science, 11(4), pp. 945–952. DOI: https://doi.org/10.36868/IJCS.2023.01.14 (Web of Science & Scopus). [in English].

Panyok, T.V. (2023). Art education in Ukraine in early 20th century. International Journal of Conservation Science, 14(1). Available at: https://ijcs.ro/current-issue (Web of Science & Scopus). [in English].

Tymenko, V. & others. (2021). Problems of preparation for educational design of students of institutions of higher art education. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e15972. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.15972 [in English].

Hrynova, V. & Panyok, T. (2021). Etnodyzain ta moderna traiektoriia profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia mystetskykh dystsyplin v umovakh didzhytalizatsii suspilstva [Ethnodesign and modern trajectory of professional training of future teachers of artistic disciplines in the conditions of digitalization of society]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 74(2), pp. 146–151. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-2.28 [in Ukrainian].

Vysikailo, T.V. (2017). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u protsesi plenernoi praktyky [Formation of professional competence of future teachers of fine arts in the process of plein air practice]. Candidate’s thesis. Poltava, 243 p. [in Ukrainian].

Hrynova, V. & Panyok, T. (2025). Metodyka vykladannia obrazotvorchoho mystetstva iak chynnyk stanovlennia khudozhno-pedahohichnoi osvity v Ukraini pochatku XX stolittia [The methodology of teaching fine arts as a factor in the formation of artistic and pedagogical education in Ukraine at the beginning of the 20th century]. Professional Art Education, No. 6(1), pp. 54–65. DOI: https://doi.org/10.34142/27091805.2025.6.01.06 [in Ukrainian].

Masol, L.M. (2020). Politsentrychna intehratsiia zmistu zahalnoi mystetskoi osvity [Polycentric integration of general arts education content]. Art and Education. No. 1(95), pp. 20–26. [in Ukrainian].

Otych, O. (2017). Kolir iak emotsiino-zmistovyi kod kultury [Color as an emotional and semantic code of culture]. Native school. No. 1–2, pp. 18–22. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706441/1/otich.pdf [in Ukrainian].

Panyok, T.V. & Olefir, Yu.V. (2022). Osoblyvosti spryimannia koloru v zhyvopysi [Features of color perception in painting]. Materials of the 1st International Scientific-Professional Conference. In Scientific progress: innovations, achievements and prospects (pp. 362–368). [in Ukrainian].

Panyok, T.V. & Zhen Fushen. (2023). Kytaiskyi dosvid vykorystannia etnodyzainu u protsesi formuvannia kliuchovykh kompetentnostei studentiv mystetskykh spetsialnostei [Chinese experience in using ethnodesign in the process of forming key competencies of students of art specialties]. Youth & market, No. 3(211), pp. 16–21. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277187 [in Ukrainian].

Panyok, T.V. (2016). Rozvytok vyshchoi khudozhno-pedahohichnoi osvity v Ukraini u XX stolitti (monohrafiia) [The Development of Higher Artistic and Pedagogical Education in Ukraine in the 20th Century (monograph)]. Kharkiv, 626 p. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3863 [in Ukrainian].

Pecheniuk, T. (2009). Koloroznavstvo [Color science]. Kyiv, 192 p. [in Ukrainian].

Prokopovych, T., Kaleniuk, O. & Vakhramieieva, H. (2019). Osnovy koloroznavstva ta dekoratyvno-prykladnoho mystetstva: navch. posib. [Fundamentals of Color Theory and Decorative-Applied Art: A Study Guide]. Lutsk, 91 p. [in Ukrainian].

Rudnytska, O. (2010). Metodolohiia mystetskoi osvity [Art Education Methodology]. Sumy, pp. 4–39. [in Ukrainian].

Sotnyk, L.I. (2015). Kolir i joho znachennia u mystetstvi [Color and its meaning in art]. Bulletin of the KhDADM. No. 6, pp. 32–36. [in Ukrainian].

Sotska, H.I. (2014). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v pedahohichnykh universytetakh [Theoretical and methodological principles of forming the aesthetic culture of future teachers of fine arts in pedagogical universities]. Kyiv, 382 p. [in Ukrainian].

Chaus, D. (2023). Mystetski poshuky pochatku XX stolittia ta yikhnii vplyv na metodyku formuvannia kolorystychnoho bachennia maibutnikh fakhivtsiv obrazotvorchoho mystetstva [Artistic searches of the early 20th century and their influence on the methodology for forming the coloristic vision of future fine art specialists]. Educational and research tools. No. 61, pp. 43–54. Available at: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/sciencemeans/article/view/14558/0 [in Ukrainian].

Chaus, D. (2023). Rol kolorystychnoi kompetentnosti u protsesi zhyvopysnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv obrazotvorchoho mystetstva v pedahohichnykh universytetakh [The role of coloristic competence in the process of pictorial training of future fine arts specialists in pedagogical universities]. Youth & market, No.10(218), pp. 172–178. [in Ukrainian].

Chaus, D.V. & Panyok, T.V. (2024). Kolirna vyraznist iak osoblyvist systemnoho zhyvopysnoho myslennia maibutnikh fakhivtsiv obrazotvorchoho mystetstva pid chas profesiinoi pidhotovky v pedahohichnomu universyteti [Color expressiveness as a feature of the systematic pictorial thinking of future fine art specialists during professional training at a pedagogical university]. New Collegium. No. 3, pp. 62–68. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/344f63da-1fac-49b0-b836-7b0e3285e78b [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті