ЕМПАТІЯ ЯК КЛЮЧОВИЙ КОМПОНЕНТ ГУМАНІСТИЧНОЇ ПАРАДИГМИ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339733

Ключові слова:

емпатія; гуманістична парадигма; педагогіка; емоційний інтелект.

Анотація

У статті розглянуто роль емпатії в освітньому процесі як важливої складової гуманістичного підходу. Проаналізовано сучасні дослідження емпатії, її значення для формування довірливих стосунків між педагогами й учнями, а також її вплив на мотивацію, соціально-емоційний розвиток та гармонійне середовище навчання. Висвітлюється взаємозв’язок емпатії з емоційною стійкістю, альтруїзмом та моральним розвитком, а також зосереджена увага на викликах її застосування у професійній педагогічній діяльності, особливо в умовах війни.

Біографії авторів

Анна Жукова

PhD у галузі педагогіки, доцент кафедри іноземних мов та військового перекладу Національної академії імені гетьмана Петра Сагайдачного

Наталя Рудакова

PhD у галузі педагогіки, викладачка кафедри психічного і фізичного здоров’я КЗВО ЛОР “Львівська медична академія імені Андрея Крупинського”

Посилання

Kovalova, O. (2024). Empatiia, yak peredumova pobudovy zdorovykh stosunkiv v osvitnomu protsesi [Empathy as a prerequisite for building healthy relationships in the educational process]. Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University, No. 1(32), pp. 112–116. [in Ukrainian].

Kuleshova, O.V. & Rosolovych, O.V. (2024). Osoblyvosti proiavu empatii v uchyteliv v umovakh viiny [Features of empathy in teachers in wartime]. Scientific notes. Series: Psychology, No.1(3), pp. 82–87. [in Ukrainian].

Prokopiv, L., Yehorova, I., Dereniuk, M. Ya. & Dosyn, V. (2023). Formuvannia emotsiinoho intelektu v maibutnikh fakhivtsiv riznykh haluzei znan: dyferentsiiovanyi pidkhid [Formation of emotional intelligence in future specialists of different fields of knowledge: a differentiated approach]. Youth & market, No. 3/211, pp. 129–133. [in Ukrainian].

Serhiienko, N.P. & Tyshchenko, A.P. (2020). Rol empatii u formuvanni mizhosobystisnykh vidnosyn u studentiv v protsesi navchannia [The role of empathy in the formation of interpersonal relationships in students in the learning process]. Suchasna pedahohika ta psykholohiia: metodolohiia, teoriia i praktyka: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Modern Pedagogy and Psychology: Methodology, Theory and Practice: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference], Kyiv, pp. 178–182. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1976). Vybrani tvory [Selected works]: V 5-ty tt. Vol. 2. Kyiv, 670 p. [in Ukrainian].

Shtykh, I.I. (2016). Emotsiini komponenty v strukturi osobystosti studenta [Motional components in the structure of student’s personality]. Ukraine – Civilization: a collection of scientific papers. (Ed.). V.V. Bed. Uzhhorod, Vol. 5: Establishment of the Ukrainian civilized space: spiritual and historical prerequisites, current trends and development prospects, pp. 313–324. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті