ІНТЕГРАЦІЯ МУЗИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СУЧАСНИХ ЗДО ЯК ЗАСІБ АРТ-ОСВІТИ ВИХОВАНЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339745Ключові слова:
арт-освіта; інтеграція; музика; музичне виховання; види музичної діяльності; заклад дошкільної освіти; діти старшого дошкільного віку.Анотація
У статті з’ясовано важливість арт-освітньої діяльності у ЗДО засобами музики, музичного мистецтва, музикотворення старших дошкільнят. Також розкрито сутність ключових понять “інтеграція”, “інтегрований”, “музика”, “музичне виховання” (що включає слухання музики, спів, музично-ритмічні рухи, гру на музінструментах) задля увиразнення значущості останнього для дітей старшого дошкільного віку.
Доведено, що інтеграція як об’єднання розділів, тем, підтем (частин), елементів і фрагментів навчального матеріалу у єдине ціле сприяє комплексному опануванню знань та вмінь вихованцями ЗДО.
Виокремлено основний засіб арт-освіти дітей у сучасних ЗДО – музичне мистецтво та його види. Крім того, зосереджено увагу на внутрішньо-інтегративних зв’язках у музичній діяльності старших дошкільнят, які виникають на рівні взаємодії різножанрової музики і способів її виконання.
Запропоновано методичні рекомендації для ефективного проведення різних видів музичної діяльності зі старшими дошкільнятами; наведено приклади її можливої інтеграції для закріплення набутих знань упродовж музично-дидактичних ігор узагальнюючого характеру. Доведено, що поєднання різних видів діяльності старших вихованців ЗДО на заняттях з музики не лише сприяє засвоєнню музичних азів, а й розвитку музичних здібностей, виконавства і музикотворення загалом.
Увиразнено процес музикотворення у ЗДО не просто як фоновий супровід освіти старших дошкільнят, а як систематичний багатогранний комплекс із залученням спектру усіх музичних видів діяльності. Увиразнено важливість інтегративної функції музичного мистецтва в ознайомленні дітей зі слуханням музики, співом, музично-ритмічними елементами, грою на музичних інструментах.
Посилання
Aprielieva, I. & Pyvovarenko, M. (2020). Rol muzychno-rytmichnoi himnastyky u protsesi moralno-estetychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku [The role of musical-rhythmic gymnastics in the process of moral and aesthetic education of preschool children]. Personality spirituality: methodology, theory and practice. No. 3 (96). pp. 17–27. [in Ukrainian].
Horodyska, V.V. (2025). Metodyka art-osvity ditei doshkilnoho viku: navch.-metod. posib. [Methods of art education of preschool children: teaching method. a manual]. Drohobych, 168 p. [in Ukrainian].
Zhuravlova, L. (2019). Formuvannia tvorchykh zdibnostei starshykh doshkilnykiv zasobamy intehratsii riznykh vydiv khudozhno-tvorchoi diialnosti [Formation of creative abilities of senior preschoolers by means of integration of different types of artistic and creative activity]. Youth & market. No.1 (168). pp. 17–22. [in Ukrainian].
Lisovska, T. (2025). Intehratsiia muzychnoi ta teatralizovanoi diialnosti v estetychnomu vykhovanni ditei. [Integration of musical and theatrical activity in aesthetic education of children]. Scientific Bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series “Pedagogy. Psychology”. Vol. 7. pp. 128–132. Available at: https://journals.academ.vinnica.ua/ index.php/ped-psyh/article/view/233/219 [in Ukrainian].
Lisovska, T.A. (2013). Rozvytok tvorchykh zdibnostei starshykh doshkilnykiv u protsesi muzychno-improvizatorskoi diialnosti [Development of creative abilities of senior preschoolers in the process of musical and impervise activity]. Science and education. Traditions and innovations of modern education in Ukraine. No. 3. pp. 93–95. [in Ukrainian].
Muzychno-dydaktychna hra “Pisnia-tanets-marsh”, 6-y r.zh. [Muzychno-Dydaktychna HRA “Pisnia-Tanets-Marsh”, 6-Y r.zh.]. Available at: https://vseosvita.ua/library/muzychno-dydaktychna-hra-pisnya-tanets-marsh-6i-rzh-921550.html
Muzychno-dydaktychna hra “Pisnia, tanets, marsh” [Muzychno-Dydaktychna HRA “Pisnia, Tanets, Marsh”]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=JrkN87A-4SQ
Pliushchyk, Ye.V. & Yamchynska, H.V. (2017). Intehrovani zaniattia z elementamy dyzainu i muzyky v doshkilnomu navchalnomu zakladi: navch.-metod. posib. – khrestomatiia dlia vykhovateliv [Integrated classes with design and music elements in preschool: a teaching method. a manual. Reader for caregivers]. Kyiv, 164 p. [in Ukrainian].
Prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku “Ya u Sviti” (nova redaktsiia). (2014). [Preschool Age Development Program “I am in the World” (New Edition). In 2 h. H. II. From three to six (seven) years / Aksenova O.P., Anishchuk A.M., Artemova L.V. [and others]; Sciences. Ker. O.L. Kononko]. Ltd. ICFF-Ukraine. 452 p. [in Ukrainian].
Shevchenko, Yu.M. (2025). Intehratsiia muzychnoho ta fizychnoho vykhovannia ditei starshoho doshkilnoho viku yak umova yikh fizychnoho rozvytku. [Integration of musical and physical education of older preschool children as a condition of their physical development]. Available at: https://cyberleni nka.ru/article/n/integratsiya-muzykalnogo-i-fizicheskogo-vospita niya-detey-starshego-doshkolnogo-vozrasta-kak-uslovie-ih-fizich eskogo-razvi tiya/viewer
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.