ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PEDAGOGICAL REFLECTION IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF FUTURE SOCIONOMIC SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339896Ключові слова:
педагогічна рефлексія; організаційно-педагогічні умови; іншомовна підготовка; рефлексивне середовище; професійне становлення; соціономічний профіль.Анотація
У статті розглянуто проблему формування педагогічної рефлексії в процесі іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціономічного профілю як важливого чинника їхнього професійного становлення. В умовах трансформації освіти та її інтеграції у глобальний простір особливої актуальності набуває розвиток у майбутніх фахівців здатності до самопізнання, критичного осмислення професійної діяльності та рефлексивного ставлення до педагогічної взаємодії. Педагогічна рефлексія визначається як особистісно-професійне формування, що забезпечує усвідомлення власних функцій, стратегій взаємодії, аналіз та оцінку педагогічних ситуацій на основі самоаналізу та самовдосконалення. Її формування можливе лише в умовах рефлексивного освітнього середовища, що базується на діалогічній взаємодії, проблематизації змісту освіти та особистісному залученості студентів. Визначено основні організаційно-педагогічні умови: створення рефлексивного освітнього середовища, використання діалогічних форм навчання та проблемно-орієнтованих завдань, моделювання професійно значущих ситуацій, інтеграція навчання іноземних мов з розвитком рефлексивних навичок шляхом активного використання інтерактивних технологій, методів проєктів, аналізу кейсів та рефлексивних вправ. Особливу увагу приділено ролі дисципліни “Іноземна мова (англійська)” як важливої складової розвитку не лише лінгвістичної, а й рефлексивної та професійної компетенцій майбутніх спеціалістів. Зроблено висновок, що іншомовна підготовка, організована на основі визначених організаційно-педагогічних умов, сприяє розвитку комунікативної компетентності, професійного самопізнання, здатності до самооцінки та відповідального ставлення до професійної діяльності, що забезпечує цілісне особистісно-професійне зростання майбутніх фахівців соціономічної сфери.
Посилання
Andriushchenko, O.O. (2020). Rozvytok refleksyvnykh umin uchyteliv pochatkovykh klasiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of reflective skills of primary school teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Candidate’s thesis. Zaporizhzhia, 313 p. [in Ukrainian].
Brazhnych, O.H. (2001). Pedahohichni umovy dyferentsiiovanoho navchannia uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Pedagogical conditions for differentiated learning of secondary school students]. Candidate’s thesis. Kryvyi Rih, 238 p. [in Ukrainian].
Butsyk, I.M. (2019). Obgruntuvannia orhanizatsiino-pedahohichnykh umov formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahroinzhenerii (na prykladi vyvchennia silskohospodarskykh mashyn) [Substantiation of organizational and pedagogical conditions for the formation of research competence of future agricultural engineering specialists (using the example of studying agricultural machinery)]. Educational space of Ukraine. No. 15, pp. 73–80. [in Ukrainian].
Vdovychyn, T.Ya. (2013). Obgruntuvannia orhanizatsiino-pedahohichnykh umov dlia zabezpechennia navchalnoho protsesu maibutnikh fakhivtsiv u pedahohichnomu universyteti [Substantiation of organizational and pedagogical conditions for ensuring the educational process of future specialists at a pedagogical university]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. No. 34, pp. 225–230. [in Ukrainian].
Voitsekhivskyi, O.L. (2011). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do profesiinoi diialnosti za napriamkom “Okhorona ta zakhyst derzhavnoho kordonu” [Organizational and pedagogical conditions for the formation of readiness of future border guard officers for professional activity in the direction of “Protection and defense of the state border”]. Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Vol. 4. [in Ukrainian]. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_4_10 [in Ukrainian].
Parfentieva, I.P. (2010). Formuvannia refleksii u maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi vyvchennia ukrainskoi khorovoi dukhovnoi muzyky [Formation of reflection of future music teachers in the process of studying Ukrainian choral sacred music]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 23p. [in Ukrainian].
Ponomarenko, O.V. (2020). Poniattia “orhanizatsiino-pedahohichni umovy v konteksti doslidzhennia profesiinoi osvity maibutnikh mahistriv psykholohii” [The concept of “organizational and pedagogical conditions in the context of research on professional education of future Masters of psychology”]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 70 (3), pp. 197–200. [in Ukrainian].
Potapchuk, O.I. (2015). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv do profesiinoi diialnosti z vykorystanniam informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Organizational and pedagogical conditions for the formation of readiness of future engineering teachers for professional activity using information and communication technologies]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. No. 37, pp. 141–143. [in Ukrainian].
Rudenko, L.A. & Lashta, R.B. (2023). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi refleksii u maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy [Pedagogical conditions for the formation of professional reflection of future officers of the Armed Forces of Ukraine]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 90, pp. 124–128. [in Ukrainian].
Senchyna, N.G. (2019). Formuvannia pedahohichnoi refleksii uchyteliv humanitarnykh spetsialnostei u pisliadyplomnii osviti [Formation of pedagogical reflection of teachers of humanities in postgraduate education]. Candidate’s thesis. Odesa, 320 p. [in Ukrainian].
Sopivnyk, R. & Dira, N. (2018). Analiz poniattia “pedahohichni umovy” v konteksti vykhovannia tsinnisnoho stavlennia do zhyvoi pryrody uchniv serednoho shkilnoho viku [Analysis of the concept of “pedagogical conditions” in the context of educating students of secondary school age with a value attitude towards living nature]. Volyn Pedagogical Journal. No. 4 (11), pp. 74–78. [in Ukrainian].
Blikhar, V.S., Kozlovets, M.A., Horokhova, L.V., Fedorenko, V.V. & Fedorenko, V.O. (2020). Filosofiia: slovnyk terminiv ta personalii [Philosophy: dictionary of terms and personalities]. Kyiv, 274 p. [in Ukrainian].
Tszintszin, Ch. (2016). Metodyka, pryntsypy ta pedahohichni umovy formuvannia mystetskoi refleksii maibutnoho vchytelia muzyky [Methodology, principles and pedagogical conditions for the formation of artistic reflection of future music teacher]. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal) Pedagogika. No. 6, pp. 69–75. [in Ukrainian].
Shmonina, T.A., Hlukhov, I.H. (2011). Suchasni pidkhody do rozuminnia poniattia “pedahohichni umovy” [Modern approaches to understanding the concept of “pedagogical conditions”]. Pedagogical sciences. No. 59, pp. 65–69. [in Ukrainian].
Faller, P., Lundgren, H. & Marsick, V. (2020). Overview: Why and How Does Reflection Matter in Workplace Learning? Advances in Developing Human Resources. No. 22 (3). pp. 1–16. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.