ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF PEDAGOGICAL REFLECTION IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF FUTURE SOCIONOMIC SPECIALISTS

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339896

Ключові слова:

педагогічна рефлексія; організаційно-педагогічні умови; іншомовна підготовка; рефлексивне середовище; професійне становлення; соціономічний профіль.

Анотація

У статті розглянуто проблему формування педагогічної рефлексії в процесі іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціономічного профілю як важливого чинника їхнього професійного становлення. В умовах трансформації освіти та її інтеграції у глобальний простір особливої актуальності набуває розвиток у майбутніх фахівців здатності до самопізнання, критичного осмислення професійної діяльності та рефлексивного ставлення до педагогічної взаємодії. Педагогічна рефлексія визначається як особистісно-професійне формування, що забезпечує усвідомлення власних функцій, стратегій взаємодії, аналіз та оцінку педагогічних ситуацій на основі самоаналізу та самовдосконалення. Її формування можливе лише в умовах рефлексивного освітнього середовища, що базується на діалогічній взаємодії, проблематизації змісту освіти та особистісному залученості студентів. Визначено основні організаційно-педагогічні умови: створення рефлексивного освітнього середовища, використання діалогічних форм навчання та проблемно-орієнтованих завдань, моделювання професійно значущих ситуацій, інтеграція навчання іноземних мов з розвитком рефлексивних навичок шляхом активного використання інтерактивних технологій, методів проєктів, аналізу кейсів та рефлексивних вправ. Особливу увагу приділено ролі дисципліни “Іноземна мова (англійська)” як важливої складової розвитку не лише лінгвістичної, а й рефлексивної та професійної компетенцій майбутніх спеціалістів. Зроблено висновок, що іншомовна підготовка, організована на основі визначених організаційно-педагогічних умов, сприяє розвитку комунікативної компетентності, професійного самопізнання, здатності до самооцінки та відповідального ставлення до професійної діяльності, що забезпечує цілісне особистісно-професійне зростання майбутніх фахівців соціономічної сфери.

Біографія автора

Tetiana Kravchyna

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов Хмельницького національного університету

Посилання

Andriushchenko, O.O. (2020). Rozvytok refleksyvnykh umin uchyteliv pochatkovykh klasiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of reflective skills of primary school teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Candidate’s thesis. Zaporizhzhia, 313 p. [in Ukrainian].

Brazhnych, O.H. (2001). Pedahohichni umovy dyferentsiiovanoho navchannia uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Pedagogical conditions for differentiated learning of secondary school students]. Candidate’s thesis. Kryvyi Rih, 238 p. [in Ukrainian].

Butsyk, I.M. (2019). Obgruntuvannia orhanizatsiino-pedahohichnykh umov formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahroinzhenerii (na prykladi vyvchennia silskohospodarskykh mashyn) [Substantiation of organizational and pedagogical conditions for the formation of research competence of future agricultural engineering specialists (using the example of studying agricultural machinery)]. Educational space of Ukraine. No. 15, pp. 73–80. [in Ukrainian].

Vdovychyn, T.Ya. (2013). Obgruntuvannia orhanizatsiino-pedahohichnykh umov dlia zabezpechennia navchalnoho protsesu maibutnikh fakhivtsiv u pedahohichnomu universyteti [Substantiation of organizational and pedagogical conditions for ensuring the educational process of future specialists at a pedagogical university]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. No. 34, pp. 225–230. [in Ukrainian].

Voitsekhivskyi, O.L. (2011). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do profesiinoi diialnosti za napriamkom “Okhorona ta zakhyst derzhavnoho kordonu” [Organizational and pedagogical conditions for the formation of readiness of future border guard officers for professional activity in the direction of “Protection and defense of the state border”]. Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Vol. 4. [in Ukrainian]. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_4_10 [in Ukrainian].

Parfentieva, I.P. (2010). Formuvannia refleksii u maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi vyvchennia ukrainskoi khorovoi dukhovnoi muzyky [Formation of reflection of future music teachers in the process of studying Ukrainian choral sacred music]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 23p. [in Ukrainian].

Ponomarenko, O.V. (2020). Poniattia “orhanizatsiino-pedahohichni umovy v konteksti doslidzhennia profesiinoi osvity maibutnikh mahistriv psykholohii” [The concept of “organizational and pedagogical conditions in the context of research on professional education of future Masters of psychology”]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 70 (3), pp. 197–200. [in Ukrainian].

Potapchuk, O.I. (2015). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv do profesiinoi diialnosti z vykorystanniam informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Organizational and pedagogical conditions for the formation of readiness of future engineering teachers for professional activity using information and communication technologies]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. No. 37, pp. 141–143. [in Ukrainian].

Rudenko, L.A. & Lashta, R.B. (2023). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi refleksii u maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy [Pedagogical conditions for the formation of professional reflection of future officers of the Armed Forces of Ukraine]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 90, pp. 124–128. [in Ukrainian].

Senchyna, N.G. (2019). Formuvannia pedahohichnoi refleksii uchyteliv humanitarnykh spetsialnostei u pisliadyplomnii osviti [Formation of pedagogical reflection of teachers of humanities in postgraduate education]. Candidate’s thesis. Odesa, 320 p. [in Ukrainian].

Sopivnyk, R. & Dira, N. (2018). Analiz poniattia “pedahohichni umovy” v konteksti vykhovannia tsinnisnoho stavlennia do zhyvoi pryrody uchniv serednoho shkilnoho viku [Analysis of the concept of “pedagogical conditions” in the context of educating students of secondary school age with a value attitude towards living nature]. Volyn Pedagogical Journal. No. 4 (11), pp. 74–78. [in Ukrainian].

Blikhar, V.S., Kozlovets, M.A., Horokhova, L.V., Fedorenko, V.V. & Fedorenko, V.O. (2020). Filosofiia: slovnyk terminiv ta personalii [Philosophy: dictionary of terms and personalities]. Kyiv, 274 p. [in Ukrainian].

Tszintszin, Ch. (2016). Metodyka, pryntsypy ta pedahohichni umovy formuvannia mystetskoi refleksii maibutnoho vchytelia muzyky [Methodology, principles and pedagogical conditions for the formation of artistic reflection of future music teacher]. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal) Pedagogika. No. 6, pp. 69–75. [in Ukrainian].

Shmonina, T.A., Hlukhov, I.H. (2011). Suchasni pidkhody do rozuminnia poniattia “pedahohichni umovy” [Modern approaches to understanding the concept of “pedagogical conditions”]. Pedagogical sciences. No. 59, pp. 65–69. [in Ukrainian].

Faller, P., Lundgren, H. & Marsick, V. (2020). Overview: Why and How Does Reflection Matter in Workplace Learning? Advances in Developing Human Resources. No. 22 (3). pp. 1–16. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті