ВПЛИВ МОВЛЕННЄВИХ ПОРУШЕНЬ НА НАВЧАЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ТА СОЦІАЛІЗАЦІЮ ДИТИНИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339897Ключові слова:
соціалізація; адаптація; мовленнєві бар’єри; технології корекційної роботи; логопедичні вправи; спеціалізовані техніки; мовленнєва терапія.Анотація
У статті розглянуто роль корекційно-розвивальної роботи у підготовці дітей до школи. Проаналізовано вплив мовленнєвих порушень на навчальну діяльність й соціалізацію дітей та описано методики і технології корекційної роботи, які допомагають дитині адаптуватися до нових умов навчання. Корекційно-розвивальна робота є необхідною умовою успішної підготовки дітей з мовленнєвими порушеннями до школи, яка спрямована на формування правильної звуковимови, розвиток словникового запасу та граматичної будови мовлення. Ефективність корекційних заходів залежить від індивідуального підходу, використання спеціальних методик та співпраці між педагогами, логопедами і батьками. Завдяки корекційно-розвивальній роботі діти отримують можливість успішно адаптуватися до навчального середовища та долати мовленнєві труднощі. Заняття, що поєднують ігрові, інтерактивні та логопедичні вправи, сприяють швидшому засвоєнню мовленнєвих навичок. Завдяки ігровим вправам діти краще засвоюють граматичні конструкції та збагачують свій словниковий запас. Гра-драматизація також допомагає подолати мовленнєві бар’єри та страх перед публічним виступом. Використання цього підходу в корекційно-розвивальній роботі сприяє активному залученню дітей у процес навчання й розвитку їх мовлення, комунікативних здібностей та емоційної виразності. Крім того, діти вчаться взаємодіяти з однолітками та розвивають навички колективної діяльності. Використання дидактичних ігор у логопедичній практиці допомагає дітям засвоювати складні мовленнєві конструкції, сприяють розвитку фонематичного слуху та артикуляційних навичок. Такий комплексний підхід до мовленнєвого розвитку є запорукою ефективної підготовки дитини до школи.
Посилання
Azarova, L.Ie. & Franchuk, N.L. (2016). Orhanizatsiia ihrovoi diialnosti doshkilnykiv yak sotsialno-pedahohichna problema [Organization of preschoolers’ game activity as a social and pedagogical problem]. Collection of scientific works “Vzdelávanie a spoločnos (Education and society)”. Prashov University in Preshov, S. 9–16. [in Ukrainian].
Antonets, M. (2011). Problema nastupnosti mizh doshkilnoiu i pochatkovoiu osvitoiu ta vykhovanniam u pedahohichnii spadshchyni V. O. Sukhomlynskoho [The problem of continuity between preschool and primary education and education in V.O. Sukhomlinsky’s pedagogical heritage]. Elementary school. No. 9. pp. 3–7. [in Ukrainian].
Bilan, O., Vozna, L., Maksymenko, O., Ovcharenko, L., Rukhanska, L. & Samsin, V. (2017). Prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku “Ukrainske doshkillia” [Preschool Child Development Program “Ukrainian Preschool”]. Ternopil, 264 p. [in Ukrainian].
Bohush, A.M. & Havrysh, N.V. (2007). Doshkilna linhvodydaktyka [Preschool linguistics]. Theory and methodology of teaching children of the mother tongue. Kyiv, 308 p. [in Ukrainian].
Bondarenko, T.M. (2008). Pidhotovka ditei do shkoly yak pedahohichna problema v teorii i praktytsi vitchyznianoi pedahohiky (druha polovyna XX stolittia) [Preparing children for school as a pedagogical problem in the theory and practice of domestic pedagogy (second half of the twentieth century)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Luhansk, 20 p. [in Ukrainian].
Borovyk, T. (2016). Rozvytok movlennia ditei zasobamy hry-dramatyzatsii [Development of children's speech by means of play-dramatization]. Dzherela, No. 2., 8 p. [in Ukrainian].
Haiash, O.V. (2016). Korektsiino-rozvyvalna robota z ditmy z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku: Naukovo-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv inkliuzyvnoho navchannia, asystentiv uchyteliv, sotsialnykh pedahohiv, batkiv [Correctional and development work with children with peculiarities of psychophysical development: scientific and methodological guide for teachers of inclusive learning, assistants of teachers, social educators, parents]. Uzhhorod, 120 p. [in Ukrainian].
Huzhanova, T.S. (2019). Mistse “Metodyky formuvannia movlennievoi kompetentsii doshkilnykiv” u pidhotovtsi maibutnikh vykhovateliv [Place “Methods of formation of speech competence of preschoolers” in the preparation of future educators]. Current problems and prospects of preschool education in the modern educational space: Coll. Scientific method. works Zhytomyr, pp. 10–12. [in Ukrainian].
Ivanova, V.P. & Malyshevska, V.O. (2017). Dydaktychni ihry v lohopedychnii roboti [Didactic games in speech therapy]. Suchasni problemy lohopedii ta reabilitatsii : materialy VI Vseukrainskoi zaochnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, (14 kvitnia 2017 r., m. Sumy) – Proceedings of the VI All-Ukrainian Correspondence Scientific and Practical Conference, (April 14, 2017, Sumy). Sumy State Pedagogical University. AS Makarenko. Sumy, pp. 67–71. [in Ukrainian].
Iliana, V.M. (2015). Osoblyvosti orhanizatsii korektsiinoi roboty vchytelia-lohopeda z rozvytku fonematychnykh protsesiv u ditei molodshoho shkilnoho viku z tiazhkymy porushenniamy movlennia [Peculiarities of organization of correctional work of a speech therapist on the development of phonemic processes in young children with severe speech disorders]. Special child: training and upbringing, No. 2 (74), pp. 45–52. [in Ukrainian].
Kalmykova, L.O. (2017). Perspektyvnist i nastupnist v navchanni movy y rozvytku movlennia ditei doshkilnoho i molodshoho shkilnoho viku : psykholinhivistychnyi i linhvistychnyi vymiry: navch – metod. Posib [Perspective and continuity in the teaching of language and development of speech of preschool and primary school age: psycholinguist and linguistic dimensions: teaching – method. the tool]. Kyiv, 448 p. [in Ukrainian].
Kovshar, O. (2011). Orhanizatsiia movlennievotvorchoi diialnosti yak zasib rozvytku osobystosti doshkilnyka [Organization of speech-creative activity as a means of development of a preschooler personality]. Pedagogy of higher and secondary school: Coll. Sciences. works. Kryvyi Rih, Vol. 33. pp. 493–497. [in Ukrainian].
Kosenchuk, O.H. (2021). Formuvannia kompetentnostei dytyny: nastupnist doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Formation of child competences: continuity of preschool and primary education]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. No. 3(2). pp. 1–6. [in Ukrainian].
Lavrenko, S.O. (2019). Nastupnist doshkilnoi ta pochatkovoi osvity u vymirakh sohodennia: zdobutky ta perspektyvy [Continuity of preschool and primary education in the dimensions of today: achievements and prospects]. Innovative pedagogy. Issue. 16. Vol. 2. pp. 23–26. [in Ukrainian].
Martynenko, I.V. (2014). Problema komunikatyvno-movlennievoho rozvytku ditei doshkilnoho viku z systemnymy movlennievymy porushenniamy Problem of communicative and speech development of preschool children with systemic speech disorders]. Scientific journal of M.P. Drahomanov NPU. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology. pp. 342–348.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.