ПОСТАТЬ ІВАНА ВИГОВСЬКОГО У ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340080

Ключові слова:

гетьман Іван Виговський; шкільні підручники; історія України; Конотопська битва; Гадяцька угода; Руїна.

Анотація

У статті проаналізовано відображення постаті гетьмана Івана Виговського (†1664) у шкільних підручниках з історії України. Визначено, що І. Виговський, як гетьман 1657–1659 рр., постав як видатний військовий і дипломат, чия діяльність була спрямована на вихід Козацької держави з-під впливу Московії та створення союзу з Річчю Посполитою й іншими державами. Загалом відзначено, що у навчальній літературі І. Виговський – це продовжувач курсу Богдана Хмельницького, особливо у сфері дипломатії, проте глибина біографічного та культурного контексту часто залишається недостатньою. Зокрема, мало висвітлено його шлях до влади, походження з української дрібної шляхти, багатомовність, освіта та досвід роботи генеральним писарем, що формували його як державного діяча. Підкреслено роль І. Виговського у розвитку Генеральної канцелярії, його участь у підготовці ключових договорів та культурно-освітніх ініціативах, зокрема покровительстві Київському братському колегіуму. Аналіз підручників показав, що теми, пов’язані з І. Виговським, часто подаються у спрощеному вигляді через раннє включення складних подій (Козаччина, Руїна) до шкільної програми, відсутність належної актуалізації у старших класах та університетських курсах. При цьому автори підручників намагаються уникати мови ворожнечі та представляти конфлікти XVII ст. як боротьбу рівних сторін із наголосом на прагненні козаків до політичної незалежності.

Біографія автора

Степан Кобута

кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України і методики викладання історії факультету історії, політології і міжнародних відносин Карпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Baturyna, S. (2019). Istoriia Ukrainy v zahalnii skhemi radianskoi istorii (na osnovi analizu pidruchnykiv soiuznykh respublik) [History of Ukraine in the general scheme of Soviet history (based on the analysis of textbooks of the Union republics)]. Siverian Chronicle, No. 3, pp. 140–152. [in Ukrainian].

Bolianovskyi, A. (2025). Hadiatska uhoda 1658 roku: holovni avtory, analiz zmistu y zasad spivisnuvannia dohovirnykh storin [Hadiach Agreement of 1658: Main Authors, Analysis of the Content and Principles of Coexistence of the Contracting Parties]. Ukraine Poland: Historical Heritage and Public Consciousness, No. 18, pp. 30–55. DOI: https://doi.org/10.33402/up.2025-18-02 [in Ukrainian].

Vlasov, V., Panarin, O. & Topolnytska, Yu. (2021). Istoriia Ukrainy: pidruchnyk dlia 8 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine: a textbook for the 8th grade of secondary education institutions]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].

Hisem, O. & Martyniuk, O. (2021). Istoriia Ukrainy: pidruchnyk dlia 8 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine: a textbook for the 8th grade of secondary education institutions]. Kharkiv, 192 p. [in Ukrainian].

Hurska, O. & Parshyn, I. (2023). Pidruchnyky z istorii Ukrainy yak element formuvannia istorychnoi pamiati 1991–2001 rokiv (na prykladi postati korolia Danyla Romanovycha) [Textbooks on the History of Ukraine as an Element of the Formation of Historical Memory in 1991–2001 (on the Example of King Danylo Romanovych)]. Current Issues of the Humanities, No. 60(2), pp. 12–18. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-2-2 [in Ukrainian].

Dashkevych, Ya. (2011). “Uchy nelozhnymy ustamy skazaty pravdu”: istorychna eseistka [“Learn to tell the truth with unfalse lips”: a historical essayist]. Kyiv, 826 p. [in Ukrainian].

Zhakova, I. (2024). Kozatstvo v polskykh shkilnykh pidruchnykakh z istorii [Cossacks in Polish school history textbooks]. Zaporizhzhia Historical Review, No. 7 (59), pp. 179–191. DOI: https://doi.org/10.26661/zhv-2022-7-59 [in Ukrainian].

Kyrydon, A. (2015.) Polityka pamiati v Ukraini (1991–2015 rr.) [Politics of memory in Ukraine (1991–2015)]. Ukraine Europe world. The International Collection of Scientific Works Series: History, International Relations, No. 15, pp. 244–250. [in Ukrainian].

Krypiakevych, I. (2024). Studii nad derzhavoiu Bohdana Khmelnytskoho [Studies on the State of Bohdan Khmelnytsky]. Lviv, 498 p. [in Ukrainian].

Mykhailovskyi, V. (2023). Nashi koroli – Reges Nostri. Volodari ta dynastii v istorii Ukrainy (1340–1795) [Our Kings – Reges Nostri. Rulers and Dynasties in the History of Ukraine (1340–1795)]. Kyiv, 432 p. [in Ukrainian].

Mytsyk, Yu. (2004). Hetman Ivan Vyhovsky [Hetman Ivan Vyhovsky]. Kyiv, 84 p. [in Ukrainian].

Rudyi, V. (2009). Do istorii zamku Danylovychiv – Vyhovskykh u s. Ruda Zhydachivskoho raionu Lvivskoi oblasti [To the History of the Danylovych – Vyhovsky Castle in the Village of Ruda, Zhydachiv District, Lviv Region]. Tustan Fortress, No. 1, pp. 135–143. [in Ukrainian].

Turchenko, F. (2016). Yak stvoriuvalysia pershi pidruchnyky z istorii Ukrainy [How the first textbooks on the history of Ukraine were created]. Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University, No. 45(1), pp. 177–191. [in Ukrainian].

Khlibovska, H., Naumchuk, O. & Kryzhanovska, M. (2021). Istoriia Ukrainy: pidruchnyk dlia 8 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine: a textbook for the 8th grade of secondary education institutions]. Ternopil, 192 p. [in Ukrainian].

Shchupak, I., Cherkas, B., Burlaka, O., Vlasova, N., Halushko, K., Kronhauz, V., Piskarova, I. & Sekyrynskyi, D. (2021). Istoriia Ukrainy: pidruchnyk dlia 8 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine: a textbook for the 8th grade of secondary education institutions]. Kyiv, 224 p. [in Ukrainian].

Yakovenko, N. (2002). Paralelnyi svit. Doslidzhennia z istorii uiavlen ta idei v Ukraini XVI–XVII st. [Parallel World. Research on the History of Representations and Ideas in Ukraine in the 16th–17th Centuries]. Kyiv, 415 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті