СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЛІЦЕЇСТІВ У ЗАКЛАДАХ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ВІЙСЬКОВОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340083

Ключові слова:

ліцеїст; інформаційно-комунікаційна компетентність; майбутні фахівці; педагогічне моделювання; структурно-функціональна модель; інформаційно-комунікаційні технології; військова освіта; освітній процес; компетентнісний підхід.

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз актуальної проблеми формування інформаційно-комунікаційної компетентності ліцеїстів у спеціалізованих закладах середньої освіти військового профілю. Розкрито важливість і необхідність впровадження сучасних освітніх моделей з метою ефективної підготовки майбутніх військових фахівців. Обґрунтовано створення структурно-функціональної моделі, що інтегрує ціннісно-мотиваційний, змістовий, технологічний та діагностувальний компоненти. Наголошено на вагомості методів педагогічного моделювання для досягнення системності, цілісності та інноваційності освітнього процесу. Проаналізовано ключові методологічні підходи (системний, особистісно-діяльнісний, компетентнісний та когнітивний) і дидактичні принципи, що формують концептуальну основу запропонованої моделі. Визначено провідну роль інформаційно-комунікаційних технологій як засобу оптимізації освітнього процесу та ефективного інструменту формування компетентностей ліцеїстів, що відповідають сучасним професійним вимогам у військовій сфері. Розкрито особливості практичної реалізації моделі, зокрема використання сучасних форм навчання, таких як проєктна діяльність, інтерактивні методи, виконання індивідуальних досліджень і завдань. Представлено механізми діагностики та моніторингу рівня сформованості інформаційно-комунікаційної компетентності ліцеїстів з метою своєчасного коригування навчального процесу. Запропонована модель є важливим науковим і практичним внеском у педагогічну науку, сприяє підвищенню якості освітнього процесу та професійної готовності ліцеїстів до майбутньої військової діяльності.

Біографія автора

Євген Судніков

старший науковий співробітник науково-дослідного відділу перспектив розвитку електронних засобів навчання наукового центру дистанційного навчання Національного університету оборони України

Посилання

Besarabchuk, H.V. (2020). Upravlinnia protsesom posylenoi viiskovo-fizychnoi pidhotovky uchniv u viiskovykh litseiakh [Managing the process of enhanced military and physical training of students in military lyceums]. Candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Bilous, O.V. (2014). Formuvannia informatsiino-komunikatsiinykh kompetentnostei u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv stvorennia informatsiinoho osvitnoho prostoru [Formation of Information and Communication Competences in the Context of European Integration Processes of Creating an Information Educational Space]. Kyiv, 201 p. Available at: http://surl.li/guoay. [in Ukrainian].

Bykov, V.Yu. (2006). Teoretyko-metodolohichni zasady modeliuvannia navchalnoho seredovyshcha suchasnykh pedahohichnykh system [Theoretical and Methodological Bases of Modelling the Learning Environment of Modern Pedagogical Systems]. ITLT, Vol. 1, Is. 1,. pp. 1–11. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/3583/1/1.pdf. [in Ukrainian].

Bykov, V. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity [Models of organisational systems of open education]. Monograph. Kyiv, 684 p. [in Ukrainian].

Busel, V.T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language]. Kyiv, Irpin, 2005. 1728 p. [in Ukrainian].

Vitvytska, S. (2019). Modeliuvannia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Modelling professional training of specialists in the context of European integration processes]. Zhytomyr, Ukraine: O.O. Yevenok Publishing House. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/195390039.pdf. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].

Humeniuk, T.B. (2010) Modeliuvannia v pedahohichnii diialnosti [Modelling in pedagogical activity]. Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Series 13: Problems of labour and professional training, No. 15, pp. 66‒72. [in Ukrainian].

Yezhova, O.V. (2014). Klasyfikatsiia modelei v pedahohichnykh doslidzhenniakh [Classification of models in pedagogical research]. Scientific notes. Series: Problems of methods of physical, mathematical and technological education. Vol. 2, No. 5, pp. 202–207. Available at: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/760176.pdf. [in Ukrainian].

Zaika, L.A. (2019). Kryterii ta pokaznyky otsiniuvannia sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv viiskovoho upravlinnia [Criteria and indicators for assessing the formation of professional competence of future masters of military administration]. Bulletin of B. Khmelnytsky Cherkasy National University. Series: Pedagogical sciences. No. 2. pp. 169–174. Available at: https://pedejournal.cdu.edu.ua/article/view/330. [in Ukrainian].

Kolos, K. (2016). Proektuvannia i vykorystannia kompiuterno oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha zakladu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity: teoretyko-metodychni zasady [Design and use of computer-oriented learning environment in postgraduate pedagogical education: theoretical and methodological foundations]. Zhytomyr, Ukraine: Volyn Publishing House. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/707185/1/Monografiya_Kolos_rez.pdf. [in Ukrainian].

Ministerstvo oborony Ukrainy, Nakaz No 188 of July 30, 2021 On approval of the standard of specialized military education, 2021. [Online]. Available at: https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2021/188_nm.pdf. [in Ukrainian].

Nychkalo, N.H. (2004). Rozvytok v Ukraini doslidzhen z problem pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity na zlami stolit [Development of research on pedagogy and psychology of vocational education in Ukraine at the turn of the century]. European Education Foundation. National Center Ukraine. Kyiv, 67 p. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity: Resolution No. 1392. Cabinet of Ministers of Ukraine. November 23, 2011, Accessed November 23, 2011. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п#n9. [in Ukrainian].

Protsenko, I.I. (2010). Poetapne formuvannia profesiino-tvorchykh umin maibutnikh uchyteliv u protsesi dialohovoi vzaiemodii [Phased formation of future teachers’ professional and creative skills in the process of dialogue interaction]. Educational and research facilities, No. 35, pp. 131–140. [in Ukrainian].

Sudnikov, Ye. (2024). Informatsiino-komunikatsiina kompetentnist litseistiv zakladiv spetsializovanoi serednoi osvity viiskovoho profiliu [Information and Communication Competence of Lyceum Students of Specialised Secondary Military Education Institutions]. Youth & market, No. 5/225, pp. 141–149. [in Ukrainian].

Sudnikov, Ye. (2025). Kryterii ta pokaznyky diahnostuvannia sformovanosti informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti litseistiv zakladiv spetsializovanoi serednoi osvity viiskovoho profiliu [Criteria and indicators for diagnosing the formation of information and communication competence of lyceum students of military specialised secondary education institutions]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, Vol. 75, pp. 138–150. [in Ukrainian].

Tryus, Yu. (2010). Kompiuterno-oriientovani metodychni systemy navchannia matematychnykh dystsyplin u VNZ: problemy, stan i perspektyvy [Computer-oriented methodological systems of teaching mathematical disciplines in higher education: problems, state and prospects]. Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Series 2: Computer-based learning systems, No. 9, pp. 16–29. Available at: https://sj.npu.edu.ua/index.php/kosn/article/view/298. [in Ukrainian].

Usyk, E.Yu. (2014). Hlossaryi sovremennoho obrazovanyia [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kharkiv, 532 p. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. (2002). Pedahohika [Pedagogy]. Study guide. Kyiv, 560 p. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. (2013). Modeliuvannia profesiinoi kompetentnosti vypusknykiv profesiinykh navchalnykh zakladiv [Modeling the professional competence of graduates of vocational schools]. New learning technologies. No. 76. Kyiv, pp. 144–152. [in Ukrainian].

Walcutt, J.J. & Schatz, S. (2019). Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office. License: Creative Commons Attribution CC BY 4.0 IGO. Available at: https://bit.ly/3OyH1Jj. [in English].

Yahupov, V. & Kyva, V. (2019). Pedagogical modelling of development of information and communication competence of professors of distance learning military education system. Artte, Vol. 7, No. 3, рр. 224–232. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті