РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У СЕРЕДНІХ ШКОЛАХ І ГІМНАЗІЯХ СЛОВЕНІЇ: ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНОГО ПІДҐРУНТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340085Ключові слова:
інформаційна компетентність; цифрова освіта; школа; гімназія; Словенія; інформаційно-комунікативні технології; проєктна діяльність; інституційна підтримка розвитку учнів; цифрова трансформація.Анотація
У статті здійснено аналіз наукових підходів та нормативної бази щодо формування інформаційних компетентностей учнів у середніх школах і гімназіях Словенії. Визначено, що згідно основних методологічних підходів цифрова компетентність учнів середніх шкіл і гімназій Словенії полягає у здійсненні інформаційного пошуку, критичного аналізу, грамотній обробці інформації, створенні та використанні цифрового контенту з урахуванням етичних норм. Водночас підкреслено, що розвиток цифрової компетентності учнів здійснюється на основі міждисциплінарного підходу, формується не ізольовано в межах предмету інформатики, а через усі предметні галузі, інтегруючись у навчальний процес як наскрізна компетентність. Особливу роль у розвитку інформаційних компетентностей учнів у середніх школах і гімназіях Словенії відіграють проєктні підходи, інституційна підтримка (держава фінансує цифрові бібліотеки, платформи, забезпечує єдиний кабінет користувача для учня та вчителя, централізовано адмініструє хмарні сервіси). Виявлено, що основними теоретико-методологічними особливостями словенського досвіду розвитку інформаційної компетентності учнів у середніх школах і гімназіях Словенії є: спрямованість на інтегрованість цифрових навичок; централізована платформа та технічна підтримка; розробка планів цифровізації шкіл; увага до цифрової етики та безпеки; регулярний моніторинг і підтримка на державному рівні; підтримка проєктної діяльності як засобу формування глибокої інформаційної грамотності. Зроблено висновок, що цифрова трансформація можлива лише за умов постійної міждисциплінарної взаємодії, чіткого фінансування. Успішне формування інформаційної компетентності учнів середніх шкіл і гімназій потребує злагоджених дій на рівні освітньої політики, педагогіки та педагогічної практики.
Посилання
Hurkova, T. (2025). Vykorystannia tekhnolohii virtualnoi realnosti dlia vyvchennia pryrodnychykh nauk u pochatkovii shkoli [Using virtual reality technologies for learning science in elementary school]. Youth & market. No. 1 (233), pp. 119–123. [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei hromadian Ukrain [Concept of developing digital competencies of Ukrainian citizens]. Available at: https://osvita.diia.gov.ua (Accessed 20 May. 2025). [in Ukrainian].
Kosarieva, O.L. (2022). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti uchniv profilnoi shkoly v umovakh mobilnoho navchannia: kvalifikatsiina robota [Formation of information competence of students of a specialized school in the conditions of mobile learning: qualification work]. Kryvyi Rih, 74 p. [in Ukrainian].
Semko, L.P. Rozvytok informatsiinykh kompetentsii uchniv na urokakh informatyky [Development of students’ information competences in computer science lessons]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint (Accessed 20 May. 2025). [in Ukrainian].
Sinenko, K.O. (2020). Sutnist i zmist poniattia “informatsiino-tsyfrova kompetentnist molodshoho shkoliara” [The essence and content of the concept of “information and digital competence of a junior schoolchild”]. Innovative Pedagogy. Issue 20. Vol. 3, pp. 61–63. [in Ukrainian].
Tendentsii rozvytku shkilnoi osvity v krainakh YeS, SShA ta Kytai (2021). [Trends in the development of school education in the EU, the USA and China]. O.I. Lokshyna, O.Z. Hlushko, A.P. Dzhurylo, C.M. Kravchenko, N.V. Nikolska, M.M. Tymenko, O.M. Shparyk; (Ed.). O.I. Lokshyna. Kyiv, 350 p. [in Ukrainian].
Tovkanets, O.S. (2018). Stratehichni napriamy rozvytku informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u vyshchii yevropeiskii shkoli na pochatku ХХІ stolittia [Strategic directions of development of information and communication technologies in European higher education at the beginning of the 21st century]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 66. No 4, pp. 14–23. [in Ukrainian].
Digitalna strategija Slovenije 2030. Available at: https://www.gov.si (Accessed 23 May. 2025). [in English].
European Commission. Survey of Schools: ICT in Education. Luxembourg: Publications office of the European Union. 2013. 182 p. [in English].
European Council. European Commission, 2015. World Education Forum. Incheon Declaration: Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. 2015. Available at: https://unesdc.unesco .org/ark:/ 48223/pf0000233813. (Accessed 23 May. 2025). [in English].
Kreuh, N. (2011). Izhodišča standarda e-kompetentni učitelj, ravnatelj in računalnikar [The path to e-competence, E-schooling Bulletin, Pulse of the E-schooling project]. Available at: http://projekt.sio.si/wp-content /uploads/sites/8/2015/01/E-solstvo_IZHODISC STANDARDA_web.pdf (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].
Kreuh, N. Pot do e–kompetentnosti, Bilten E–šolstva, UtripprojektaE-šolstvo [The path to e-competence, E-schooling Bulletin, Pulse of the E-schooling project]. Breda Gruden, Nives Kreuh, Andrej Flogie, Ingrid Možina Podbršček, Igor Razbornik, Magdalena Šverc, Janko Harej, Gregor Mohorčič, BernardaTrstenjak, Marija Mustar, Herman Kosič, Igor Pesek. Available at: https://www.dlib.si/stream/ URN:NBN:SI:DOC-9IF3YEDU/1c5163d9-2b03-4b2b-9c6a-fb14408d5b89/PDF (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].
Stanojev, S. Florjančič, V. Digitalna pismenost srednješolcev [Digital literacy of secondary school students]. Založba Univerze na Primorskem. Available at: https://zalozba.upr.si/ISBN/978-961-7023-78-7.pdf (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].
Strategic framework for European cooperation in education and training towards the European education area and beyond. Available at: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/strategic-framework-for-european-cooperation-in-education-and-training-towards-the-european-education-area-and-beyond.html?fromSummary=15. (Accessed 23 May. 2025). [in English].
Strategija digitalne transformacije slovenskega šolstva do leta 2027. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje RS [Strategy for the Digital Transformation of Slovenian Education until 2027]. Ministry of Education of the Republic of Slovenia. [in Slovenian].
UNESCO. ICT Competency Framework for Teachers (ICT-CFT), Version 3. Paris: UNESCO, 2018. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721(Accessed 23 May. 2025). [in English].
Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y. DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens: with new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. 2022. [in Slovenian].
Wechtersbach, R. Developing Digital Competence in Slovenian Education. In: Proceedings of the 3rd International Workshop on Digital Literacy (DigiLit 2007). CEUR Workshop Proceedings. (2007). Vol. 310. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-310/paper04.pdf (Accessed 23 May. 2025). [in English].
Zakon o gimnazijah. Uradni list RS, št. 12/96, 59/01. Ukaz o razglasitvi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o gimnazijah (ZGim-E) [Law on Gymnasiums (2024). Official Gazette of the Republic of Slovenia, No. 12/96, 59/01. Decree on the promulgation of the Law on Amendments and Supplements to the Law on Gymnasiums (ZGim‑E). Št. 003-02-1/2024-128 Ljubljana, dne 27. junija 2024. Available at: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2024-01-1821. (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.