РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У СЕРЕДНІХ ШКОЛАХ І ГІМНАЗІЯХ СЛОВЕНІЇ: ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНОГО ПІДҐРУНТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340085

Ключові слова:

інформаційна компетентність; цифрова освіта; школа; гімназія; Словенія; інформаційно-комунікативні технології; проєктна діяльність; інституційна підтримка розвитку учнів; цифрова трансформація.

Анотація

У статті здійснено аналіз наукових підходів та нормативної бази щодо формування інформаційних компетентностей учнів у середніх школах і гімназіях Словенії. Визначено, що згідно основних методологічних підходів цифрова компетентність учнів середніх шкіл і гімназій Словенії полягає у здійсненні інформаційного пошуку, критичного аналізу, грамотній обробці інформації, створенні та використанні цифрового контенту з урахуванням етичних норм. Водночас підкреслено, що розвиток цифрової компетентності учнів здійснюється на основі міждисциплінарного підходу, формується не ізольовано в межах предмету інформатики, а через усі предметні галузі, інтегруючись у навчальний процес як наскрізна компетентність. Особливу роль у розвитку інформаційних компетентностей учнів у середніх школах і гімназіях Словенії відіграють проєктні підходи, інституційна підтримка (держава фінансує цифрові бібліотеки, платформи, забезпечує єдиний кабінет користувача для учня та вчителя, централізовано адмініструє хмарні сервіси). Виявлено, що основними теоретико-методологічними особливостями словенського досвіду розвитку інформаційної компетентності учнів у середніх школах і гімназіях Словенії є: спрямованість на інтегрованість цифрових навичок; централізована платформа та технічна підтримка; розробка планів цифровізації шкіл; увага до цифрової етики та безпеки; регулярний моніторинг і підтримка на державному рівні; підтримка проєктної діяльності як засобу формування глибокої інформаційної грамотності. Зроблено висновок, що цифрова трансформація можлива лише за умов постійної міждисциплінарної взаємодії, чіткого фінансування. Успішне формування інформаційної компетентності учнів середніх шкіл і гімназій потребує злагоджених дій на рівні освітньої політики, педагогіки та педагогічної практики.

Біографія автора

Володимир Яцканич

аспірант спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки Мукачівського державного університету

Посилання

Hurkova, T. (2025). Vykorystannia tekhnolohii virtualnoi realnosti dlia vyvchennia pryrodnychykh nauk u pochatkovii shkoli [Using virtual reality technologies for learning science in elementary school]. Youth & market. No. 1 (233), pp. 119–123. [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei hromadian Ukrain [Concept of developing digital competencies of Ukrainian citizens]. Available at: https://osvita.diia.gov.ua (Accessed 20 May. 2025). [in Ukrainian].

Kosarieva, O.L. (2022). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti uchniv profilnoi shkoly v umovakh mobilnoho navchannia: kvalifikatsiina robota [Formation of information competence of students of a specialized school in the conditions of mobile learning: qualification work]. Kryvyi Rih, 74 p. [in Ukrainian].

Semko, L.P. Rozvytok informatsiinykh kompetentsii uchniv na urokakh informatyky [Development of students’ information competences in computer science lessons]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint (Accessed 20 May. 2025). [in Ukrainian].

Sinenko, K.O. (2020). Sutnist i zmist poniattia “informatsiino-tsyfrova kompetentnist molodshoho shkoliara” [The essence and content of the concept of “information and digital competence of a junior schoolchild”]. Innovative Pedagogy. Issue 20. Vol. 3, pp. 61–63. [in Ukrainian].

Tendentsii rozvytku shkilnoi osvity v krainakh YeS, SShA ta Kytai (2021). [Trends in the development of school education in the EU, the USA and China]. O.I. Lokshyna, O.Z. Hlushko, A.P. Dzhurylo, C.M. Kravchenko, N.V. Nikolska, M.M. Tymenko, O.M. Shparyk; (Ed.). O.I. Lokshyna. Kyiv, 350 p. [in Ukrainian].

Tovkanets, O.S. (2018). Stratehichni napriamy rozvytku informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u vyshchii yevropeiskii shkoli na pochatku ХХІ stolittia [Strategic directions of development of information and communication technologies in European higher education at the beginning of the 21st century]. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 66. No 4, pp. 14–23. [in Ukrainian].

Digitalna strategija Slovenije 2030. Available at: https://www.gov.si (Accessed 23 May. 2025). [in English].

European Commission. Survey of Schools: ICT in Education. Luxembourg: Publications office of the European Union. 2013. 182 p. [in English].

European Council. European Commission, 2015. World Education Forum. Incheon Declaration: Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. 2015. Available at: https://unesdc.unesco .org/ark:/ 48223/pf0000233813. (Accessed 23 May. 2025). [in English].

Kreuh, N. (2011). Izhodišča standarda e-kompetentni učitelj, ravnatelj in računalnikar [The path to e-competence, E-schooling Bulletin, Pulse of the E-schooling project]. Available at: http://projekt.sio.si/wp-content /uploads/sites/8/2015/01/E-solstvo_IZHODISC STANDARDA_web.pdf (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].

Kreuh, N. Pot do e–kompetentnosti, Bilten E–šolstva, UtripprojektaE-šolstvo [The path to e-competence, E-schooling Bulletin, Pulse of the E-schooling project]. Breda Gruden, Nives Kreuh, Andrej Flogie, Ingrid Možina Podbršček, Igor Razbornik, Magdalena Šverc, Janko Harej, Gregor Mohorčič, BernardaTrstenjak, Marija Mustar, Herman Kosič, Igor Pesek. Available at: https://www.dlib.si/stream/ URN:NBN:SI:DOC-9IF3YEDU/1c5163d9-2b03-4b2b-9c6a-fb14408d5b89/PDF (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].

Stanojev, S. Florjančič, V. Digitalna pismenost srednješolcev [Digital literacy of secondary school students]. Založba Univerze na Primorskem. Available at: https://zalozba.upr.si/ISBN/978-961-7023-78-7.pdf (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].

Strategic framework for European cooperation in education and training towards the European education area and beyond. Available at: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/strategic-framework-for-european-cooperation-in-education-and-training-towards-the-european-education-area-and-beyond.html?fromSummary=15. (Accessed 23 May. 2025). [in English].

Strategija digitalne transformacije slovenskega šolstva do leta 2027. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje RS [Strategy for the Digital Transformation of Slovenian Education until 2027]. Ministry of Education of the Republic of Slovenia. [in Slovenian].

UNESCO. ICT Competency Framework for Teachers (ICT-CFT), Version 3. Paris: UNESCO, 2018. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721(Accessed 23 May. 2025). [in English].

Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y. DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens: with new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. 2022. [in Slovenian].

Wechtersbach, R. Developing Digital Competence in Slovenian Education. In: Proceedings of the 3rd International Workshop on Digital Literacy (DigiLit 2007). CEUR Workshop Proceedings. (2007). Vol. 310. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-310/paper04.pdf (Accessed 23 May. 2025). [in English].

Zakon o gimnazijah. Uradni list RS, št. 12/96, 59/01. Ukaz o razglasitvi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o gimnazijah (ZGim-E) [Law on Gymnasiums (2024). Official Gazette of the Republic of Slovenia, No. 12/96, 59/01. Decree on the promulgation of the Law on Amendments and Supplements to the Law on Gymnasiums (ZGim‑E). Št. 003-02-1/2024-128 Ljubljana, dne 27. junija 2024. Available at: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2024-01-1821. (Accessed 23 May. 2025). [in Slovenian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті