ОБДАРОВАНА ДИТИНА У ЧАСОПРОСТОРОВИХ ВИМІРАХ УЯВИ (НА МАТЕРІАЛІ ОПОВІДАННЯ “ТОДІ Я БУВ ПРОСТО УЛЬФ” У. СТАРКА)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342832Ключові слова:
дитинство; уява; фантазування; гра; обдарування; інтелект; батьківський дім; слово; вольовий імператив.Анотація
У статті розглядається феномен уяви обдарованої дитини на матеріалі автобіографічного твору У. Старка. Звернуто увагу на два етапи творчого самовираження персонажа: прояви уяви у просторах дому (ігри) і школи (уроки малювання і написання творів). На основі аналізу найновіших педагогічних праць простежено мотивацію інтелектуальної поведінки Ульфа, яка у багатьох епізодах твору ілюструє його первинні практики оперування словом. З’ясовується чинники звернення автобіографічної свідомості автора до часу власного дитинства як специфічного світу, у якому живе його обдароване (творче) “Я”. Гармонійне балансування уяви-фантазування та слова, високий інтелект, активна допитливість, сформована у батьківському домі і в перші шкільні роки, оригінальна система дитячих цінностей сигналізують становлення великого таланту в майбутньому.
Посилання
Voloshchuk, I.S. & Shulenok, O.S. (2023). Intelekt: poky shcho prypushchen bilshe, nizh konkretnykh vidpovidei [Intellect: so far, more assumptions than concrete answers]. Education and development of a gifted personality, No. 4 (91), pp. 28–32 [in Ukrainian].
Demchuk, V. (2025). Kryterii ta rivni rozvytku emotsiinoi kultury pidlitkiv u protsesi muzychno-tvorchoi diialnosti [Criteria and levels of adolescents’ emotional culture development in musical-creative activity]. Youth & market, No. 2 (234), pp. 165–166. [in Ukrainian].
Dokuchaieva, V.V. (2022). Mizhdystsyplinarnist yak oznaka yakisnykh zmin u haluzi osvity [Interdisciplinarity as a feature of qualitative changes in the field of education]. Scientific notes of the International humanities university, No. 37. Odesa, рр. 112–115. [in Ukrainian].
Kopystianska, N. (2012). Chas i prostir u mystetstvi slova [Time and space in the art of the word]. Lviv, 344 р. [in Ukrainian].
Molnar, T.I. (2024). Orhanizatsiia roboty z intelektualno obdarovanymy uchniamy v praktytsi pochatkovoi shkoly [Organization of work with intellectually gifted students in primary school practice]. Education and development of a gifted personality, No. 1 (92), pp. 66–70. [in Ukrainian].
Kononko, O. (Ed.) (2020). Sotsialno-moralnyi rozvytok i vykhovannia dytyny doshkilnoho viku: kolektyvna monohrafiia [Social and moral development and upbringing of a preschool child: collective monograph]. Nizhyn, 287 р. [in Ukrainian].
Stark, U. (2019). Sixten [Sixten]. Lviv, 96 р. [in Ukrainian].
Stark, U. (2017). Todi ya buv prosto Ulf [Then I Was Just Ulf]. Lviv, 128 р. [in Ukrainian].
Starovoyt, I. (2004). Avtobiohrafiia dytynstva [Autobiography of childhood]. Lviv university bulletin. Philological series. Literary theory and comparative literary studies, No. 33 (1). Lviv, pp. 178–185. [in Ukrainian].
Freud, S. (2002). Poet i fantazuvannia [The poet and fantasy]. In M. Zubrytska (Ed.), Anthology of world literary and critical thought of the 20th century. (pp. 109–116). Lviv, рр. 109–116. [in Ukrainian].
Yankovych, O. & Kuzma, I. (2025). Osvitni tekhnolohii u pochatkovii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk [Educational technologies in primary school: teaching manual]. Ternopil, 300 р. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.