МОТИВАЦІЯ СТУДЕНТІВ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.346026Ключові слова:
мотивація; навчальна діяльність; студенти ЗВО; професійний розвиток; зацікавленість предметом.Анотація
Сучасна система української освіти зазнала істотних змін: інтеграція у світовий освітній простір, впровадження концепції безперервної освіти, зміна провідної освітньої парадигми, зміни у структурі та зміст освіти, розвиток нової методології освіти тощо.
Ці процеси як форми прояву нових соціально-економічних умов висувають нові вимоги до рівня освіченості та розвитку особистості майбутніх фахівців, за рахунок яких формується інтелектуальний потенціал країни. У зв’язку з цим слід приділити увагу проблемі мотивації навчальної діяльності студента. В умовах сьогодення в системі української освіти мотивація студентів до навчання набуває особливої важливості.
Актуальність обраної теми визначається необхідністю підвищення якості освітнього процесу, постійною модернізацією навчального змісту, а також завданням формування у студентів мотивації до самостійного здобуття знань і активної життєвої позиції. Рівень ефективності освітнього процесу тісно пов’язаний із мотивацією та прагненням студентів оволодіти майбутньою професією. Ключовим чинником, що формує навчальну мотивацію, є здобуття знань, умінь і навичок, які стануть основою їхньої професійної реалізації. Активізацію мотивації студентів забезпечують спосіб подання навчального матеріалу, його змістовне наповнення, педагогічні підходи, а також впровадження проблемно-мотиваційних завдань на кожному етапі занять і застосування інтерактивних освітніх технологій.
Мотивація є визначальним чинником ефективності навчального процесу, адже саме узгодженість освітньої діяльності студентів із їхніми особистими прагненнями та внутрішніми переконаннями забезпечує глибше засвоєння знань. Це, своєю чергою, сприяє високому рівню професійної підготовки випускників закладу вищої освіти.
Посилання
Kykhtyuk, O. (2019). Rol motyvatsiinykh chynnykiv v orhanizatsiinii povedintsi: teoretyko-metodolohichnyi analiz [The role of motivational factors in organizational behavior: theoretical and methodological analysis]. Psychological Prospects Journal. Lutsk, pp. 153–155. [in Ukrainian].
Vynoslavska, O.V., Breusenko-Kuznetsov, O.A., Zlyvkov, V.L., Apisheva, A.Sh. & Vasilyeva, O.S. (2005). Psykholohiia [Psychology]. Textbook. Kyiv, 351 p. [in Ukrainian].
Gusak, T.M. & Malinko, O.G. (2000). Pidvyshchennia samostiinosti studentiv pid chas vyvchennia inozemnykh mov [Increasing students’ independence while learning foreign languages]. Pedagogy and Psychology, Kyiv, 56 p. [in Ukrainian].
Kerekesha, O.V. & Osadchyi, M.L. (2021). Motyvatsiia do navchalnoi diialnosti studentiv u vyshchomu navchalnomu zakladi [Motivation for the educational activity of students in a higher educational institution]. Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University. Collection of Scientific Papers No. 11–12 (288–289). pp. 126–131. [in Ukrainian].
Kovalenko, N.P., Ponomarenko, S.V., Pospelova, G.D. & Sherstyuk, O.L. (2019). Suchasnyi pidkhid do vykladannia navchalnykh dystsyplin v konteksti pidvyshchennia yakosti vyshchoi osvity [Modern approach to teaching academic disciplines in the context of improving the quality of higher education]. Materialy 50-yi nauk.-metod. konf. vykladachiv i aspirantiv (Poltava, PDAA, 26–27 liutoho 2019 r.). – Proceedings of the 50th Scientific-Methodological conference of teachers and postgraduates (Poltava, PDAA, February 26–27, 2019). (pp. 13–16). Poltava, 2019. [in Ukrainian].
Kovalenko, N.P. (2020). Motyvatsiia studentiv yak zaporuka uspishnoho profesiinoho rozvytku [Student motivation as a key to successful professional development]. Poltava State Agrarian Academy, Poltava. pp. 43–57. [in Ukrainian].
Sylveystr, A.M. (2012). Motyvatsiia navchalnoi diialnosti studentiv nefizychnykh spetsialnostei pedahohichnoho VNZ do vyvchennia kursu zahalnoi fizyky [Motivation of educational activity of students of non-physical specialties of pedagogical universities to study the course of general physics. Scientific notes. Series: Pedagogical sciences. Issue 108. Kirovograd, Part 2. pp. 120–124. [in Ukrainian].
Tomina, N.A. & Sultanova, T.A. (2018). Tekhnolohiia orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv koledzhu [Technology of organizing independent work of college students]. Young Scientist, No. 2 (188), pp. 148–150. [in Ukrainian].
Yaroslavtseva, K.V. & Smuzhanytsya, D.I. (2014). [Independent work of a student in the process of learning a foreign language]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series “Pedagogy. Social Work”, No. 30, pp. 196–198. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.