http://mir.dspu.edu.ua/issue/feed Молодь і ринок 2024-12-02T14:27:23+02:00 Наталія Примаченко molodirynok@gmail.com Open Journal Systems На сторінках журналу публікуються статті викладачів університетів, вищих навчальних закладів всіх рівнів акредитації, студенти, аспіранти, науковці, спеціалісти. Видається з метою систематичного висвітлення результатів досліджень і розробок учених. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316348 ІННОВАЦІЙНІ ЗАСАДИ ТА МОДЕРНІЗАЦІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ВИЩІЙ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ 2024-11-28T16:59:39+02:00 Юлія Колісник-Гуменюк yuliya.kolisnyk@gmail.com <p><em>У статті розглядаються інноваційні засади та процеси модернізації професійної підготовки майбутніх фахівців у системі вищої художньо-педагогічної освіти України. Описані ключові напрями розвитку, зокрема: впровадження неперервного навчання, компетентнісно-спрямованого та особистісно зорієнтованого підходів. Акцентується увага на використанні інтерактивних технологій і проєктних методів навчання, інтегрованих у кредитно-модульну організацію освітнього процесу. </em></p> <p><em>Проаналізовано вплив Болонської декларації на структуру навчання та оцінювання, що сприяє підвищенню якості підготовки студентів і їхньої професійної мобільності. Упровадження стандартів вищої освіти розглядається як важливий етап забезпечення конвертованості та універсалізації професійної освіти в Україні та за її межами.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316502 PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF IT SPECIALISTS IN A FOREIGN LANGUAGE: SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL DISCOURSE OF THE PROBLEM 2024-11-30T15:42:54+02:00 Nataliya Mukan nataliya.v.mukan@lpnu.ua Svitlana Kozubska nataliya.v.mukan@lpnu.ua <p><em>Стаття присвячена дослідженню проблеми іншомовної професійної комунікативної компетентності ІТ фахівців. Визначено, що сучасні умови життя, які характеризуються інтенсивними інтеграційними процесами, інтенсифікацією міжнародних контактів та руйнуванням територіальних кордонів, завдяки інноваційним цифровим технологіям, сприяли вдосконаленню теорії, методики та практики навчання іноземних мов на глобальному рівні та на всіх рівнях освітньої системи, зокрема й професійної. IT-бізнес демонструє тенденцію до інтернаціоналізації та глобалізації, що сприяє появі багатьох успішних IT-продуктів, що створюються завдяки зусиллям команд, у складі яких є представники різних країн, регіонів і навіть континентів. Доведено, що спілкування (вербальне та невербальне, пряме та опосередковане), стилі (офіційно-діловий, офіційно-розмовний, науковий тощо), форми (усна та писемна) є невід’ємною складовою професійної діяльності ІТ-спеціалістів в сучасних умовах, основою задоволення їхніх професійних комунікативних потреб та виконання професійних обов’язків і завдань. Визначено та охарактеризовано основні функціональні стилі професійного спілкування в ІТ-сфері. На основі вивчення наукових публікацій зроблено висновок про те, що іншомовна професійна комунікативна компетентність ІТ-фахівців є предметом наукових дискусій. У наукових працях підкреслюється її важливість у професійній діяльності ІТ-фахівців, які співпрацюють і комунікують на рівні організації, країни та на міжнародному рівні, а колеги у професійному середовищі, партнери та клієнти є їх комунікаторами, що обґрунтовують потребу використовувати мовні засоби для досягнення взаєморозуміння.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316377 РОЛЬ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ У СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ 2024-11-28T19:24:41+02:00 Оксана Ісаєва oksana.lviv567@gmail.com Ганна Шайнер nataliya.v.mukan@lpnu.ua <p><em>У статті розглянуто педагогічні дослідження щодо формування професійних якостей, зокрема культури майбутнього лікаря, яка є на часі, особливо в період війни. Лише практична підготовка студентів сприяє кращому засвоєнню культурних норм і накопиченню професійних якостей.</em></p> <p><em>Необхідно виокремити </em><em>відносини лікаря у фаховій діяльності, котрі мають вагомий вплив на ефективність лікування і одужання пацієнта: відносини між лікарем та пацієнтом; ставлення лікаря до себе; власне уявлення про свій образ “Я”; відносини між лікарями і колегами (старшим чи молодшим персоналом); ставлення до опікунів чи родини пацієнта. </em></p> <p><em>Тепер визначимо к</em><em>лючові риси, що характеризують ідеальн</em><em>у</em><em> професійн</em><em>у</em><em> поведінк</em><em>у</em><em> лікаря: великодушність і здатність вибачати, альтруїзм, життєрадісний позитивний настрій, здатність налаштов</em><em>у</em><em>вати пацієнтів на позитив, скромність щодо власних досягнень, милосердя до хворих і колег, уміння знімати напруженість у спілкуванні з неврівноваженими й неспокійними пацієнтами чи колегами, здатність бути взірцем для наслідування у роботі й поза її межами, а також чинити правильно, керуючись моральними мотивами. Також особливої важливості набувають такі якості лікаря, як асертивність та емпатія, моральна надійність, впевненість у прийнятті рішень, тобто саме такі якості повинні бути визначальними у сферах, зорієнтованих на допомогу пацієнтам і потребуючим. </em></p> <p><em>Схарактеризовані якості є найбільш загальними та інтегральними, вбирають багато інших позитивних соціально й індивідуально-особистісних якостей, що розглядаються науковцями як важливі і затребувані для майбутніх лікарів у сучасному світі. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/314227 МІСЦЕ І РОЛЬ ОСНОВ ПІДПРИЄМНИЦТВА У ПРОФІЛЬНОМУ ТЕХНОЛОГІЧНОМУ НАВЧАННІ СТАРШОКЛАСНИКІВ 2024-10-29T18:43:31+02:00 Микола Корець v.yu.mishchanchuk@udu.edu.ua Вадим Міщанчук v.yu.mishchanchuk@udu.edu.ua <p><em>У статті досліджується важливість впровадження основ підприємництва до профільного технологічного навчання старшокласників. Розглянуто проблем</em><em>у</em><em> формування у старшокласників підприємницької компетентості, а також креативного мислення та відповідальності. Основна увага</em> <em>зосереджена на тому, яку роль</em><em> відіграє підприємництв</em><em>о</em><em> у старшокласників при подальшому погляді на реалії ринку праці та розвитку власної кар’єрної тра</em><em>є</em><em>кторії.</em> <em>Сучасна економіка вимагає від молоді не лише глибоких знань у вибраних професійних сферах, але й навичок підприємницької діяльності, що допомагає адаптуватися до швидких змін на ринку праці. Економічні та соціальні зміни зумовлюють високі вимоги до підготовки молоді, здатної самостійно створювати нові можливості й ефективно керувати власними проєктами. Підприємництво повинно зайняти чільне місце у навчальній програмі профільного технологічного навчання, яка орієнтована на формування відповідних навичок, необхідних не лише для ведення бізнесу, але й для успішної самореалізації в інших сферах життя. </em><em>Вносяться пропозиції щодо оновлення змісту чинної програми з технологій для старшокласників за спеціалізацією “Підприємництво”. Технологічне навчання старшокласників, поєднане з основами підприємництва, має стати ефективним інструментом підготовки майбутніх працівників до сучасних економічних викликів.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316380 ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ЦИФРОВИХ РЕСУРСІВ 2024-11-28T19:37:43+02:00 Надія Стеценко stecenko-nm@gmail.com Галина Ткачук tkachuk.g.v@udpu.edu.ua <p><em>У статті розглядається використання цифрових ресурсів для організації самостійної роботи учнів у дистанційних та змішаних форматах навчання. Відтак акцентується увага на засобах для організації самостійної роботи: системах управління навчанням, онлайнових ресурсах для програмування, інструментах для проєктів, моделювання, тестування та опитувань, а також платформах для відеозв’язку. Описано структуру електронного курсу “Інформатика”, який інтегрує усі цифрові ресурси, які пропонуються учню для опрацювання та використовується у процесі самостійної роботи. Аналізується ефективність обраних цифрових інструментів, наводяться приклади інтерактивних завдань, які сприяють співпраці та зворотному зв’язку між учнями та вчителями.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316384 ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЛОГОПЕДА У ВИМІРІ СУЧАСНОГО ДИСКУРСУ НУШ 2024-11-28T19:59:01+02:00 Оксана Станіченко ksuskaa1982@gmail.com Віра Поліщук polvira1951@gmail.com Тетяна Цегельник sveettana@ukr.net <p><em>У статті проаналізовано сутність та особливості цифрової компетентності логопеда у вимірі сучасного дискурсу Нової української школи, що і зумовлено метою дослідження. Компонентами цифрової компетентності логопеда авторами визначено: 1)&nbsp;інформаційну грамотність; 2)&nbsp;комунікаційну грамотність; 3)&nbsp;технічні навички; 4)&nbsp;креативність у використанні цифрових інструментів. Авторами детально розкрито потенціал застосування цифрових інструментів (їх функціонал, особливості та цінність) у логопедичній практиці (Logoprog, Speech Therapy, Tactus Therapy, ТОМЕ, ГРАМОТЕЙКА). У статті наголошується, що перспектива розвитку цифрової компетентності логопедів у рамках НУШ є багатообіцяючою через підвищення кваліфікації, впровадження спеціальних тренінгів і навчальних курсів (онлайн-курси для педагогів від Міністерства освіти і науки України; “Інклюзивний простір. Практичні кроки” на Prometheus; “Дія. Цифрова освіта” та ін). </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316385 ОСОБЛИВОСТІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ З ІСТОРІЇ ТРУДОВОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ 2024-11-28T20:12:56+02:00 Дмитро Кільдеров s.m.ischenko@udu.edu.ua Анна Логвиненко s.m.ischenko@udu.edu.ua <p><em>У статті проведений аналітичний огляд фахової підготовки майбутніх учителів технологій в контексті вивчення історії трудового та професійного навчання. На підставі аналізу теоретичної та практичної підготовки вчителів запропоновано і проведено проєктування структури та змісту вибіркового курсу з означеної проблематики. Проведено обґрунтування змісту цієї навчальної дисципліни як системотвірної ланки формування у студентів знань історії трудового і професійного навчання. Структуровано вивчення курсу, в якому передбачено у форматі двох змістових модулів, перший з яких “Історія становлення трудового та професійного навчання”, а другий&nbsp;–&nbsp;“Розвиток трудового та професійного навчання у період 1917 рік по даний час”. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316390 ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ СТАТЕВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ ЗАКОРДОННЯ 2024-11-28T23:59:11+02:00 Лариса Сливка loroczka@ukr.net <p><em>Дослідження присвячено висвітленню низки теоретичних положень і напрямів практичної реалізації</em><em> статевого виховання учнів у школах держав європейського континенту. Схарактеризовано чинники, які актуалізують проблему статевого виховання дітей та юнацтва. Відзначено ефективність програм статевого виховання учнів, які впроваджують в освітній процес закладів загальної середньої освіти. Представлено назви базових документів щодо проєктування змісту, методів і форм статевого виховання, як-от: “Стандарти статевої освіти в Європі”, “Основи комплексної статевої освіти”, “Керівництв</em><em>o</em><em> з розробки політики в галузі статевих і репродуктивних прав молодих людей у Європі”, “Технічне керівництво зі статевої освіти” та ін. Встановлено, що європейські учені й практики розрізняють три моделі статевого виховання&nbsp;‒ ристриктивну, пермісивну, модель під назвою “золота середина”. Констатовано, що жодна з </em><em>н</em><em>их не є ані гіршою, ані кращою за інш</em><em>і.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316383 МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ 2024-11-28T19:50:43+02:00 Світлана Вербещук svitlana.verbeshchuk@pnu.edu.ua Надія Луцан svitlana.verbeshchuk@pnu.edu.ua Інна Червінська svitlana.verbeshchuk@pnu.edu.ua <p><em>У статті досліджено методику діалогічної компетентності та формування монологічного мовлення молодших школярів засобами медіаосвіти. Визначено основні компетентності, які повинні бути засвоєні дітьми в початковій школі, зокрема вміння володіти державною мовою, що включає усне та письмове формулювання думок і емоцій, а також логічне викладання фактів. Наголошено на значущості комунікативної компетентності, яка реалізується через адекватне використання мови в різних життєвих ситуаціях.</em></p> <p><em>Розглянуто специфіку діалогічної компетентності та монологічного мовлення, яке є важливою формою усного висловлювання, що вимагає від учнів здатності структуровано та логічно донести свої думки до слухача. Проаналізовано ключові елементи, що впливають на формування монологічного мовлення, такі як активний лексичний і граматичний запас, знання та уявлення, а також роль пам’яті в цьому процесі.</em></p> <p><em>Зосереджено увагу на впливі медіаінформації на сучасну освіту та важливості навчання дітей критично сприймати й аналізувати медіа. Окреслено поняття “медіатворчість” як важливий елемент формування монологічного мовлення, що передбачає розвиток творчого мислення та можливість самовираження через різноманітні медіаінструменти. Визначено, що використання медіапродуктів у навчальному процесі сприяє розвитку креативного мислення учнів і відкриває нові можливості для їхнього самовираження.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/315270 НЕПЕРЕРВНЕ ПРОФЕСІЙНЕ ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА 2024-11-16T08:07:04+02:00 Тетяна Cобченко sobchenkotetyana79@gmail.com <p><em>У статті</em> <em>розглянуто</em> <em>актуальну в умовах воєнних викликів сьогодення проблему неперервного професійного зростання майбутніх офіцерів. Окреслена проблема </em><em>є важливим та водночас складним, довготривалим процесом та визначається як стратегічна ініціатива України. Проаналізовано вітчизняні нормативно-правові засади, що регулюють професійну підготовку військових кадрів в Україні. Окреслено ефективні шляхи реалізації процесу неперервного професійного зростання майбутнього офіцерського складу. У ході дослідження зроблено висновок, що організація якісного професійного рівня підготовки майбутнього офіцерського складу у закладах вищої військової освіти є основним шляхом у розв’язанні окресленої проблеми та потребує комплексного підходу.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316391 ПОЛІКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ ЯК НАУКОВА ДЕФІНІЦІЯ ТА ВИМОГА СЬОГОДЕННЯ 2024-11-29T00:08:21+02:00 Ірина Западинська zapadinskaya@yahoo.com <p><em>У статті схарактеризовано полікультурну компетентність майбутніх перекладачів як наукову дефініцію та вимогу сьогодення. Представлено найбільш актуальні думки науковців щодо підготовки конкурентоспроможного перекладача у світлі вимог полікультурної освіти, визначення полікультурної компетентності та полікультурної компетентності перекладача. Враховуючи здобутки вітчизняних наукових студій подано власне розуміння полікультурної компетентності перекладача&nbsp;–&nbsp;інтегративної якості фахівця, що відображає готовність і здатність забезпечувати успішність міжкультурної взаємодії між представниками різних лінгвокультур на основі врахування етнокультурних норм, уявлень, цінностей, особливостей вербальної та невербальної поведінки.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/313698 РОЗРОБКА МАЯТНИКОВОГО ДВИГУНА ЗОВНІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ ТА ЙОГО ПЕРСПЕКТИВИ 2024-10-18T16:40:08+03:00 Іван Трегуб tregub2016@ukr.net Володимир Трегуб tregub2016@ukr.net Євгеній Напара tregub2016@ukr.net <p><em>У статті детально розглядаються перспективи напряму, розробка і вдосконалення двигунів зовнішнього згорання, які поєднують високу продуктивність з мінімальним впливом на навколишнє середовище. Особлива увага надається маятниковим двигунам зовнішнього згоряння, які займають особливе місце серед сучасних технологій перетворення енергії завдяки унікальним властивостям і потенціалу для широкого застосування. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/313802 ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ 2024-10-21T11:46:27+03:00 Наталія Матвеєва nataliematveieva@gmail.com <p><em>У статті актуалізовано проблеми реалізації головної мети соціального розвитку на сучасному етапі – створення суспільства для всіх. Розкрито нормативно-правове підґрунтя, мету, зміст й складові стратегії формування інклюзивного освітнього середовища закладу, встановлено чинники впливу на його ефективність. Основна мета полягає у висвітленні місії та візії освітнього закладу з інклюзивним навчанням, змісту освіти, особливостей освітнього середовища, цінностей, стратегічних цілей і завдань у процесі стратегування. Проаналізовано напрями діяльності, виокремлено стрижневі принципи, визначено основні етапи створення та реалізації стратегії закладу освіти.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316392 РОЗВИТОК ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПЕДАГОГА У СТВОРЕННІ ЕМОЦІЙНО СПРИЯТЛИВОГО СЕРЕДОВИЩА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ 2024-11-29T00:25:07+02:00 Надія Дудник nadijadydnuk@gmail.com Андрій Дмитришин rtdmytryshyn@gmail.com <p><em>У статті проаналізовано необхідність професійного розвитку педагога в сучасних кризових умовах нашого суспільства. Визначено проблеми та суперечності в організації освітнього процесу і підкреслено провідну роль педагога в унормуванні емоційної атмосфери. Охарактеризовано вікові особливості становлення та індивідуальні прояви психоемоційної сфери особистості. Виокремлено завдання для педагогів у створенні емоційно сприятливих умов в освітньому середовищі. Подано перспективу у вибудовуванні траєкторії професійного зростання педагога для якісної організації освіти. Окреслено шляхи налагодження співпраці педагогів, батьків вихованців у гармонійному розвитку дітей. Для обговорення подано способи удосконалення освітнього процесу, названо шляхи поліпшення емоційного мікроклімату між педагогом та вихованцями. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/313851 ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ РЕСУРСІВ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ОНЛАЙН-ФОРМАТІ 2024-10-22T09:59:44+03:00 Анастасія Дімітрова nastasiya.dim@gmail.com Ганна Алєксєєва alekseeva@ukr.net Олександр Антоненко antalex@ukr.net Олександр Овсянніков ovsyannikov@ukr.net Олена Матвійчук-Юдіна metalen3@ukr.net <p><em>У статті досліджуються можливості використання інтерактивних ресурсів у викладанні англійської мови в онлайн-форматі. З огляду на стрімкий розвиток цифрових технологій та зростання потреби на дистанційне навчання, інтерактивні інструменти, такі як віртуальні дошки, навчальні платформи та онлайн-ігри, відіграють ключову роль у підвищенні ефективності навчального процесу і зацікавленості серед здобувачів освіти.</em></p> <p><em>Автори, спираючись на власний досвід викладання в умовах діджиталізації освітнього процесу та гейміфікації основних елементів уроків, аналізують переваги та виклики інтеграції таких ресурсів. Зокрема, інтерактивні технології поліпшують увагу здобувачів освіти, сприяють розвитку комунікативних навичок та надають можливість персоналізації навчання. Вони допомагають створити навчальне середовище, яке активно залучає здобувачів освіти до процесу навчання, роблячи його більш привабливим і результативним.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316394 СУЧАСНИЙ СТАН ВИКЛАДАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ НА ВЕТЕРИНАРНИХ ПРОГРАМАХ У КРАЇНАХ ЄВРОПИ, ПІВНІЧНОЇ ТА ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ 2024-11-29T00:43:17+02:00 Михайло Подоляк Misha.podol@gmail.com <p><em>У сучасному світі глобалізація і міжнародна співпраця стають дедалі важливішими аспектами професійної діяльності, особливо в галузі ветеринарії. Викладання іноземної мови на ветеринарному факультеті не лише відкриває нові горизонти для студентів, але і є необхідною умовою для їхньої успішної кар’єри. Ми обирали найвідоміші факультети, за кількістю студентів, рейтингу в країні та відгуків студентів і випускників. З цією метою ми створили Гугл форму із запитаннями стосовно способів та методів викладання іноземних мов на ветеринарних програмах, а також проаналізували навчальні плани й освітні програми. Результати дослідження, представлені у статті. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316393 ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГА ДО ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ВИКОРИСТАННЯМ ІННОВАЦІЙ 2024-11-29T00:36:24+02:00 Олександра Свйонтик lesyadudnyk@gmail.com Галина Кльоб nadijadydnuk@gmail.com <p><em>У статті визначено важливість професійного розвитку педагогів у процесі підготовки до діяльності в умовах сучасного ЗДО. Проаналізовано необхідність удосконалення умов та засобів освітнього процесу дошкільників на основі впровадження інновацій. Визначено переваги використання новацій в умовах виконання положень Закону України “Про дошкільну освіту” відповідно до ліній розвитку Базового компонента дошкільної освіти. У сучасних кризових умовах розвитку нашого суспільства роль педагога як наставника, виховника зростає в силу розширення освітньої траєкторії впливу на особистість дитини як культурологічну, емоційну, розумову, так і соціальну. Рекомендації провідних дослідників дитячої психології передбачають формування педагогічної майстерності у вихователів до індивідуальної організації освітньої діяльності. У статті визначено шляхи реалізації способів дослідження та засвоєння знань про навколишній світ за допомогою сенсорного навчання. Для розгляду подано теорію та практику сенсорного виховання дошкільників, яка пропонує враховувати здатність дитини пізнавати світ за допомогою відчуттів. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/314762 МЕТОДИ АКТИВНОГО НАВЧАННЯ У ВИКЛАДАННІ DEVOPS 2024-11-06T18:26:17+02:00 Михайло Лучкевич luchkevychmm@gmail.com <p><em>Робота присвячена дослідженню активних методів навчання у викладанні DevOps, які є важливим інструментом у підготовці фахівців у галузі інформаційних технологій. Обґрунтовано необхідність застосування активного навчання для формування практичних навичок і критичного мислення, що є основоположними для успішної роботи в умовах швидкого розвитку IT-сфери. Запропоновано використання таких методів, як проєктне навчання, гейміфікація, розбір кейсів та мозковий штурм, що забезпечують залучення студентів до процесу навчання, підвищують їхню мотивацію і готовність до практичної діяльності у сфері DevOps.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316395 РОЗВИТОК НАВИЧОК ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ У СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ У СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2024-11-29T00:52:03+02:00 Лариса Довгань l.dovhan@vtei.edu.ua <p><em>У статті висвітлено теоретичні підходи до формування вмінь ефективно врегульовувати конфлікти в сучасній вищій школі. Обґрунтовано актуальність володіння навичками управління конфліктами для перекладачів, що має стати важливим елементом на шляху удосконалення освітніх програм ЗВО. Охарактеризовано поняття “конфлікт” та виокремлено теоретичні підходи до управління конфліктами. Встановлено, що освітній процес у закладах вищої освіти повинен будуватися на активній імплементації сучасних методик формування навичок врегулювання конфліктів, реалізацією відповідних навчальних дисциплін та активною позицією навчально-педагогічних працівників. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/315020 КОМУНІКАТИВНА КУЛЬТУРА У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА-МЕНЕДЖЕРА 2024-11-12T16:31:11+02:00 Людмила Петрук liudmylapetruk@ukr.net Анна Савущик anpel1@ukr.net <p><em>У статті розкрито суть поняття “комунікативна культура” педагога-менеджера, яке розглядається як інтегративне особистісне утворення, що охоплює комплекс знань про механізми комунікативної взаємодії, комунікативно-мовленнєві навички, особисті комунікативні якості, а також практичний досвід комунікативної діяльності. Закцентовано увагу на тому, що комунікативна культура є невід’ємною частиною загальної культури особистості. Визначено основні напрями та методи формування комунікативної культури фахівців з управлінської діяльності. Проаналізовано структурні компоненти комунікативної культури. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316427 ЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА 2024-11-29T14:40:58+02:00 Наталія Стеца nataliatrofimcuk66@gmail.com <p><em>Стаття аналізує аспекти професійної етики у сфері соціальної роботи. Кожна професія має власну систему моральних цінностей. При виконанні професійних обов’язків фахівці не лише демонструють професійні навички, але і проявляють певні особистісні риси та ставлення до сутності своєї роботи. Професійна етика є основою всіх інших аспектів професійної діяльності, оскільки моральні принципи, яких дотримується професійна спільнота, є складовою частиною загальної моралі суспільства, що регулює поведінку та взаємодію людей, включаючи професійну сферу.</em></p> <p><em>Соціальний працівник операціонує у ціннісно-орієнтованому середовищі, де кожна дія, мета, мотив або засіб досягнення цілей може бути оцінений з точки зору відповідності моральним нормам. Критерії моральності в соціальній роботі включають в себе вимоги до дій соціального працівника та до результативності і якості його роботи.</em></p> <p><em>Отже, для успішного виконання своїх обов’язків фахівцям необхідні не лише моральні принципи, які визначають загальний напрям діяльності, але й правила щоденної практики, які допомагають втілити ці принципи в життя. Етичні норми у сфері соціальної роботи відображають основні вимоги та критерії поведінки, а також дій соціальних працівників, які визначаються конкретними умовами і характером їхньої роботи.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316400 КЛЮЧОВІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ АГРАРІЇВ В НЕМОВНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ 2024-11-29T13:58:11+02:00 Марина Андрєєва marinakubaj@ukr.net <p><em>У статті розглянуто основні аспекти навчання іноземної мови в аграрних закладах вищої освіти України. Проаналізовано науково-педагогічну літературу та визначено ключові положення, на основі яких будується професійно-орієнтоване навчання. Особлива увага приділяється методиці викладання, яка враховує специфіку аграрної сфери та потреби сучасних фахівців. Визначено чинники, що ускладнюють навчальний процес, та запропоновано шляхи їх подолання. Акцентовано на важливості іншомовного спілкування у професійній діяльності аграріїв, що підвищує їхню конкурентоспроможність на ринку праці.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/312514 СЕКРЕТ УСПІХУ: СТИЛІСТИЧНИЙ ДИСОНАНС В КЛАРНЕТОВОМУ РЕПЕРТУАРІ ОСТАННЬОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТ. (НА ПРИКЛАДІ “ТЕМИ ІЗ ВАРІАЦІЯМИ” ЖАНА ФРАНСЕ) 2024-09-30T23:55:46+03:00 Максим Назарій maksim.nazariy456@gmail.com <p><em>Ч</em><em>имала кількість менш відомих широкому загалу композиторів залишається інформаційно недоступними в україномовному музикознавчому дискурсі. Як наприклад, постать французького неокласика Жана Франсе (1912–1997), чия “Тема з варіаціями” для кларнета з оркестром стала класикою жанру ще при житті автора. У статті вперше запропоновано музично-стилістичний аналіз варіаційного циклу, що є обов’язковою складовою навчального репертуару кларнетистів у європейскій системі вищої музичної освіти. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/312996 ФОРМУВАННЯ МУЗЕЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ 2024-10-12T21:01:55+03:00 Андрій Паска andrii.paska@pnu.edu.ua <p><em>У статті висвітлено роль і значення музейно-освітнього середовища закладів вищої освіти України у формуванні музейної культури студентської молоді, утвердженні української національної та громадянської ідентичності. Проаналізовано можливості культурно-педагогічного простору Івано-Франківщини для підвищення музейної культури студентів. Представлено результати наукового дослідження ролі музейної освіти у формуванні особистості сучасного студента, проведеного у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316423 КОМПЕТЕНТНІСТЬ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ЗМІСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ УКРАЇНИ 2024-11-29T14:04:24+02:00 Андрій Горбатюк gaa1312@ukr.net <p><em>Автор у статті визначив окремі аспекти формування компетентності соціальної відповідальності у змісті професійної підготовки майбутніх військовослужбовців Національної гвардії України, умови формування такої компетентності в реаліях освітнього процесу. Автор наголосив на ролі стабільної мотивації, що корелюється зі стандартизованими вимогами до професійного навчання, світовими стандартами. Компетентність соціальної відповідальності по суті є синтезом характеристик особистості, які дають змогу військовослужбовцю Національної гвардії України, спираючись на моральні переконання і ціннісні орієнтації, здійснювати усвідомлений вибір і приймати зважені рішення з чітким усвідомленням відповідальності за наслідки своєї професійної діяльності, здатність усвідомлювати роль професійної поведінки для збереження суспільної безпеки. Така компетентність передбачає в основі високу вмотивованість і готовність дотримуватися законних приписів національного законодавства у сфері прав людини, транслювати високу правосвідомість у професійній діяльності військовослужбовця. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316424 ЕФЕКТИВНІСТЬ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2024-11-29T14:12:12+02:00 Роман Вайнола vajnolaroman@gmail.com <p><em>У статті розглянуто окремі аспекти впровадження та використання інтерактивних методів навчання у вищій школі, основною метою яких є практичне використання теоретичних знань. У результаті аналізу наукових джерел виявлено загальні тенденції застосування інтерактивних методів, визначено найбільш ефективні з них. Виконано теоретичний аналіз робіт вітчизняних фахівців, який доводить, що нині продовжується вивчення використання інтерактивних методів для формування сімейних цінностей у здобувачів вищої освіти. У результаті здійсненого дослідження було встановлено, що інтерактивні технології навчання сприяють активізації пізнавальної діяльності, допомагають розвивати навички міжособистісного спілкування, сприяють формуванню особистісних, морально-етичних і сімейних цінностей.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316425 ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ І ГРОМАДЯНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО І ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ПЕДАГОГІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ 2024-11-29T14:20:24+02:00 Вадим Вітвіцький vitvickiyvadol@gmail.com <p><em>Автор у статті визначив окремі особливості формування національної і громадянської ідентичності студентів, які опановують освітні програми у педагогічному університеті. З опорою на фундаментальні напрацювання науковців Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, узагальнення і поточні звіти про виховну роботу у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С.&nbsp;Сковороди автор виокремив такі особливості: необхідності неперервного розвитку критичного і системного мислення, когнітивних навичок студентів як основи свідомої національної і громадянської ідентичності; орієнтування на виклики і рішення безпеки спілкування і взаємодії під час дистанційного і змішаного навчання, органічного синтезу гуманістичних цінностей, імплементації дороговказів позитивних напрацювань країн Європейського Союзу з пріоритетним значенням культурних, духовних аксіологічних констант українського народу, культури студентських, професійних педагогічних спільнот у національному інформаційному просторі. </em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/314633 МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ 2024-11-05T13:52:12+02:00 Любов Тітова l.o.titova@udpu.edu.ua <p><em>У статті представлено модель формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів математики у процесі застосування технології гейміфікації. Акцентовано увагу на значенні інтеграції цифрових інструментів у процес професійної підготовки педагогів, що дає змогу розвинути як технічні, так і методичні навички для ефективного використання ІКТ у навчанні. Модель охоплює чотири блоки: цільовий, організаційно-змістовий, операційно-діяльнісний та результативний, кожен з яких спрямований на комплексний розвиток інформаційно-цифрової компетентності, необхідної для майбутньої професійної діяльності вчителя математики. Зазначено педагогічні умови, необхідні для реалізації моделі, а також критерії та рівні сформованості інформаційно-цифрової компетентності.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/316503 FORMATION OF UKRAINIAN LANGUAGE COMPETENCE AS PART OF FOREIGN STUDENTS’ PROFESSIONAL TRAINING IN MEDICAL UNIVERSITIES OF UKRAINE 2024-11-30T15:57:40+02:00 Nataliia Hantimurova hantimurova.n@ukr.net <p><em>У статті обґрунтовано важливість формування україномовної компетентності, яка є складовою професійної підготовки іноземних здобувачів вищої освіти. Відзначається багатогранність та складність цього процесу, який полягає у специфіці медичної освіти, що передбачає використання фахової термінології як у навчальній, так і практичній діяльності. У статті акцентується увага на необхідності вивчення української мови, яка є основою для успішної інтеграції іноземних здобувачів вищої медичної освіти у навчальний процес та полегшує процес адаптації до проживання в Україні. </em></p> <p><em>Розглянено основні труднощі, які виникають у іноземних здобувачів вищої освіти на початковому етапі вивчення української мови. Основними з них є відмінності у граматиці, фонетиці, орфографії, стилістиці тощо. Акцентується увага на позитивному впливі підготовчих факультетів, які дають базові знання не лише з фахових дисциплін, а й ознайомлюють з культурою, традиціями та соціально-побутовим життям українців. Завдяки цьому навчання іноземних здобувачів вищої медичної освіти на початкових курсах є досить успішним та не потребує додаткових зусиль, що пов’язані із організацією освітньої діяльності.</em></p> <p><em>Проаналізовано основні підходи до формування україномовної компетентності студентів-іноземців, а саме розвиток комунікативних навичок не лише на заняттях з української мови, а й під час вивчення фахових дисциплін. Зазначається, що моделювання клінічних ситуацій та практичні заняття із хворими в лікарнях позитивно впливають на засвоєння нового матеріалу та вдосконалення мовних навичок. Опанування українською мовою сприяє не лише успішному навчанню іноземних студентів-медиків, а й подальшій професійній діяльності в медичних закладах України, де державна мова є основним засобом комунікації.</em></p> 2024-12-02T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2024