http://mir.dspu.edu.ua/issue/feed Молодь і ринок 2025-06-19T00:00:00+03:00 Наталія Примаченко molodirynok@gmail.com Open Journal Systems На сторінках журналу публікуються статті викладачів університетів, вищих навчальних закладів всіх рівнів акредитації, студенти, аспіранти, науковці, спеціалісти. Видається з метою систематичного висвітлення результатів досліджень і розробок учених. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332823 ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНІ ТА ОСВІТНІ НАРАТИВИ ТВОРЧОСТІ ОСИПА ТУРЯНСЬКОГО 2025-06-16T17:06:29+03:00 Григорій Васянович pantyuk.m@gmail.com <p><em>У статті на основі першоджерел, застосування загальнолюдської філософії і педагогічної методології (екзистенціалізму, герменевтики, феноменології, персоналізму та ірраціоналізму), використання історико-логічного, системного методів досліджуються питання смислу людського буття, його цінності через призму реальних екстремальних ситуацій, втрати свободи в жорстоких умовах війни. Ці положення належним чином корелюються із сучасними умовами, в яких опинилася людина в умовах нав</em><em>’</em><em>язаної нам російськими агресорами підступної війни.</em> <em>На основі реального життя маловідомого ще й до цього часу українського філософа, педагога, письменника – Осипа Турянського, автор акцентує увагу на тому, що духовно-моральний ресурс людини є нескінченно потужним, невичерпним, він дозволяє особистості вистояти, вижити, не втратити себе і здобути свободу навіть “на межі болю”. Свідомість людини має бути спрямованою на добро, любов, справедливість, повагу людини людиною, а не на її приниження, насильство. Основними педагогічними принципами творчості Осипа Турянського, як доводить автор, були: принцип природовідповідності і культуровідповідності, педагогічного гуманізму, оптимізму, виховуючого навчання, послідовності й системності та ін. Значна увага автором приділяється психоаналітичним аспектам поведінки особистості, її амбівалентності. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331702 ЕКОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНА ПОВЕДІНКА ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ: ДЕФІНІТИВНИЙ АНАЛІЗ ТА ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ 2025-06-03T13:43:38+03:00 Вікторія Іванова vika-ivanova@ukr.net <p><em>У статті здійснено дефінітивний аналіз та виокремлено шляхи формування екологічно безпечної поведінки </em><em>дітей дошкільного віку в природному довкіллі. Зауважено, що це </em><em>питання є актуальним з огляду на гострі виклики сьогодення, екологічні проблеми та вимоги модернізованої дошкільної освіти. Екологічну освіту визнано одним із актуальних напрямів освітньої діяльності у закладі дошкільної освіти. На основі аналізу відповідних праць, екологічно безпечна поведінка дітей дошкільного віку в природному довкіллі трактується як сукупність дій та вчинків, спрямованих на збереження і захист природного довкілля, усвідомлення взаємозв’язку людини і природи, а також формування відповідального ставлення до навколишнього світу. Визначено найбільш ефективні шляхи її формування.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332820 КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ ЯК ОСНОВА ЕФЕКТИВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ДИТЯЧІЙ СТОМАТОЛОГІЇ 2025-06-16T16:56:05+03:00 Василь Гуменюк basilleo03@gmail.com Лариса Дудікова ldudikova@yahoo.com Ольга Гуменюк Olhahumenyuk@ukr.net <p><em>Процес формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів-стоматологів розглянуто як інтегровану систему функціональних складових і властивостей особистості; форму вияву суб’єкт-суб’єктних зв’язків учасників інтерактивно-комунікативного процесу у вирішенні професійних завдань. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331704 EMERGING GLOBAL TRENDS AND INNOVATIONS IN MEDICAL EDUCATION: SHAPING THE FUTURE OF HEALTH CARE TRAINING 2025-06-03T13:54:55+03:00 Oksana Isayeva oksana.lviv567@gmail.com Olga Zadorozhna olga.zadorozhna@lnu.edu.ua <p><em>Розвиток медичної освіти зазнав значного впливу технологічних досягнень та штучного інтелекту (ШІ), що трансформують процес підготовки медичних працівників та підвищують якість освіти. Україна досягла значного прогресу в інтеграції технологій та ШІ в систему медичної освіти. Однак існують певні виклики, зокрема обмежена інфраструктура в деяких регіонах, фінансові обмеження та потреба в розширенні доступу до передових технологій. Проте активна участь в міжнародних мережах медичної освіти та державна підтримка цифрової освіти відкривають перспективи для розширення доступу до цих інновацій.</em></p> <p><em>Інтеграція технологій та ШІ в медичну програму навчання швидко змінює способи доступу студентів до навчальних ресурсів, розвитку практичних навичок та використання передових діагностичних і лікувальних інструментів. Це готує майбутніх медичних працівників до ефективної роботи в технологічно орієнтованому медичному середовищі. Продовжуючи інвестувати в ці технології, система медичної освіти має потенціал для підвищення своєї складності та якості.</em></p> <p><em>ШІ також сприяє персоналізації освіти для студентів, пропонуючи індивідуальні навчальні шляхи на основі їхнього прогресу, результатів та областей, що потребують вдосконалення. Це особливо корисно в великих групах, де індивідуальна увага може бути обмеженою. Інтеграція ШІ та цифрових технологій у медичну навчальну програму готує майбутніх медичних працівників до більш ефективної та результативної роботи в технологічно розвинених медичних умовах.</em></p> <p><em>Незважаючи на труднощі, пов’язані з війною та обмеженими ресурсами, Україна робить значні кроки в освоєнні сучасних методів навчання та технологій. Поточні реформи та міжнародні партнерства, ймовірно, ще більше зміцнять систему медичної освіти, забезпечуючи підготовку майбутніх медичних працівників до швидкоплинних потреб у системі охорони здоров’я.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331707 ІНТЕГРАЦІЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2025-06-03T14:01:06+03:00 Людмила Загородня l.zagorodnya69@gmail.com <p><em>У статті висвітлено використання засобів театральної педагогіки у підготовці майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Розкрито інтегрований підхід до викладання нормативних освітніх компонентів “Вступ до спеціальності”, “Педагогіка дошкільна”, “Основи педагогічної майстерності” та вибіркової навчальної дисципліни “Професійний імідж вихователя закладу дошкільної освіти”.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331710 THE CONTENT OF THE CONCEPT “STRESS RESISTANCE” IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE MANAGERS 2025-06-03T14:12:52+03:00 Ming Ding 1055701688@qq.com Olga Soroka Sorokaolga175@gmail.com <p><em>У статті схарактеризовано феномен стресостійкості з позиції різних наукових підходів. Проведений аналіз теоретичних праць вітчизняних і зарубіжних учених засвідчив, що у контексті дослідження стресостійкості не існує однозначного тлумачення сутності цього поняття. Схарактеризовано складові стресостійкості – “стрес” і “стійкість”. З’ясовано, що стрес є динамічним станом, перебіг якого відбувається в постійній взаємодії людини з навколишнім середовищем. Стійкість пов’язана із самозбереженням і виражається в здатності до самовідтворення, якісного вдосконалення. У широкому сенсі “стрес” розуміють як стан підвищеного напруження в екстремальній ситуації, а “стресостійкість” – як комплекс особистісних якостей, які допомагають справлятися зі стресом. Визначено наукові підходи до визначення феномену “стресостійкості”: інтегральний (стресостійкість є інтегральна властивість особистості), комплексний (стресостійкість, як комплексна якість особистості), діяльнісний (стресостікість, як здатність протистояти негативним впливам стрес-факторам), системний (стресостійкість як складна системна характеристика людини). Встановлено, що професійна діяльність менеджерів характеризується значними стресовими навантаженнями, серед яких високий рівень невизначеності, висока відповідальність за ухвалені рішення, необхідність одночасного виконання кількох видів робіт, психологічні перевантаження, розв’язання непередбачених проблем, ситуації ризику та інформаційної невизначеності. Це потребує відповідної професійної підготовки, спрямованої на формування стресостійкості. Представлено авторське бачення терміну “стресостійкість”, як одного з компонентів готовності людини до діяльності у складаній, напруженій ситуації, здатність протидіяти впливу стресорів, або активно перетворюючи ситуацію, в якій вони проявляються, або, пристосовуючись до неї.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331725 ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ТА ГРОМАДЯНСЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ 2025-06-03T15:28:36+03:00 Тетяна Пантюк pantyuk.tetiana@gmail.com Надія Дудник pantyuk.tetiana@gmail.com Дмитро Николин pantyuk.tetiana@gmail.com Василь Суховерський pantyuk.tetiana@gmail.com Василь Кушнір pantyuk.tetiana@gmail.com <p><em>У статті розкрито сутність таких понять, як “соціальні” та “громадянські компетенції” у вихованні особистості. Підкреслено важливість поєднання соціальних та громадянських компетенцій у процесі саморозвитку особистості. Презентовано форми та засоби виховання дітей шляхом поєднання теоретичних знань і вироблення практичних навичок соціальної взаємодії, самостійного мислення. Виокремлено проблему необхідності врахування індивідуального підходу до роботи з вихованцями у побудові власної моделі поведінки. Запропоновано для обговорення проблему використання новацій у роботі педагогів та вихованців. </em><em>Визначено завдання соціального та громадянського виховання як важливої складової гармонійного розвитку особистості. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331714 СТАЛИЙ РОЗВИТОК СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ: ШЛЯХ ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ 2025-06-03T14:33:07+03:00 Тетяна Дудка kiev.professor@gmail.com Лариса Стрільчук strilchyklarisa@ukr.net <p><strong>ШЛЯХ ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ</strong></p> <p><em>У змісті статті проаналізовано траєкторію перспективного розвитку сучасної професійної освіти з урахуванням вимог воєнного часу та соціокультурного поступу назагал. </em><em>Проблематизовано питання феноменологічної кореляції зі значущістю впливу на актуальну освітню реальність соціально-економічних, політичних, культурних демографічних та інформаційно-трансформаційних детермінант розвитку, що сьогодні безпосередньо впливають на траєкторію розвитку професійної освіти. </em></p> <p><em>Підсумовано, що випереджальний характер розвитку та функціонування професійної освіти повинен спрямовуватися на максимальне залучення особистості до активного, цілеспрямованого, гуманістично-центрованого почину, на рівні власних інтелектуальних ресурсів, з перспективою їх використання у практичних умовах.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332777 РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ У ЗАРУБІЖНИХ ТА ВІТЧИЗНЯНИХ ОСВІТНІХ СИСТЕМАХ 2025-06-16T12:24:13+03:00 Леонід Оршанський оrshanskilv@dspu.edu.ua Іван Кузьмук ivan.kuzmuk@dspu.edu.ua <p><em>У статті проведено ретроспективний аналіз проблеми формування професійної культури майбутніх дизайнерів у зарубіжних та вітчизняних освітніх системах. Проаналізовано основні підходи до підготовки дизайнерів у різних країнах світу, зокрема США, Великобританії та Німеччині, та здійснено їх порівняння з наявними освітніми програмами і методами навчання у вітчизняних закладах вищої освіти. Визначено основні компоненти професійної культури, які включають технічні, етичні, комунікативні та творчі навички. Зокрема, акцентується увага на інтеграції теоретичних і практичних знань, необхідних для формування конкурентоспроможних фахівців у галузі дизайну. Крім того, стаття розглядає основні проблеми сучасної вищої дизайн-освіти, зокрема недостатню практичну підготовку студентів, застарілі освітні програми та відсутність адаптації до сучасних інноваційних тенденцій у світовому дизайні. У висновках надано рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм з урахуванням кращих світових практик та адаптації їх до вітчизняних реалій. Стаття спрямована на підвищення ефективності професійної підготовки дизайнерів та якості дизайн-освіти в Україні.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/331730 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В БОСНІЇ І ГЕРЦЕГОВИНІ (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): ПІСЛЯВОЄННА ВІДБУДОВА І РЕФОРМИ 2025-06-03T16:11:35+03:00 Микола Галів halivm@yahoo.com Ореста Карпенко okarpenko@dspu.edu.ua <p><em>У статті представлено результати дослідження трансформацій у системі дошкільної освіти в Боснії і Герцеговині (БіГ) наприкінці ХХ&nbsp;–&nbsp;початку ХХІ&nbsp;ст. Хронологічні межі дослідження пов’язані, з одного боку, із завершенням Боснійської війни (1995), з іншого&nbsp;–&nbsp;сучасними кроками владних органів федеративної держави у сфері освіти. Методологія дослідження включає принципи науковості, історизму, авторської об’єктивності, а також загальнонаукові (аналіз, синтез, типологізація) та спеціально-історичні (історико-генетичний, історико-типологічний, історико-системний, критики історичних джерел) методи. З’ясовано, що після завершення Боснійської війни в БіГ почалася відбудова дошкільної освіти, яка йшла вкрай повільно. Головна проблема полягала у складності координації реформ у федеративній державі, де кожен автономний суб’єкт федерації формував власне законодавство у сфері дошкільної освіти, визначав пріоритети і завдання, а отже, &nbsp;й фінансування цього сектору освіти. Лише у 2007&nbsp;р. було схвалено Рамковий закон про дошкільну освіту в БіГ, після чого відбулося прийняття відповідних законів у Республіці Сербській, Окрузі Брчко та деяких кантонах Федерації Боснії і Герцеговини. Попри появу значної кількості приватних ЗДО, значна частина дітей не була охоплена дошкільною освітою. Це показник повільно зростає, але наблизився лише до 20 % дітей дошкільного віку, а натомість у ЄС майже 95 % дошкільнят відвідують дитячі садки. Позитивними досягненнями системи дошкільної освіти БіГ стали: а)&nbsp;поступова відмова від традиційних програм когнітивно-академічного характеру; б)&nbsp;перехід на гуманістично-розвивальні програми; в)&nbsp;впровадження компетентнісного підходу до визначення результатів дошкільної освіти; г)&nbsp;надання можливості педагогам формувати власні програми; ґ)&nbsp;запровадження професійного стандарту вихователя і педагога ЗДО (2011), стандартів дошкільної освіти (2020); д)&nbsp;удосконалення освітніх програм підготовки вихователів на педагогічних факультетах університетів і вищих шкіл; е)&nbsp;розробка стратегічних документів розвитку освіти з урахування євроінтеграційних вимог.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332781 ВПЛИВ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ДЕТЕРМІНАНТ НА ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ ФІЗИЧНОЇ НАУКИ В АКАДЕМІЧНИХ УМОВАХ НАДДНІПРЯНЩИНИ (друга пол. ХІХ – поч. ХХ ст.) 2025-06-16T12:43:13+03:00 Олександр Рухадзе o.v.ruhadze@npu.edu.ua Микола Чумак chumak.m.e@gmail.com <p><em>Проблематика дослідження розкриває значущість впливу соціокультурних перетворень на траєкторію розвитку змісту фізичної науки в академічних умовах Наддніпрянської України упродовж&nbsp; другої пол. ХІХ&nbsp;–&nbsp;на початку ХХ&nbsp;ст.</em></p> <p><em>Окреслено значущість впливу соціокультурних зрушень, які актуалізувалися наступних академічні перетворень: оновлення структури та змісту навчальних програм, впровадження експериментальних методів навчання і адаптації університетських курсів до потреб промислового розвитку.</em></p> <p><em>Унаочнено структуру навчальних програм фізики у часовому розрізі 1850–1910&nbsp;рр., яка удосконалювалася під впливом науково-педагогічних “інновацій” досліджуваної епохи. Перелічено основні методи викладання фізики Наддніпрянських університетів визначеного історичного періоду, до складу яких увійшли: лекції, лабораторний практикум, проблемне навчання, наукове моделювання.</em></p> <p><em>Зауважено, що особливу роль у зміні освітніх програм відіграли наукові відкриття, що спричинили появу нових дисциплін в академічних умовах досліджуваних університетів.</em></p> <p><em>Акцентовано увагу на тому, що формування змісту природничо-наукової освіти в університетах Наддніпрянської України у цей період стало результатом комплексного впливу наукових досягнень, індустріального розвитку й освітньої політики, що сприяло поступовому переходу від класичних теоретичних курсів до інтеграції експериментальних методів в освітній процес.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332782 СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ БАКАЛАВРІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ (ДИЗАЙН) : ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД 2025-06-16T12:54:46+03:00 Анастасія Попелишкіна popelyshkina_a@i.ua Валентина Цина Ajut1959@gmail.com <p><em>У статті розглянуто вітчизняний практичний досвід формування педагогічної культури бакалаврів з професійної освіти (дизайн) у процесі фахової підготовки. Виявлено суперечність між соціальним замовленням суспільства щодо високого рівня сформованості складових їхньої педагогічної культури та недостатньою сформованістю цієї особистісної якості в освітній практиці у фахівців та здобувачів освіти спеціальності 015.00 Професійна освіта (дизайн). Проведено аналіз Стандарту вищої освіти України за спеціальністю 015 Професійна освіта, освітньо-професійних програм “Професійна освіта (дизайн)”. Виявлено низку тенденцій формування педагогічної культури у процесі фахової підготовки бакалаврів професійної освіти (дизайн) у вітчизняних закладах вищої освіти.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332785 ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ В ІСТОРИЧНІЙ РЕТРОСПЕКТИВІ (1990-ті – 2025 рр.) 2025-06-16T13:04:51+03:00 Любов Прокопів liubov.prokopiv@pnu.edu.ua Вікторія Стинська viktoriia.stynska@pnu.edu.ua <p><em>У статті здійснено аналіз впливу зарубіжних культурно-освітніх діячів на розвиток педагогічної думки в Україні в історичному контексті. Відповідно до визначених нами історичних етапів досліджено теоретичні підходи зарубіжних науковців (Д.&nbsp;Дьюї, П.&nbsp;Фрейре та ін.), їх вплив на реформи в українській освіті. Особливу увагу приділено розвитку педагогічної компаративістики в Україні, яка інтегрує зарубіжний досвід в освітню практику. Визначено ключові виклики адаптації західних освітніх моделей, зокрема, проблему підготовки кадрів. Стаття висвітлює перспективи подальших досліджень у сфері порівняльної педагогіки та міжнародного співробітництва.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/327035 ФОРМУВАННЯ ПРОГНОСТИЧНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ: Е-СЦЕНАРІЇ НАВЧАННЯ 2025-04-16T00:09:48+03:00 Ольга Лебідь lebed.o@duan.edu.ua Едуард Рижко lebed.o@duan.edu.ua <p><em>У статті висвітлена проблема формування прогностичних умінь майбутніх економістів за допомогою Е-сценаріїв навчання. Презентовано сутність поняття “прогностичні уміння майбутніх економістів” як </em><em>сукупність інтелектуальних і практичних дій, що виявляються у здатності аналізувати економічну інформацію, будувати прогно­зи, планувати та обґрунтовувати рішення щодо розвитку економічних процесів і оцінювати їх наслідки. Про­аналізовано сутність сутності категорій “план-конспект заняття”, “освітній сценарій”, “навчальний сценарій”, “освітній </em><em>E</em><em>-сценарій”, “Е-сценарій навчання”. Акцентовано увагу на тому, що </em><em>Е-сценарій навчання є сучасною мо­деллю проєктування освітнього процесу в умовах онлайн-навчання. О</em><em>бґрунтовано можливості застосування Е-сценаріїв навчання як ефективного засобу формування прогностичних умінь майбутніх економістів. Наведено </em><em>приклад Е-сценарію навчання, спрямованого на формування прогностичних умінь майбутніх економістів.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332786 ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СИНХРОННОГО Й АСИНХРОННОГО ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2025-06-16T13:22:29+03:00 Марія Вереш mariya.veresh@gmail.com Олена Шишацька oshyshatska@gmail.com Людмила Клос mila0712@ukr.net <p><em>У статті здійснено порівняльний аналіз синхронного й асинхронного онлайн-навчання у закладах вищої освіти. Визначено, що кожен з форматів має характерні особливості, переваги та недоліки, що впливають на ефективність освітнього процесу. Проаналізовано різні аспекти цих форматів, зокрема, їх вплив на взаємодію викладача та студентів, гнучкість навчання, розвиток навичок комунікації і самоорганізації, а також технічні вимоги до процесу. Окремо розглянуто вплив синхронного й асинхронного форматів на мотивацію студентів та їхню здатність до самостійного навчання. Зроблено висновок, що вибір між цими форматами залежить від цілей, специфіки дисципліни та індивідуальних потреб учасників освітнього процесу.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332787 КОНЦЕРТНО-ВИКОНАВСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІАНІСТА В ЧАС ВІЙНИ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ВИМІР 2025-06-16T13:31:00+03:00 Олена Дмитрієва olena.dmytrieva@gmail.com <p><em>У статті проаналізовано й осмислено сутність концертно-виконавської діяльності піаніста-соліста, концертмейстера, універсального діяча культури у контексті повномасштабної війни Росії проти України. Здійснено аналіз наукових досліджень, присвячених загальним та професійним особливостям концертно-виконавської діяльності, виокремлено ключові чинники, які впливають на її активізацію під час війни. Досліджено типологію концертної діяльності,</em> <em>підкреслено роль благодійних концертів в Україні та закордонних громадах як інструмента культурної дипломатії. Проаналізовано актуальні тенденції у концертному житті піаністів, що вимушено змінили місце проживання або продовжують діяти в умовах обмеженої соціальної та професійної інфраструктури, хронічного стресу, вигорання і постійної небезпеки. Узагальнено позитивний досвід концертної діяльності в малих містах та громадах. Означено питання трансформації соціокультурного та музичного середовища, що спричинило зміну форм і практик виконавства, зокрема його фортепіанної складової. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332789 КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО МЕТОДІВ НАВЧАННЯ ЕСТРАДНОГO СПІВУ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2025-06-16T13:43:41+03:00 Юлія Савченко yulia_sa@ukr.net Регіна Савченко sarina_30@ukr.net <p><em>У статті проаналізовано особливості методів навчання естрадного співу та їх відмінності порівняно з академічною школою співу. Показано, що головні відмінності між академічним і естрадним співом полягають у формуванні голосних, певному стилі звукоутворення, гнучкості та положенні гортані, вокальної техніки. </em><em>Серед них такі, як спів у мовній позиції; визволення голосу; фонопедичний; концентричний; пояснювально-ілюстративний;</em> <em>репродуктивний; спів на основі внутрішньо</em> <em>слухового уявлення; активізація слухового сприйняття та розумових операцій у процесі порівняльного аналізу правильного та неправильного голосоутворення у студентів; накопичення слухових вражень у процесі прослуховування записів відомих співаків тощо. У результаті аналізу різних методичних систем навчання естрадного співу автор ділить їх на локальні</em><em> та</em><em> системні</em><em>.</em><em> Методи навчання естрадного </em><em>співу</em><em> включають контент-аналіз, порівняльний аналіз, а також методи емпіричного дослідження. Акцент робиться на комплексний підхід, </em><em>бо поєднання</em><em> класичних методик із новітніми освітніми технологіями сприяє більш ефективному засвоєнню матеріалу та підвищенню мотивації </em><em>студент</em><em>ів. Розглянуті у статті інноваційні форми та підходи до викладання естрадного </em><em>співу</em><em> спрямовані на розвиток творчого потенціалу та вокальних навичок виконавців, що відповідає потребам сучасного музичного ринку. </em><em>Висновки</em><em> свідчать про необхідність постійного удосконалення освітніх програм та впровадження нових методик, здатних забезпечити високу якість вокальної освіти.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332796 THINKING LIKE A COMPILER: A SYSTEMATIC APPROACH TO SOLVING GRAMMATICAL TASKS IN EXAMS 2025-06-16T14:25:10+03:00 Tetiana Cherniuk tatianka.cherniuk@gmail.com Bohdan Somriakov tatianka.cherniuk@gmail.com <p><em>Іспити можуть бути джерелом стресу для багатьох студентів, особливо коли йдеться про вирішення граматичних завдань. Основні труднощі виникають через природну тенденцію підходити до цих завдань неорганізовано, намагаючись жонглювати кількома розумовими процесами одночасно. Студенти часто водночас аналізують граматичні правила, інтерпретують значення речень, розглядають ширший контекст і навіть обмірковують емоційний тон уривку. Така багатозадачність може бути непосильною, спричиняючи помилки та неповні відповіді, оскільки тиск зростає.</em></p> <p><em>Однак існує альтернативний спосіб мислення, який може значно покращити здатність учня справлятися з такими завданнями: мислення як у комп’ютера. У світі програмування комп’ютери обробляють мови, використовуючи системний підхід, дотримуючись точних правил, щоб розбити складний код на менші, більш керовані частини. Подібно до того, як компілятор обробляє мови програмування, розділяючи синтаксис, семантику та структуру на чіткі кроки, студенти можуть застосувати подібну стратегію до мовних іспитів. Зосереджуючись на одному аспекті за раз і методично опрацьовуючи завдання, вони можуть зменшити розумове перевантаження та підвищити свою точність.</em></p> <p><em>У цій статті проводиться аналогія між тим, як комп’ютери працюють з мовами програмування, і тим, як студенти можуть отримати користь від прийняття “мислення компілятора” при підготовці до іспитів з англійської мови. Під цим кутом зору студенти дізнаються, як краще організувати свій процес мислення, розбивати складні завдання на частини та уникати поширених помилок, які виникають при спробі обробити надто багато елементів одночасно. Підходячи до граматичних завдань у структурований, методичний спосіб, студенти можуть підвищити свою впевненість та покращити результати в умовах іспиту. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/324453 ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОСТІ УЧНІВ В ПРОЦЕСІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ПРИ КОНСТРУЮВАННІ ВИРОБІВ 2025-03-09T18:14:06+02:00 Володимир Шевченко ist-volodymyr@ukr.net Олена Філонич L1982L@ukr.net <p><em>У статті обгрунтовано та розкрито важливі питання</em><em>,</em><em> що виникають при формуванні творчості учнів у процесі технологічної підготовки при конструювані виробів. Окреслено основні концептуальні засади, обґрунтовано важливе значення впровадження комп'ютерно орієнтованих засобів навчання в освітній процес</em><em> та їх впплив на </em><em>формування навичок і фахових компетентностей у процесі конструювання виробів</em><em>,</em><em> зазначено необхідність фахової підготовки у процесі вибору майбутньої професії, зроблено акцент на метод проєктів у технології трудового навчання. Доведено, що творчість – важливий компонент формування в учнів фахових компетентностей та створює сприятливі умови для удосконалення освітнього процесу.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332797 ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ВИХОВНИХ ФУНКЦІЙ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ ст.) 2025-06-16T14:37:00+03:00 Тетяна Надім’янова tanynad@gmail.com Віталій Мацигін vitalikmatsyhin123@ukr.net <p><em>У статті проаналізовано процес трансформації цільових орієнтирів, змісту (функцій, основних напрямів), форм та результатів виховної діяльності класного керівника у вітчизняній школі у кінці ХХ – початку ХХІ&nbsp;ст. і класного керівника сучасного закладу загальної середньої освіти.</em> <em>Зміст виховної діяльності класних керівників наприкінці ХХ&nbsp;ст. представлено такими функціями, як дисциплінарно-наглядова, організаційно-опікунська, виховна. Виділено тенденції у теорії та практиці виховної діяльності класного керівника ХХІ&nbsp;ст. й підготовки здобувачів освіти до виконання функцій класного керівника. Наведено зміст професійної підготовки майбутніх вчителів до виконання функцій класного керівника, зокрема: створення умов для максимального розвитку кожного учня, визначення його неповторності та творчого потенціалу; вивчення особистості кожного школяра, його потреб та інтересів; створення сприятливого освітнього середовища із адекватним та морально-психологічним кліматом для кожної дитини; забезпечення самовиховання й саморозвитку особистості дитини, сприяння у створенні простору для особистісного розвитку і духовного формування особистості школяра; сприяння в отриманні додаткової освіти кожним учнем засобами гуртків, секцій, творчих груп, лабораторій; взаємодія з членами шкільного з учнівським самоврядуванням, з молодіжними організаціями в організації позанавчальної виховної діяльності класі; здійснення виховної діяльності в класі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів; здоров’язбережувальна діяльність і пропаганда здорового способу життя; здійснення індивідуальної роботи з батьками учнів, допомога в організації спільної діяльності дітей і батьків, підвищення їхньої педагогічної культури; ведення документації щодо планування процесу і результатів виховної роботи, щоденників спостережень та ін.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332803 НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ КОМУНІКАЦІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА 2025-06-16T15:30:35+03:00 Мар’яна Кекош olegkekos6@gmail.com Олег Кекош olegkekos6@gmail.com <p><em>Стаття присвячена аналізу невербальних засобів комунікації як важливого компонента професійної діяльності педагога. Розглянуто основні теоретичні підходи до вивчення невербальної комунікації, її функції та значення в освітньому процесі. Окрему увагу приділено класифікації невербальних засобів, зокрема міміці, жестам, позам, інтонації, просторовій організації спілкування, які впливають на ефективність взаємодії між учителем і учнями.</em></p> <p><em>Результати проведеного анкетування підтверджують, що ефективне використання невербальних засобів сприяє поліпшенню комунікації та розвитку довірливих стосунків із учнями. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332805 МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ 2025-06-16T15:44:04+03:00 Неля Сірант nelia0313k@gmail.com Анна Кравчишин anna.kravchyshyn@lnu.edu.ua <p><em>У статті досліджено новітній освітній процес інтерактивних методів навчання, що набирають все більшої популярності, особливо у закладах початкової освіти. Ці методи сприяють активному залученню здобувачів в освітній процес, розвитку їх критичного мислення, комунікативних навичок та творчих здібностей. Розглядаються основні види інтерактивних методів, такі як групові проєкти, квести-методи, рольові ігри, дискусії та використання цифрових технологій. Аналізуються переваги та виклики впровадження цих методів у закладі початкової освіти. Особлива увага приділяється досвіду вчителів та їхній готовності до використання інтерактивних методів, а також впливу цих методів на навчальні досягнення здобувачів. У результаті дослідження робляться висновки про перспективи подальшого розвитку інтерактивного навчання у початковій освіті та рекомендації щодо його ефективного впровадження.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/325633 ІНТЕГРАЦІЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННЯ ЕСТРАДНОГО ВОКАЛУ: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧОСТІ 2025-03-26T22:56:32+02:00 Світлана Кишакевич duvo_svit@ukr.net Галина Стець stetshalyna@ukr.net <p><em>У статті розглянуто особливості інтеграції сучасних технологій у викладання естрадного вокалу. Проаналізовано можливості використання мультимедійних засобів, мобільних додатків, онлайн-платформ, віртуальних студій та інструментів штучного інтелекту. Показано, що цифрові інструменти сприяють розвитку творчого потенціалу студентів, підвищують мотивацію та формують індивідуальні траєкторії навчання. Окреслено перспективи поєднання традиційних методів і новітніх технологій у мистецькій освіті.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/325307 ПРИНЦИП РОБОТИ ГІДРОЕЛЕКТРОСТАНЦІЇ ЗАМКНУТОГО ТИПУ 2025-03-23T19:04:15+02:00 Іван Трегуб tregub2016@ukr.net Володимир Трегуб tregub.v@gmail.com Євгеній Напара napara1981@ukr.net <p><em>Стаття присвячена детальному розгляду принципів роботи гідроелектростанцій замкнутого типу, які є важливим елементом відновлювальної енергетики. Гідроелектростанції використовують кінетичну та потенційну енергію води, перетворюючи її на електричну енергію. На відміну від традиційних гідростанцій, у яких вода забирається з річок або водойм, гідроелектростанції замкнутого типу функціонують в замкнутій системі, що дозволяє зменшити негативний вплив на навколишнє середовище та забезпечує стабільність енергетичного виходу.</em></p> <p><em>У статті розглядаються конструктивні особливості таких станцій. Особливу увагу приділено енергетичним циклам, які включають етапи перетворення</em><em>,</em><em> накопичення та споживання електричної енергії. Висвітлюється ефективність роботи таких систем, а також порівнюється їхня ефективність з традиційними методами виробництва електроенергії. </em></p> <p> </p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332810 ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НАРОДОЗНАВСТВА В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ 2025-06-16T16:00:45+03:00 Наталія Черепаня nataliacherepan@gmail.com <p><em>У статті обґрунтовано вагомість народознавства та його засобів у вихованні дітей дошкільного віку в умовах сучасних викликів. Акцентовано увагу на необхідності посилення уваги до виховання сучасних дошкільників, збереження і зміцнення його зв’язку з культурною спадщиною, народними традиціями, звичаями, які разом із соціально-етичними нормами виступають провідними факторами виховного процесу, впливають на формування особистості дитини. Народознавство представлено авторкою як система знань про український народ, його історію, культуру, традиції та звичаї, вагомий чинник виховання дітей дошкільного віку, який уможливлює формування національної свідомості, виховання патріотичних почуттів, розвиток моральних якостей тощо. Вихователям закладів дошкільної освіти рекомендовано враховувати у процесі виховання дошкільників сучасні виклики та систематично використовувати засоби народознавства.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/325942 ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ДИСТАНЦІЙНИХ ШКОЛАХ УКРАЇНИ 2025-04-01T00:04:07+03:00 Марія Крива mariya.kryva@lnu.edu.ua Галина Батіг batig25gala@gmail.com <p><em>У статті розглянуто організацію освітнього процесу в дистанційних школах України на прикладі приватних дистанційних шкіл, таких як “Optim</em><em>a</em><em>” (ТзОВ “Центр освіти “Оптіма””), Unicorn (ТзОВ “Юнікорн”), Атмосферна школа (ТзОВ “Заклад освіти “Київ Глобал Скул””), JAMM School (“Центр освіти “Джемм””) на основі розроблених критеріїв: технологічна база; методичні підходи та форми взаємодії; система контролю знань і оцінювання; орга</em>­<em>ні</em>­<em>за</em>­<em>ція комунікації та підтримки учнів; рівень кваліфікації педагогів; зворотний зв’язок і вдосконалення процесу навчання. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332814 ПІДГОТОВКА МАГІСТРАНТІВ ДО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ ПОШУКОВОГО ЧИТАННЯ НІМЕЦЬКОЮ МОВОЮ 2025-06-16T16:18:51+03:00 Ольга Кіршова olhakirshova1606@gmail.com <p><em>У статті здійснено огляд підручників з дисципліни “Методика навчання іноземних мов”, і проаналізовано публікації, присвячені організації асистентської практики магістрантів-філологів. Метою статті було визначено відбір завдань для підготовки майбутніх викладачів до навчання студентів німецькомовного пошукового читання. Тут запропоновано завдання, що можуть бути застосовані як на семінарах з методики, так і під час практики. Висловлено припущення, що такі завдання сприятимуть підвищенню рівня професійної компетентності майбутніх викладачів німецької мови.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/325931 ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ 2025-03-31T19:46:01+03:00 Геннадій Бондаренко h.bondarenko@kubg.edu.ua Ніна Руденко n.rudenko@kubg.edu.ua Наталія Семеній n.semenii@kubg.edu.ua <p><em>Тематика формування соціально-емоційних навичок в учнів молодшого шкільного віку набуває все більшої популярності. У зв’язку з цим нами проаналізовано дослідження зарубіжних та вітчизняних учених, які активно вивчали цю проблему. Проведено письмове опитування серед студентства задля визначення рівня їхньої готовності до формування соціально-емоційного навчання (СЕН) в учнів. Подано методичні рекомендації щодо сучасних методів та форм організації роботи зі студентами, які сприятимуть підвищенню рівня їхньої навченості у формуванні СЕН в учнів. Описано й проаналізовано відеоконтент та активності, які зможуть застосовувати студенти у подальшій професійній діяльності.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/327057 FORMATION OF A PROFESSIONAL ENVIRONMENT FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ CRITICAL THINKING 2025-04-16T09:56:32+03:00 Khrystyna Kalahurka hrystynakalagurka5@ukr.net Mariia Hrytsai mariahrytsai654@gmail.com <p><em>У статті досліджено особливості формування професійного середовища для розвитку критичного мислення вчителів. Розкрито сутність поняття “критичне мислення” на підставі опрацювання психолого-педагогічної літератури. Розглянуто принципи та функції критичного мислення, а також перелічено умови для професійного розвитку критичного мислення вчителів. Визначено чинники, які найефективніше впливають на формування критичного мислення. За допомогою емпіричного дослідження, в основі якого лежали методики оцінки критичного мислення California Critical Thinking Skills Test, Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal, Reflective Judgment Model, виявлено поточний рівень критичного мислення у вчителів, визначено основні чинники, що впливають на його розвиток. Запропоновано методичні рекомендації щодо розвитку критичного мислення педагогів.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/326345 ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ “ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ” ЗГІДНО З ПРИНЦИПАМИ МОДЕЛІ ОСВІТИ, ОРІЄНТОВАНОЇ НА РЕЗУЛЬТАТ (ООР) 2025-04-07T15:37:53+03:00 Зоряна Дзюбата pushkazoriana@gmail.com <p><em>У роботі досліджується шляхи поліпшення формування іншомовної комунікативної компетентності здобувачів освіти за спеціальністю “Облік та оподаткування” згідно з принципами моделі освіти, орієнтованої на результат (ООР).</em> <em>Обгрунтовано доцільність імплементації принципів моделі ООР у розробку і викладання курсу іноземної мови з метою якісного формування комунікативної компенентності фахівців. Сформульовано очікувані результати вивчення курсу, а саме: перелік комунікативних умінь у чотирьох сферах мовленнєвої діяльності (читання, письмо, аудіювання, усне мовлення), відповідно до проаналізованих професійних комунікативних потреб фахівців з обліку й оподаткування. Обґрутновано доцільність доповнення класичних НМК з дисципліни “Іноземна мова” для здобувачів освіти за спеціальністю “Облік та оподаткування” автентичними текстовими, аудіо- та відеоматеріалами. Обґрунтовано вибір методики формування та оцінювання сформованості комунікативних умінь на основі кейсів, симуляцій, проєктів та фахових завдань. Результати імплементації запропонованої моделі у навчальний процес підготовки здобувачів освіти за спеціальністю “Облік та оподаткування” показують, що запропонований підхід є дієвим для забезпечення якісного формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців.</em> <em>Отримані результати в експериментальній групі, де викладання дисципліни “Іноземна мова” було удосконалено згідно з принципами моделі ООР, було порівняно з результатами тестування сформованості комунікативної компетентності у контрольній групі, де навчання проводилося на основі класичного НМК без оновлень контенту і методології, та виявлено підвищення рівня сформованості умінь у сфері читання на 9 %, письма – 10,5 %, аудіювання і усного мовлення – 12 %. Статичтичну значущіть результатів перевірено за допомогою t-критерію Стьюдента. Отримані t-значення, а саме: читання -4,81, письмо -4,11, аудіювання -4,44 і усне мовлення -3,49, вказують на кращі показники у експериментальній групі. Отримані р-значення по комунікативних умінннях у чотирьох видах мовленнєвої діяльності є нижчими, ніж 0,05, що підтверджує статистичну значущість отриманих результатів.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332815 ПРОБЛЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ У ЗВО ЗАРУБІЖЖЯ В ІСТОРІОГРАФІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КОМПАРАТИВІСТИКИ 2025-06-16T16:40:28+03:00 Ольга Снітовська ozlotko@gmail.com <p><em>У статті здійснено історіографічний</em> <em>аналіз студій українських науковців про розвиток науково-дослідницької праці у ЗВО зарубіжжя, </em><em>визначено здобутки, вузькі місця і перспективи подальшого </em><em>дослідження цієї проблеми. </em><em>Динаміку досліджуваного історіографічного процесу позначали три основні етапи: 1) пострадянський (1991–2000/2001); 2) проєвропейський (2002–2009/2010); 3) “глобалістський” (з 2011/2012 рр.).</em><em> За змістово-тематичною спрямованістю виокремлено групи праць з порушеної проблеми, що стосуються: д</em><em>ослідницької підготовки викладачів та здобувачів вищої</em><em> освіти </em><em>за докторськими програмами; організації науково-дослідницької роботи бакалаврів і магістрантів різних галузей знань; формування дослідницьких умінь майбутніх фахівців у національних ЗВО окремих країн тощо. </em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332808 ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГРИ НА ФОРТЕПІАНО 2025-06-16T15:53:56+03:00 Леся Музика lesia.muzyka@pnu.edu.ua <p><em>У </em><em>статті</em><em> досліджено </em><em>особливості</em><em> формування </em><em>мотивації</em><em> майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано. Уточнено </em><em>сутність</em> <em>мотивації</em><em> в контексті психолого</em><em>-</em><em>педагогічної парадигми. Здійснено аналіз сучасних поглядів науковців на мотивацію. Аналіз літературних джерел дав змогу з’ясувати сутність ключових понять, розкрити зміст методів розвитку мотиваційної сфери майбутніх педагогів. </em><em>Визначено педагогічні умови, які підвищують ефективність&nbsp; методів формування мотивації до навчання гри на фортепіано в процесі фахової підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/332811 ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ЧИТАННЯ АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ У СТУДЕНТІВ НЕМОВНИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ 2025-06-16T16:10:55+03:00 Алла Моренцова Morentsova@i.ua <p><em>У статті розглянуто застосування при вивченні англійської мови у вищих технічних закладах освіти англомовної літератури, зокрема, творів, адаптованих для читання англійською мовою. Вказується, що підходи до викладання повинні сприяти залученню та мотивації студентів, а також надавати їм необхідні знання, навички та стратегії для кращого володіння іноземною мовою. Метою запропонованого підходу є виховування у студентів готовності до читання іноземною мовою, формування лінгвокультурної компетенції та поліпшення володіння англійською мовою. Наведені актуальні поради щодо обрання відповідної літератури для читання англійською мовою як від тих, хто вивчає мову, так і від викладачів.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/326855 ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТЬ “СПРОМОЖНІСТЬ” ТА “ВЗАЄМОДІЯ” У КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ 2025-04-13T21:28:45+03:00 Галина Гошко olexamalankova@gmail.com <p><em>У статті</em> <em>висвітлено процес взаємодії майбутніх офіцерів, який є цілеспрямованою діяльністю процесу організації та оптимізації професійної підготовки майбутніх офіцерів, де необхідна обов’язковість контактів усіх учасників процесу взаємодії, незалежно від їх військових звань та посад. На підставі розглянутих визначень “спроможність” та “взаємодія” розглядаємо професійно орієнтовану комунікативну підготовку майбутніх офіцерів ЗС України як цілеспрямований процес освоєння ними професійних комунікативних навичок для забезпечення ефективності дій на полі бою.</em></p> <p> </p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/326312 ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В МЕЖАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ “Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ” 2025-04-07T15:33:16+03:00 Тетяна Фатьянова tanyafatyanova1234@gmail.com <p><em>У статті досліджено практичні аспекти підготовки студентів до впровадження природничої освітньої галузі в межах інтегрованого курсу </em><em>“</em><em>Я досліджую світ</em><em>”</em><em> у контексті реформи Нової української школи. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування у майбутніх педагогів компетентностей, що забезпечують ефективне викладання в початковій школі. Проаналізовано проблеми недостатньої практичної готовності студентів до організації дослідницької діяльності, проведення спостережень, експериментів і моделювання. У статті обґрунтовано важливість інтеграції теоретичних знань і практичних навичок через активні методи навчання, які стимулюють пізнавальну активність учнів. Підкреслено значення компетентнісного підходу та діяльнісної орієнтації при підготовці педагогів для реалізації природничої освіти в умовах сучасної школи.</em></p> <p> </p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/326744 INTERPLAY OF EMPLOYABILITY OF GRADUATES AND ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY: A CASE STUDY FROM A UKRAINIAN PUBLIC UNIVERSITY 2025-04-11T13:07:52+03:00 Oleh Zatserkovnyi o.zatserkovnyi@knute.edu.ua <p><em>Дане дослідження вивчає зв’язок між результатами вивчення англійської мови професійного спрямування (</em><em>ESP</em><em>) та можливістю працевлаштування випускників протягом трьох навчальних років (2019, 2020 та 2021). Для дослідження цього зв’язку було використано критерій хі-квадрат. Результати підтвердили суттєвий зв’язок між успішністю на курсі англійської мови професійного спрямування та результатами працевлаштування. </em><em>У 2019 році </em><em>p</em><em>-значення становило 0,006, у 2020 році – 0,047, а в 2021 році – 0,028, що свідчить про статистичну значущість і дозволяє відхилити нульову гіпотезу (</em><em>H</em><em><sub>0</sub></em><em>) на користь альтернативної гіпотези (</em><em>H</em><em><sub>1</sub></em><em>). Ці результати підкреслюють важливість результатів курсу англійської мови професійного спрямування як предиктора можливості працевлаштування, припускаючи, що краща успішність на заняттях з англійської мови за професійним спрямуванням пов’язана з кращими перспективами працевлаштування для випускників. Це дослідження підкреслює важливість академічної успішності на мовних спеціалізованих курсах для майбутнього кар’єрного успіху.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/326469 ІГРОВІ ПЛАТФОРМИ У НАВЧАННІ ПРОГРАМУВАННЯ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ 2025-04-08T22:04:02+03:00 Павло Квак kvakpavlo@proton.me <p><em>У статті розглядаються питання використання ігрових підходів та гейміфікованих навчальних платформ у процесі навчання програмування школярів в умовах дистанційної та змішаної освіти, що особливо актуально для сучасної української освітньої системи в умовах воєнного стану. Проаналізовано можливості таких навчальних середовищ, як Scratch, Blockly, Tynker, які, хоч і не є комп’ютерними іграми у прямому розумінні, мають ігрові елементи та інтерфейс, що сприяють кращому засвоєнню програмних понять. Окремо досліджено навчальні платформи з глибокою гейміфікацією, зокрема CodeCombat, Roblox Studio, Minecraft: Education Edition, які дозволяють школярам проходити навчання у формі інтерактивних сценаріїв, розвивати обчислювальне мислення, креативність і навички командної роботи. Визначено ключові критерії вибору платформ: доступність, відповідність віковим особливостям і адаптивність до технічних обмежень. Запропоновано класифікацію освітніх ресурсів для навчання програмування за рівнем складності та цільовим призначенням. Досліджено вплив гейміфікованих підходів на мотивацію школярів: інтерактивність, візуалізація результатів та змагальні елементи підвищують зацікавленість, зменшують тривожність і формують впевненість у власних силах. На основі аналізу літературних джерел та наявного педагогічного досвіду зроблено висновок, що ігрові підходи можуть бути ефективним інструментом адаптації освітнього процесу до умов дистанційного навчання, а також сприяти формуванню актуальних цифрових компетентностей у школярів.</em></p> <p><em>Особливу увагу приділено підготовці педагогів до використання гейміфікованих інструментів, що забезпечує сталість освітніх результатів. Наголошено на необхідності інтеграції ігрових платформ у національні навчальні програми з інформатики. Отримані теоретичні результати можуть бути основою для подальших емпіричних досліджень та вдосконалення методик викладання в умовах цифрової трансформації освіти.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://mir.dspu.edu.ua/article/view/326142 ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ МЕТОДОЛОГІЇ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ ЕМІЛЯ ЖАКА-ДАЛЬКРОЗА 2025-04-03T12:52:12+03:00 Арсен Нємцев mersi1855@gmail.com <p><em>У статті висвітлено методи музичної освіти Еміля Жака-Далькроза, а саме, евритмії, сольфеджіо та імпровізації. З’ясовано, що метод евритмії пов’язаний зі сприйняттям звуків музики та реагуванням на них спонтанними імпровізованими і сугестивним рухами, що розвивають музичну чутливість, а також сприйняття і мислення учнів. Акцентовано на класифікації чотирьох основних принципів викладання музики, які прийняті для розуміння філософії методу Еміля Жака-Далькроза. Встановлено тісні зв’язки між евритмією, сольфеджіо та імпровізацією, які об’єднані єдиним задумом, що сприяє формуванню навичок у студентів та учнів і підвищенню освітніх можливостей. Констатується той факт, що використання методу Еміля Жака-Далькроза залучає тіло, душу та розум через музику і її практичне застосування залишається постійним викликом у музичній освіті. Підкреслено концепцію біхевіоризму “мислення в дії”, що ототожнює музичне розуміння з музикуванням у різних його формах.</em></p> 2025-06-19T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025