МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ

Автор(и)

  • Інна Ковтанюк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.321799

Ключові слова:

майбутні вчителі інформатики; здобувачі освіти; компетентність; дослідницька компетентність; модель; модель формування дослідницької компетентності.

Анотація

У статті представлено розроблену модель формування дослідницької компетентності майбутніх учителів інформатики, що відповідає вимогам сучасної системи освіти. Автор підкреслює важливість підготовки педагогів, здатних проводити наукові дослідження, критично мислити та впроваджувати інновації в освітню практику. У моделі інтегровано мотиваційно-цільовий, методологічно-змістовий, операційно-технологічний та результативний блоки, які забезпечують системний підхід до формування дослідницької компетентності.

У роботі виділено структурні компоненти дослідницької компетентності та запропоновано критерії оцінювання рівнів її сформованості.

Біографія автора

Інна Ковтанюк

аспірантка кафедри педагогіки та освітнього менеджменту, викладач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Baiurko, N.V. & Holunova, L.A. (2021). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii [Formation of Research Competence of Future Biology Teachers]. VinSmartEco: zbirnyk materialiv II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Vinnytsia, 20–21 travnia 2021) – VinSmartEco: Collection of materials of the II International Scientific and Practical Conference, Vinnytsia, May 20–21, 2021, pp. 156–158. [in Ukrainian].

Borovyk, A.O. & Dubinina, O.V. (2023). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia istorii u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of Future History Teacher’s Research Competence in the Process of Professional Training]. Bulletin of postgraduate education: a collection of scientific papers. Vol. 24(53). pp. 10–23. DOI: https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-24(53) [in Ukrainian].

Holovan, M.S. (2012). Model formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti [Model of formation of research competence]. Suchasni problemy ta perspektyvy navchannia dystsyplin pryrodnycho-matematychnoho tsyklu : materialy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Sumy, 21–22 bereznia 2012 r.) – Modern problems and prospects of teaching disciplines of the natural-mathematical cycle : materials of the II All-Ukrainian scientific and practical conference, (Sumy, March 21–22, 2012, m. Sumy, 21–22 bereznia 2012 r). pp. 21–23 [in Ukrainian].

Kryvoruchko, I.I. (2022). Zmist poniattia “doslidnytska diialnist” u vitchyznianii ta zarubizhnii literaturi [The content of the concept of “research activity” in domestic and foreign literature]. “Scientific innovations and advanced technologies”. No.6(8) 2022. pp. 174–183. Available at: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14655 [in Ukrainian].

Kryvoruchko, I.I. (2023). Kryterii ta pokaznyky sformovanosti doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv informatyky [Criteria and indicators of the formation of research competence of future teachers of computer science]. Topical issues in modern science. No. 4(10) 2023. pp. 326–337. Available at: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/15394 [in Ukrainian].

Medvedjeva, M. (2013). Osobystisno oriientovane navchannia dyskretnoi matematyky u vyshchykh navchalnykh zakladakh z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii [Personality-oriented teaching of discrete mathematics in higher education institutions using information technologies]. Candidate’s thesis. Kyiv, 284 p. [in Ukrainian].

Serdiuk, H.A. (2024). Strukturno-funktsionalna model rozvytku doslidnytskoi kompetentnosti vchytelia ukrainskoi movy i literatury litseiu [Structural and functional model of development of research competence of the lyceum teacher of Ukrainian language and literature]. Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools. Vol. 92. pp. 121–126. DOI: https://doi.org/10.32782/1992-5786.2024.92.19. [in Ukrainian].

Titova, L.O. (2024). Model formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv matematyky [Model of formation of information and digital competence of future mathematics teachers]. Youth & market. No. 11(231). pp. 152–158. Available at: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/17684 [in Ukrainian].

Tiahai, I.M. & Makhometa, T.M. (2023). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia matematyky [Formation of research competence of future mathematics teacher]. Modern Engineering and Innovative Technologies. No. 3(29–03). pp. 130–134. DOI: https://doi.org/10.30890/2567-5273.2023-29-03-050 [in Ukrainian].

Chaichenko, N., Ptashenchuk, O. (2016). Pedahohichni umovy formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv biolohii [Pedagogical conditions for the formation of research competence of future biology teachers]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. IV (46). pp. 25–29. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Статті