ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ПРЕДМЕТІВ У ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ ЯК ПРОБЛЕМА ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ

Автор(и)

  • Наталія Євтушенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.216729

Ключові слова:

підвищення кваліфікації, учителі природничо-математичних предметів, післядипломна освіта, Україна

Анотація

У статті викладено результати аналізу стану проблеми підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній освіті в педагогічній теорії. Визначено напрями наукового пошуку з обраної проблеми, а саме: теоретичні основи функціонування системи підвищення кваліфікації вчителів, розробка системи професійного розвитку вчителів, реалізація компетентнісного підходу до підвищення кваліфікації вчителів, теоретичні засади методичної підготовки вчителів в умовах неперервної освіти, підготовка вчителів до професійної діяльності.

Біографія автора

Наталія Євтушенко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри природничо-математичних дисциплін та інформаційно-комунікаційних технологій в освіті Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського

Посилання

Areshonkov, V. Yu. (2006). Pedahohichni zasady samoorhanizatsii slukhachiv systemy pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Pedagogical principles of self-organization of students in the system of postgraduate pedagogical education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr, 22 p. [in Ukrainian].

Babkova, O. O. (2015). Formuvannia hotovnosti vchyteliv pryrodnychykh spetsial’nostej u pisliadyplomnij osviti do otsiniuvalnoi diialnosti [Formation of readiness of teachers of natural specialties in postgraduate education to evaluation activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zaporizhzhia, 24 p. [in Ukrainian].

Bachynska, Ye. M. (2004). Orhanizatsijno-metodychni zasady pidhotovky vchyteliv do klasnoho kerivnytstva v systemi pidvyschennia kvalifikatsii [Organizational and methodological principles of teacher training for classroom management in the system of advanced training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 22 p. [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2005). Modeliuvannia protsesu navchannia v systemi pidvyschennia kvalifikatsii vchyteliv [Modeling of the learning process in the system of teacher training]. Extended abstract of candidate’s thesis.Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Byrka, M. F. (2016). Systema profesijnoho rozvytku vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin [The system of professional development of teachers of natural and mathematical disciplines]. Doctor’s thesis. Zaporizhzhia, 438 p. [in Ukrainian].

Bolsun, S. A. (2002). Rozvytok pedahohichnoi tekhniky vchytelia v protsesi pidvyschennia kvalifikatsii [Development of pedagogical technique of a teacher in the process of professional development]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Vitiuk V. V. (2000). Rozvytok profesijno-osobystisnykh iakostej vchyteliv-predmetnykiv v systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of information competence of teachers of natural and mathematical subjects in postgraduate pedagogical education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Hrabovskyj, P. P. (2016). Rozvytok informatsijnoi kompetentnosti vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh predmetiv u pisliadyplomnij pedahohichnij osviti [Information support for the introduction of educational innovations in the system of professional development of teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr, 24 p. [in Ukrainian].

Horash, K. V. (2000). Informatsijne zabezpechennia vprovadzhennia osvitnikh innovatsij u systemu pidvyschennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Information support for the introduction of educational innovations in the system of professional development of teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis.Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Drobin, A. А. (2020). Zmistovne napovnennia prohram pidvyschennia kvalifikatsii vchyteliv fizyky v umovakh reformuvannia pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Content of in-service training programs for physics teachers in the context of reforming postgraduate pedagogical education]. Scientific notes. 1(85). pp. 98–102. [in Ukrainian].

Zhorova, I. Ya. (2015). Rozvytok profesionalizmu vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u systemi pisliadyplomnoi osvity Ukrainy (1940-i rr. ХХ – pochatok ХХI st.) [Development of professionalism of teachers of natural sciences in the system of postgraduate education of Ukraine (1940s of the XX – beginning of the XXI century)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil, 40 p. [in Ukrainian].

Zazulina, L. V. (2000). Informatsijne zabezpechennia vprovadzhennia osvitnikh innovatsij u systemu pidvyschennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [Information support for the introduction of educational innovations in the system of professional development of teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].

Zubko, A. M. (2002). Orhanizatsijno-pedahohichni umovy udoskonalennia navchalnoho protsesu v systemi pidvyschennia kvalifikatsii pedahohichnykh kadriv [Organizational and pedagogical conditions for improving the educational process in the system of professional development of teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Lunina, V. Yu. (2016). Rozvytok tvorchoho potentsialu vchytelia v umovakh tsentru osvitnikh innovatsij instytutu pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of creative potential of a teacher in the conditions of the center of educational innovations of the institute of postgraduate pedagogical education]. Candidate’s thesis. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].

Lisova, N. I. (2005). Rozvytok psykholoho-pedahohichnoi kompetentnosti molodykh uchyteliv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of psychological and pedagogical competence of young teachers in the system of postgraduate education]. Candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Norkina, O. V. (2017). Rozvytok doslidnytskoi kompetentnosti vchyteliv matematyky zasobamy informatsijno-komunikatyvnykh tekhnolohij [Development of research competence of mathematics teachers by means of information and communication technologies]. Extended abstract of candidate’s thesis. Uman, 24 p. [in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [On education]. Government courier. No. 186. [in Ukrainian].

Protasova, N. H. (2005). Teoretyko-metodychni osnovy funktsionuvannia systemy pisliadyplomnoi osvity pedahohiv v Ukraini [Theoretical and methodological bases of functioning of the system of postgraduate education of teachers in Ukraine]. Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv, 34 p. [in Ukrainian].

Saiuk, V. I. (2007). Rozvytok profesijnoi kompetentnosti vchyteliv heohrafii u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of professional competence of geography teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Sotnichenko, I. I. (2009). Pidhotovka vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do profil’noho navchannia starshoklasnykiv u systemi pidvyschennia kvalifikatsii [Preparation of teachers of natural sciences for specialized training of high school students in the system of teacher training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Smyrnova-Trybulska, Ye. M. (2008). Teoretyko-metodychni osnovy formuvannia informatychnykh kompetentnostej vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u haluzi dystantsijnoho navchannia [Theoretical and methodological bases of formation of information competencies of teachers of natural sciences in the field of distance learning]. Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv, 44 p. [in Ukrainian].

Tkachuk, N. M. (2012). Pidhotovka vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do formuvannia zhyttievykh kompetentsij uchniv profilnoi shkoly v systemi pisliadyplomnoi osvity [Preparation of teachers of natural sciences for the formation of life competencies of the profile school students in the system of postgraduate education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Sharko V. D. (2006). Teoretychni zasady metodychnoi pidhotovky vchytelia fizyky v umovakh neperervnoi osvity Theoretical bases of methodical preparation of the teacher of physics in the conditions of continuous education]. Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv, 44 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті