ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ

Автор(и)

  • Лариса Козіброда

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.225740

Ключові слова:

інклюзивна освітa, психолого-педагогічні аспекти, досвід Італії, досвід Німеччини, індивідуальний навчальний план

Анотація

Стаття присвячена дослідженню історичного аспекту соціалізації учнів з особливими освітніми потребами у досвіді Європейських країн. Виконано аналіз науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження.

Встановлено, що соціалізація дітей з особливими освітніми потребами – це складний і багатофакторний процес, для успішного проходження якого необхідними є не лише зміна ставлення соціуму до дітей з порушеннями розвитку, але й надання матеріальної, фінансової та інших видів допомоги і підтримки, створення належних умов для навчання, розвитку здібностей та особистісних якостей, проходження соціально-побутової, психологічної та медичної реабілітації; забезпечення взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу, всебічного розвитку і формування особистості.

Зроблено висновки про те, що інклюзивна освіта за останні кілька десятиліть стала незворотною світовою тенденцією реформування освітніх систем. На шляху до її реалізації європейські країни пройшли шлях науково-теоретичної концептуалізації сутності та розуміння інклюзивної, законодавчої, інституційної, організаційної і фінансової діяльності для розвитку її системи і практики. Результати аналізу досвіду Німеччини та Італії свідчить, що система освіти спрямована на надання можливостей для освоєння знань, умінь та навичок, передбачених навчальною програмою для учнів з особливими потребами відповідного віку, з урахуванням рівня розладів конкретної дитини, реабілітації, спрямованої на підтримку та поліпшення її здоров’я, адаптаційних можливостей, усунення, якщо це можливо, наявних дисфункцій, а також забезпечує соціальну адаптацію дитини до інклюзивного середовища, розвиток умінь і навичок, що забезпечують її соціалізацію та інтеграцію в суспільство.

Біографія автора

Лариса Козіброда

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри фізичного виховання Національний університет “Львівська політехніка”

Посилання

Ashytok, N. (2017). Sotsializatsiia ditei z osoblyvymy potrebamy v Ukraini u konteksti svitovykh tendentsii rozvytku inkliuzyvnoi osvity [Socialization of children with special needs in Ukraine in the context of global trends in inclusive education]. Pedagogical education: theory and practice. Vol. 23 (2). pp. 21–25. [in Ukrainian].

Davydenko, H. V. (2013). Normatyvno-pravove zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity v Italii [Regulatory support for inclusive education in Italy]. Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”. Vol. 2. pp. 65–70. [in Ukrainian].

Davydenko, H. (2015). Retrospektyvnyi analiz uprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity v Nimechchyni [A retrospective analysis of the introduction of inclusive education in Germany]. Educational Dimension. Vol. 44. pp. 333–338. [in Ukrainian].

Kovalenko, O. & Bondarenko, Yu. A. (2011). Dosvid inkliuzyvnoho protsesu osvity v Nimechchyni [Experience of the inclusive education process in Germany]. Editorial Board. pp. 36–39. [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A. & Taranchenko, O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky. [Inclusive education: from basics to practice]. Kyiv, 152 p. [in Ukrainian].

Khamska, N. B. & Matiiuk, D. V. (2016). Rozvytok inkliuzyvnoi osvity v Nimechchyni [Development of inclusive education in Germany]. Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky. Series: Pedagogy and Psychology. Vol 47. pp. 169–172.[in Ukrainian].

Eldar, E., Talmor, R. & Dayan Romen Z. (2009). An integrative model for including with ASD in general education setting- a practical lesson in Israel. International Journal of Special Education, pp. 66–76. [in English].

La legge 5.2.1992 n. 104 Available at: http://www.legalefacile.it/nuovosito/tuteladisabili/dirittidellhandicappato/ (accessed 11 Apr. 2019). [in English].

Legge 10 marzo 2000, n. 62: (in GU 21 marzo 2000, n. 67): Norme per la paritа scolastica e disposizioni sul diritto allo studio e all’istruzione. Available at: http://www.comune.usellus.or.it/index.asp (accessed 11 Apr. 2019). [in English].

Legge n. 144 – Articoli 68 e 69. Roma, 17 maggio 1999/ Available at: http://archivio.pubblica.istruzione.it/argomenti/autonomia/documenti/legge144175.htm (accessed 11 May 2019). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-01

Номер

Розділ

Статті