ФОРМУВАННЯ ОБЧИСЛЮВАЛЬНИХ НАВИЧОК В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ НЕТРАДИЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.225741Ключові слова:
учні початкової школи, обчислювальні навички, ментальна арифметика, мнемотехніка, ейдетикаАнотація
Розглянуто питання формування обчислювальних навичок учнів початкової школи в умовах нетрадиційних технологій, до який ми відносимо ментальну арифметику та ейдетику. Проаналізовано етапи формування обчислювальних навичок з точки зору теорії планомірно-поетапного формування розумових дій на матеріалі курсу ментальної арифметики. Встановлено, що виконання обчислень у ментальній арифметиці зводиться до знаходжень швидких результатів усних обчислень, які порівнюються з калькуляторними обчисленнями з тією відмінністю, що калькулятор переміщується у мозок дитини.
Посилання
“Abakus”: kogda rebenok schitaet kak kalkulyator [“Abacus”: when a child counts like a calculator]. Available at: http: //uniqumkids. ru/%C2%ABabakus%C2%BB-kogda-rebenok-schitaet-kak-kalkulyator.html (аccessed 09 Sept.2019). [in Russian].
Antoshchuk, E. V. (2000). Znaiomtesia: eidetyka [Meet: eidetics]. Kyiv, no. 8. pp. 33–41. [in Ukrainian].
Antoshchuk, E. V. (2007). Uchimosia zapamiatovuvaty i pryhaduvaty: shvydka pedahohichna dopomoha vid Ukrainskoi shkoly eidetyky “Mnemozyna” [We learn to remember and recall: ambulance from the Ukrainian School of Eidetics “Mnemozyna”]. Ukr. school of eidetics “Mnemozyna”. Kyiv, 156 p. [in Ukrainian].
Antoshchuk, E. V. (2013). Znakomtes, vasha pamyat [Meet, your memory]. Kyiv, 192 p. [in Russian].
Bantova, M. A. (1993). Sistema formirovaniya vychislitelnykh navykov [Computational skills development system]. Elementary school. No.11. pp. 38–44. [in Russian].
Bezrukikh, M. M., Sonkin, V. D. & Farber, D. A. (2003). Vozrastnaya fiziologiya: (Fiziologiya razvitiya rebenka): Ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. Zavedeniy [Physiology of child development: Textbook manual for students of higher ped. Institutions]. Moscov, 416 p. [in Russian].
Brown, P., Rediger, H. & McDaniel, M. (2019). Zasilo v holovi [It stuck in my head]. The science of successful learning. Transl. from English. Yulia Kuzmenko. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Vygotsky, L. S. (1975). Eydetika. Khrestomatiya po oshchushcheniyu i vospriyatiyu [Eidetics. Reader on sensation and perception]. (Ed.). Yu. B. Gippenreiter, M. B. Mikhalevskaya. Moscov, pp. 217–271. [in Russian].
Ziganov, M. & Kozarenko, V. Mnemotekhnika [Mnemotechnique]. Memorization on the basis of visual thinking. Available at: https: //www.bookol. ru / nauka_obrazovanie /psihologiya/177305.htm. (аccessed 11 May 2019) [in Russian].
Luria, A. R. (1998). Malenkaya knizhka o bolshoy pamyati [A little book about a great memory]. Psychology of memory: a textbook. (Ed.). Yu.B. Gippenreiter and V.Ya. Romanov. Moscov, pp.26–42. [in Russian].
Malyshev, D. (2003). Osobennosti proizvolnoy kratkovremennoy pamyati i ee psikhofiziologicheskie korrelyaty u 6-8-letnikh detey g. Arkhangelska [Features of arbitrary short-term memory and its psychophysiological correlates in 6-8-year-old children of Arkhangelsk]. Candidate’s thesis. Arkhangelsk, 158 p. [in Russian].
Mentalna aryfmetyka. Kolomyiski dity rozvyvaiut rozumovi zdibnosti [Mental arithmetic. Kolomyia children develop mental abilities]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v= lGOTSyGKzXs (аccessed 11 May 2019). [in Ukrainian].
Mentalna aryfmetyka: vid davnikh chasiv do nashykh dniv [Mental arithmetic: from ancient times to the present day]. Available at: https://smartum.com.ua/about_us/blog/mentalnaya-arifmetika/mental-naya-arifmetika -ot-drevih-vremen-do-nashih-dnej/ (аccessed 18 May.2019) [in Ukrainian].
Leviev, M. Bolshe 90 % vsekh mirovykh dannykh sgenerirovano za poslednie dva goda [More than 90% of all world data has been generated in the last two years]. Available at:https://ibusiness.mirtesen.ru/blog/43347401050/Mihayil-Leviev:-Bolshe-90procent-vseh-mirovyih-dannyih-sgeneriro?nr=1 (аccessed 5 May 2019). [in Russian].
Pliusy navchannia mentalnoi aryfmetyky z rannoho viku [Pros of learning mental arithmetic from an early age]. Available at: https://www.0432.ua/list/188481 (аccessed 5 March 2019). [in Ukrainian].
Psikhologiya mladshego shkolnika : uchebnometodicheskoe posobie [Psychology of a junior schoolboy: a textbook]. Ural. state ped. un-ty; (Ed.). Yu. E. Vodyakha, S. A. Vodyakha. Ekaterinburg, 2018. Available at: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/11652/1/uch00290.pdf (аccessed 15 Aug.2019). [in Russian].
Skorokhodova, T. A. (2001). Funktsionalnaya organizatsiya integrativnoy deyatelnosti mozga u detey mladshego shkolnogo vozrasta s raznym urovnem intellektualnogo razvitiya [Functional organization of integrative activity of a brain in children of younger school age with a different level of intellectual development]. Candidate’s thesis. Moscow, 203 p. [in Russian].
Stepanova, M. A. (1998). Predstavleniya o parametrakh umstvennykh deystviy v psikhologicheskom uchenii P.Ya.Galperina [Representations of the parameters of mental actions in the psychological teachings of P.Ya. Galperin]. Bulletin of Moscow University. Ser. 14. Psychology. No.3. pp. 95–103. [in Russian].
Talyzina, N. F. (2002). Razvitie P.Ya. Galperinym deyatelnostnogo podkhoda v psikhologii [Development of P.Ya. Halperin’s activity approach in psychology]. Issues of Psychol. No.5. pp. 42–49. [in Russian].
Fisher, J. Rabochaya tetrad “Mentalnaya arifmetika” chast 1 + abakus dlya detey ot 5 let. [Workbook “Mental Arithmetic” part 1 + abacus for children from 5 years]. Available at: https://my-rastem.com.ua/p693458663-rabochaya-tetrad-mentalnaya .html (аccessed 18 May.2019). [in Russian].
Chepurny, G. A. (2015). Mnemotekhnika: tekhnolohiia efektyvnoho zasvoiennia informatsii v umovakh suchasnoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [Mnemonics: technology of effective assimilation of information in the conditions of modern education: educational and methodical manual]. Ternopil, 152 p. [in Ukrainian].
Skvortsova, S. & Romanyshyn, R. (2019). The Computational Activity of Younger Students: Neuropsychological Approach. Universal Journal of Educational Research, 7(12), pp.2817 – 2829. DOI: 10.13189/ujer.2019.071232. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.