РОЗВИТОК МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ ЗА РАДЯНСЬКОГО ПЕРІОДУ (20–80-ТІ РР. ХХ СТ.)

Автор(и)

  • Леся Височан

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.225782

Ключові слова:

радянський період, шкільна освіта України, природознавство, методика викладання, початкова школа

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі педагогічної науки – розвитку методики викладання природознавства в початковій школі України за радянського періоду 20–80-х рр. ХХ ст. Визначено три етапи цього процесу та схарактеризовано доробок учених-методистів, які вагомо вплинули на формування науково-теоретичних і організаційно-методичних засад викладання природознавства в початковій школі. Перший етап (20–30-х рр. ХХ ст.) виявився у намаганні надати “утилітарного” спрямування викладанню природознавства, що призвело до розчинення цієї дисципліни в шкільних програмах з розвитку сільськогосподарської праці. Другий етап (друга половина 40-х рр. – перша половина 60-х рр. ХХ ст.) характерний посиленням уваги до формування природознавчих понять і знань у процесі позакласної роботи та певним “проривом” у розробці науково-методичних засад викладання природознавства у початковій школі завдяки доробку К. Ягодовського, О. Перротте, П. Завітаєва, К. Сонгайло та ін. Третій етап (друга половина 60-х – 80-ті рр. ХХ ст.) позначився подальшим розвитком цієї справи завдяки долучення нової ґенерації учених-методистів (М. Скаткін, В. Гетьмана, З. Клепініної, А. Кузнєцова, В. Онищука та ін.) та увінчався генієм В. Сухомлинського.

Біографія автора

Леся Височан

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фахових методик і технологій початкової освіти, ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”

Посилання

Hetman, V. F. (1975). Ekskursii z pryrodoznavstva v 2 i 3 klasakh: posibnyk dlia vchyteliv [Excursions in science in the 2nd and 3rd grades: a guide for teachers]. Kyiv, 103 p. [in Ukrainian].

Narochna, L. K., Kovalchuk, H.V. & Honcharova, K. D. (1990). Metodyka vykladannia pryrodoznavstva [Methods of teaching science]. Kyiv, 316 p. [in Ukrainian].

Ryappo, Ya. (1925). Reforma vysshey shkoly na Ukraine v gody revolyutsii (1920–1924) [Reform of higher education in Ukraine during the revolution (1920–1924)]. Kharkіv, 163 p.[in Russian].

Perrotte, A. A. (1961). Ekskursii po estestvoznaniyu v nachalnoy shkole [Primary School Science Tours]. Moscov, 162 p. [in Russian].

Skatkin, M. N. (1959). Metodika prepodavaniya estestvoznaniya v nachalnykh klassakh [Methodology for teaching natural science in primary grades]. Moscov, 213 p. [in Russian].

Sukhomlinskiy, V. A. (1987). Serdtse otdayu detyam [I give my heart to children]. Trilogy, the second edition. Kiev, pp.15–234. [in Russian].

Sukhomlynskyi, O. V. (1976). Pryroda, pratsia, svitohliad [Nature, work, worldview]. Selected works: in 5 volumes. Kyiv. Vol. 5. pp. 551–562. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi V. O. (1976). Shkola i pryroda [School and nature]. Selected works: in 5 volumes Kyiv. Vol.5. pp. 536–551. [in Ukrainian].

Tanska, V.V. & Mokrytska, A. M. (2014). Metodyka navchannia pryrodoznavstva u pochatkovii shkoli: navch.-metod. posib.[Methods of teaching science in primary school: a textbook]. Zhytomyr, 236 p. [in Ukrainian].

Shalaiev, V. F. (1949). Metodyka vykladannia pryrodoznavstva [Methods of teaching science]. Kyiv, 244 p. [in Ukrainian].

Yagodovskiy, K. P. (1951).Voprosy obshchey metodiki estestvoznaniya [Questions of the general methodology of natural science]. Moscov, 234 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-01

Номер

Розділ

Статті