ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ШКОЛЯРА В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: МОЖЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.225786Ключові слова:
цифрова епоха, особистість школяра, цифрова освіта, інформаційно-комунікаційні технології, цифрові технологіїАнотація
Стаття присвячена проблемі формування особистості школяра за умов розвитку цифрових технологій. Авторка проаналізувала останні дослідження та публікації з проблеми формування особистості за умов цифровізції освіти, а також документи Європейського Союзу, резолюції Генеральної Асамблеї ООН тощо. Цифрові технології пропонують нові можливості для доповнення, збагачення і трансформації освіти. Інформаційно-комунікаційні технології є ключовим інструментом для сприяння рівного й всеохопного доступу до освіти, подолання розривів у навчанні, відкриття нових перспектив для вчителів та їхньої професії, підвищення якості та змісту навчання, а також удосконалення системи управління освітою. Схарактризовано виклики і ризики, перед якими опинилася сьогодні класична освіта. Зроблено висновок, що виклики цифрової епохи значною мірою спричиняють переосмислення форм, засобів та методів навчання. Інертність класичної освіти спричинила появу нових форм освіти – неформальної та інформальної. Розглянуто можливі ризики розвитку особистості в різних контекстах цифрових трансформацій.
Посилання
Dingli, A. & Seychell, D. (2015). Who Are the Digital Natives? In: The New Digital Natives. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-46590-5_2 [in English].
Ghamrawi, N. A. R. (2018). Schooling for Digital Citizens. Open Journal of Leadership, 7, pp.209–224. https://doi.org/10.4236/ojl.2018.73012 [in English].
Judd, T. (2018). The rise and fall (?) of the digital natives. Australasian Journal of Educational Technology, 34(5). https://doi.org/10.14742/ajet.3821 [in English].
Open Education Handbook (2017). Available at: https://bit.ly/2UCbdJV [in English].
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), pp.1–6. [in English].
The Age of Digital Interdependence. The High-level Panel on Digital Cooperation. Available at: https://www.un.org/en/pdfs/DigitalCooperation-report-for%20web.pdf [in English].
Bykov, V., Spirin, O., & Pinchuk, O. (2020). Suchasni zavdannia tsyfrovoi transformatsii osvity [Modern tasks of digital transformation of education]. UNESCO Chair Journal “Lifelong Professional Education in the XXI Century”, (1), pp.27–36. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27–36 [in Ukrainian].
Ischenko, I. Vidkryta osvita: novitni tekhnolohii u navchalnomu protsesi ta osvitnomu menedzhmenti yak zasib intensyfikatsii rozvytku osvitno-naukovoi systemy Ukrainy: analitychna zapyska [Open education: the new technologies in the educational process and educational management as a means of intensifying the development of the educational and scientific system of Ukraine: an analytical note]. The National Institute for Strategic Studies. Available at: http://old2.niss.gov.ua/articles/721 [in Ukrainian].
Kevin, Kelly (2018). Nevidvorotne. 12 tenolohii, shcho formuiut nashe maibutnie [Technological Forces That Will Shape The Future]. Translation from English Nataliia Valevska. Kyiv. [in Ukrainian].
Krasnovska, I. (2020). Teoretychne obhruntuvannia poniat “kompetentsiia” i “kompetentnist” u doslidzhenniakh naukovtsiv (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Theoretical justification of “competence” and “competency” terms in research of scientists (second half of XX – beginning of XXI centuries)]. Pedagogical Almanac, (45), pp.233–238. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.76 [in Ukrainian].
Petrenko, N.V. (2016). Osvitnii prostir informatsiinoho suspilstva yak prostir ryzyku dlia rozvytku liudyny. [Educational space of information society as a space of risk for human development]. Grani. No.5(133), pp.35–40. doi:10.15421/171606 [in Ukrainian].
Razumenko, О. Osvitnii prostir yak mistse rozghortannia pedahohichnykh vidnosyn [Educational environment as the deployment of pedagogical relations]. Announcer of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Philosophy. 2. No.41. Available at: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/philosophy/article/view/2249 [in Ukrainian].
Rezoliutsiia “Peretvorennia nashoho svitu: Poriadok dennyi u sferi staloho rozvytku do 2030 roku”. [Resolution “Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development”]. (2015). Available at: http://sdg.org.ua/ua/resources-2/344-2030-2015 [in Ukrainian].
Savosh, V. O. (2020). Zasobovo oriientovani skladnyky systemy neperervnoi osvity: riznoaspektnyi analiz formalnoi, informalnoi ta neformalnoi osvity [Tool-oriented components of continuous education system: different analysis of formal, informal and non-formal education]. Pedagogical Almanac. (45), pp.35–41. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.64 [in Ukrainian].
Sobolieva, S. M. (2019). Klipove myslennia yak sotsialno-psykholohichnyi fenomen ta yoho rol u navchalno-piznavalnii diialnosti studentiv [Clip thinking as a socio-psychological phenomenon and its role in the educational and cognitive activity of students]. Theory and practice of modern psychology. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.3-2.16 [in Ukrainian].
Tsymbalaru, A. D. (2016). Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure and mechanisms of creation]. Ukrainian pedagogical journal. V.1. 41-50. Available at: https://bit.ly/3phP8hD [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.