МЕТОД ГЕОМЕТРИЧНИХ ФІГУР ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

  • Вадим Калінін
  • Лариса Калініна

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.226908

Ключові слова:

критичне мислення, вміння критичного мислення, учні старшої школи, геометричні фігури, шестикутний метод, проблемний куб, трикутник, квадрат, кола, що перетинаються

Анотація

Статтю присвячено розгляду формуванню одного з ключових умінь XXI ст. – вміння критичного мислення.

На основі аналізу вітчизняної та зарубіжної літератури, що стосується розглянутого нами питання, у статті представлені основні характерні риси цього виду мислення, визначені цілі і завдання формування критичного мислення у старшій школі. Також стверджується, що вікові особливості учнів старшої школи, їх мовленнєвий досвід та достатній мовний інвентар свідчать про можливості формування вмінь критичного мислення.

Автори  пропонують метод геометричних фігур як засіб формування критичного мислення, обґрунтовуючи використання кожної геометричної фігури, виходячи з певного вміння цього типу мислення, яке та чи інша фігура формує.

Використання деяких геометричних фігур як засобу формування критичного мислення старшокласників є авторськими, адаптованими та зміненими варіантами вже використовуваних технологій.

Проведене дослідження підтверджує, що використання геометричних фігур викликає інтерес в учнів, мотивує їх до пошуку альтернативних розв’язків проблеми, і призводить до прийняття самостійних рішень.

Біографії авторів

Вадим Калінін

кандидат педагогічних наук, професор кафедри методики викладання навчальних предметів комунальної установи “Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Житомирської обласної ради

Лариса Калініна

кандидат педагогічних наук, професор міжкультурної комунікації та прикладної лінгвістики навчально-наукового інституту іноземної філології Житомирського державного університету імені Івана Франка

Посилання

Dyui, D. (1909). Psikhologiya i pedagogika myshleniya [Psychology and pedagogy of thinking]. Moscow, 91 p. [in Russian].

Zagashev, I. O. (2003). Uchim detey myslit kriticheski [Teaching children to think critically]. Moscow, 76 p. [in Russian].

Koncepciya Novoyi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian school]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (Accessed 09 Feb. 2021). [in Ukrainian].

Natsionalna strategiya rozvitku osvity v Ukraini na 2012–2021 roky [National strategy for the development of education in Ukraine for 2012–2021]. Available at: http://oneu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/11/nsro_1221.pdf (Accessed 10 Feb. 2021). [in Ukrainian].

Polat, Ye. S. & Bukharkina, M. Yu. (2010). Sovremennye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniya [Modern pedagogical and informational technologies in educational system]. Moscow, 368 p. [in Russian].

Khalpern, D. (2001). Psikhologiya kriticheskogo myshleniya [Psychology of critical thinking]. Moscow, 86 p. [in Russian].

Chatfild, T. (2018). Kriticheskoe myshlenie. Analiziruy, somnevaysya, formiruy svoe mnenie [Critical Thinking: Your Guide to Effective Argument, Successful Analysis and Independent Study]. Alpina Publisher, 328 p. [in Russian].

National Council for Excellence in Critical Thinking, USA. Available at: https://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766 (Accessed 8 Feb. 2021) [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-04

Номер

Розділ

Статті