ВПЛИВ КУЛЬТУ ОСОБИ НА УКРАЇНСЬКИЙ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ НАРАТИВ (1920–1980-ТІ РР.)

Автор(и)

  • Микола Галів
  • Уляна Галів

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.228258

Ключові слова:

культ особи, історико-педагогічний наратив, українська педагогіка, В. Ленін, Й. Сталін, марксизм-ленінізм

Анотація

У статті проаналізовано прояви впливу культу особи радянських політичних лідерів В. Леніна і Й. Сталіна на український історико-педагогічний наратив. Показано, що у наукових працях обидва радянські лідери завжди подавалися як геніальні вчені, інтелектуали, мислителі, які продовжують і розвивають теорію К. Маркса та Ф. Енгельса. Відзначено, що у творах обох більшовицьких вождів історики педагогіки дошукувалися тез щодо історичних обставин і прогнозів розвитку освіти і педагогіки. Встановлено, що культ особи Й. Сталіна у 1930–1940-х рр. в наративі істориків педагогіки потіснив культ особи В. Леніна. Підкреслено, що після ХХ з’їзду КПРС (1956) з історико-педагогічного наративу зникають згадки про Й. Сталіна і уводиться висновок про шкідливість культу особи для наукової роботи. Досліджено, що масштабних проявів культу особи М. Хрущова та Л. Брежнєва в історико-педагогічному наративі українських учених не було, а спроби звеличення їхньої діяльності мали фрагментарний характер.

Біографії авторів

Микола Галів

доктор педагогічних наук, доцент кафедри історії України Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Уляна Галів

кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Boryshpolets, H. (1950). Velykyi osnovopolozhnyk komunistychnoho vykhovannia pidrostaiuchoho pokolinnia [The great founder of the communist upbringing of the younger generation]. Soviet school, 2, pp. 1–6. [in Ukrainian].

Vdovychenko, H., & Remmer, T. (1947). Pozashkilni zaklady Ukrainy za 30 rokiv [Out-of-school institutions of Ukraine for 30 years]. Soviet school, 6, pp. 31–39. [in Ukrainian].

Vykladannia istorii v nashii shkoli (redaktsiina stattia) [Teaching history in our school (editorial)] (1936). Communist education, 1–2, pp. 8–10. [in Ukrainian].

Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX st.): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid-XIXth – late XXth century]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].

Hryhoriev, M. (1933). Marks pro kulturu, osvitu i vykhovannia [Marx on culture, education and upbringing]. Communist education, 4, pp. 8–16. [in Ukrainian].

Hrytsenko, M. (1962). Tsinnyi posibnyk (retsenziia) [A valuable textbook (review)]. Soviet school, 12, p. 85. [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archives of Odessa region]. Fund R-7401, Description 1, Case 1, 324 p. [in Russian].

Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archives of Odessa region]. Fund R-7401, Description 1, Case 6, 503 p. [in Russian].

Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archives of Odessa region]. Fund R-7510, Description 1, Case 35, 252 p. [in Russian].

Zbanduto, S. (1940). Rol Y. V. Stalina v sozdanii i razvitii sovetskoi pedagogiki [The role of J.V. Stalin in the creation and development of Soviet pedagogy]. Proceedings of the Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy.Vol. 1, pp. 3–25. [in Russian].

Zilbershtein, A. (1934). Lenin pro kulturnu revoliutsiiu ta zavdannia osvity [Lenin on the cultural revolution and the task of education]. Communist education, 1, pp. 8–29. [in Ukrainian].

Kobzar, B. & Vodzinskyi, D. (1971). N. K. Honcharov. Ocherky po ystoryy sovetskoi pedahohyky (retsenziia). [Essays on the history of Soviet pedagogy]. Soviet school, 1, pp. 106–107. [in Ukrainian].

Nadykhaiuchyi dokument epokhy (redaktsiina stattia) (1967). [An inspiring document of the era (editorial)] Soviet school, 8, pp. 1–8. [in Ukrainian].

Nizhynskyi, M. (1963). U borotbi za dytiache shchastia [In the struggle for children’s happiness]. Soviet school, 3, pp. 11–17. [in Ukrainian].

Nikolaienko, V. (1957). Shliakhom zdiisnennia leninskykh pryntsypiv narodnoi osvity [By implementing Lenin‘s principles of public education]. Soviet school, 4, pp. 5–13. [in Ukrainian].

Oliinyk, I. (1950). V. I. Lenin pro narodnoho vchytelia [Lenin about the national teacher]. Soviet school, 1, pp. 5–9. [in Ukrainian].

Pinchuk, H. (1954). Znachennia vozziednannia Ukrainy z Rosiieiu dlia rozvytku osvity na Ukraini [The importance of reunification of Ukraine with Russia for the development of education in Ukraine]. Soviet school, 2, pp. 3–18. [in Ukrainian].

Popiv, O. (1933). Problema dytynstva v tvorakh Marksa y Enhelsa [The problem of childhood in the works of Marx and Engels]. Communist education, 4, pp. 16–40. [in Ukrainian].

Pronikova, V. (1972). Vydatni diiachi Komunistychnoi partii i Radianskoi derzhavy pro rol pionerskoi orhanizatsii u vykhovanni novoi liudyny [Prominent figures of the Communist Party and the Soviet state on the role of the pioneer organization in the education of the new man]. Soviet school, 1, pp. 37–42. [in Ukrainian].

Rieznik, Ya. (1941). Vykhovnyi metod A.S. Makarenka [A.S. Makarenko’s educational method]. Communist education, 1, pp. 7–25. [in Ukrainian].

Skrypnyk, M. (1932). Lyst tov. Stalina do redaktsii zhurnala “Proletarskaia revoliutsyia” ta zavdannia robitnykiv ideolohichnoho frontu [The Stalin’s letter to the editors of the magazine “Proletarian Revolution” and the tasks of the workers of the ideological front]. Communist education, 1–2, pp. 19–29. [in Ukrainian].

Tertychnyi, I. (1950). M. I. Kalinin pro radianskoho vchytelia [M.I. Kalinin about the Soviet teacher]. Soviet school, 6, pp. 10–13. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1940). J.V. Stalin pro osvitu ta vykhovannia [J.V. Stalin on education and upbringing]. Communist education, 1, pp. 13–34. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1954). V. I. Lenin pro znachennia dosvidu [V.I. Lenin on the importance of experience]. Soviet school, 1, pp. 19–25. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1947). Naidemokratychnisha v sviti shkola [The most democratic school in the world]. Soviet school, 5, pp. 29–49. [in Ukrainian].

Chuhuiev, T. (1941). V. I. Lenin pro vchytelstvo [Lenin on teaching]. Communist education, 4, pp. 6–15. [in Ukrainian].

Shevel, H. (1950). Prohrama komunistychnoho vykhovannia molodi (Do 30-richchia promovy V. I. Lenina na III zizdi komsomolu) [Program of communist education of youth (To the 30th anniversary of Lenin’s speech at the III Congress of the Komsomol]. Soviet school, 5, pp. 13–20. [in Ukrainian].

Shostak, P. (1955). Boiova prohrama komunistychnoho vykhovannia (Do 35-richchia promovy V. I. Lenina na III zizdi komsomolu) [Combat program of communist education (To the 35th anniversary of Lenins speech at the III Congress of the Komsomol)]. Soviet school, 9, pp. 12–15. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Номер

Розділ

Статті