ВПЛИВ КУЛЬТУ ОСОБИ НА УКРАЇНСЬКИЙ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ НАРАТИВ (1920–1980-ТІ РР.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.228258Ключові слова:
культ особи, історико-педагогічний наратив, українська педагогіка, В. Ленін, Й. Сталін, марксизм-ленінізмАнотація
У статті проаналізовано прояви впливу культу особи радянських політичних лідерів В. Леніна і Й. Сталіна на український історико-педагогічний наратив. Показано, що у наукових працях обидва радянські лідери завжди подавалися як геніальні вчені, інтелектуали, мислителі, які продовжують і розвивають теорію К. Маркса та Ф. Енгельса. Відзначено, що у творах обох більшовицьких вождів історики педагогіки дошукувалися тез щодо історичних обставин і прогнозів розвитку освіти і педагогіки. Встановлено, що культ особи Й. Сталіна у 1930–1940-х рр. в наративі істориків педагогіки потіснив культ особи В. Леніна. Підкреслено, що після ХХ з’їзду КПРС (1956) з історико-педагогічного наративу зникають згадки про Й. Сталіна і уводиться висновок про шкідливість культу особи для наукової роботи. Досліджено, що масштабних проявів культу особи М. Хрущова та Л. Брежнєва в історико-педагогічному наративі українських учених не було, а спроби звеличення їхньої діяльності мали фрагментарний характер.
Посилання
Boryshpolets, H. (1950). Velykyi osnovopolozhnyk komunistychnoho vykhovannia pidrostaiuchoho pokolinnia [The great founder of the communist upbringing of the younger generation]. Soviet school, 2, pp. 1–6. [in Ukrainian].
Vdovychenko, H., & Remmer, T. (1947). Pozashkilni zaklady Ukrainy za 30 rokiv [Out-of-school institutions of Ukraine for 30 years]. Soviet school, 6, pp. 31–39. [in Ukrainian].
Vykladannia istorii v nashii shkoli (redaktsiina stattia) [Teaching history in our school (editorial)] (1936). Communist education, 1–2, pp. 8–10. [in Ukrainian].
Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX st.): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid-XIXth – late XXth century]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].
Hryhoriev, M. (1933). Marks pro kulturu, osvitu i vykhovannia [Marx on culture, education and upbringing]. Communist education, 4, pp. 8–16. [in Ukrainian].
Hrytsenko, M. (1962). Tsinnyi posibnyk (retsenziia) [A valuable textbook (review)]. Soviet school, 12, p. 85. [in Ukrainian].
Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archives of Odessa region]. Fund R-7401, Description 1, Case 1, 324 p. [in Russian].
Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archives of Odessa region]. Fund R-7401, Description 1, Case 6, 503 p. [in Russian].
Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archives of Odessa region]. Fund R-7510, Description 1, Case 35, 252 p. [in Russian].
Zbanduto, S. (1940). Rol Y. V. Stalina v sozdanii i razvitii sovetskoi pedagogiki [The role of J.V. Stalin in the creation and development of Soviet pedagogy]. Proceedings of the Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy.Vol. 1, pp. 3–25. [in Russian].
Zilbershtein, A. (1934). Lenin pro kulturnu revoliutsiiu ta zavdannia osvity [Lenin on the cultural revolution and the task of education]. Communist education, 1, pp. 8–29. [in Ukrainian].
Kobzar, B. & Vodzinskyi, D. (1971). N. K. Honcharov. Ocherky po ystoryy sovetskoi pedahohyky (retsenziia). [Essays on the history of Soviet pedagogy]. Soviet school, 1, pp. 106–107. [in Ukrainian].
Nadykhaiuchyi dokument epokhy (redaktsiina stattia) (1967). [An inspiring document of the era (editorial)] Soviet school, 8, pp. 1–8. [in Ukrainian].
Nizhynskyi, M. (1963). U borotbi za dytiache shchastia [In the struggle for children’s happiness]. Soviet school, 3, pp. 11–17. [in Ukrainian].
Nikolaienko, V. (1957). Shliakhom zdiisnennia leninskykh pryntsypiv narodnoi osvity [By implementing Lenin‘s principles of public education]. Soviet school, 4, pp. 5–13. [in Ukrainian].
Oliinyk, I. (1950). V. I. Lenin pro narodnoho vchytelia [Lenin about the national teacher]. Soviet school, 1, pp. 5–9. [in Ukrainian].
Pinchuk, H. (1954). Znachennia vozziednannia Ukrainy z Rosiieiu dlia rozvytku osvity na Ukraini [The importance of reunification of Ukraine with Russia for the development of education in Ukraine]. Soviet school, 2, pp. 3–18. [in Ukrainian].
Popiv, O. (1933). Problema dytynstva v tvorakh Marksa y Enhelsa [The problem of childhood in the works of Marx and Engels]. Communist education, 4, pp. 16–40. [in Ukrainian].
Pronikova, V. (1972). Vydatni diiachi Komunistychnoi partii i Radianskoi derzhavy pro rol pionerskoi orhanizatsii u vykhovanni novoi liudyny [Prominent figures of the Communist Party and the Soviet state on the role of the pioneer organization in the education of the new man]. Soviet school, 1, pp. 37–42. [in Ukrainian].
Rieznik, Ya. (1941). Vykhovnyi metod A.S. Makarenka [A.S. Makarenko’s educational method]. Communist education, 1, pp. 7–25. [in Ukrainian].
Skrypnyk, M. (1932). Lyst tov. Stalina do redaktsii zhurnala “Proletarskaia revoliutsyia” ta zavdannia robitnykiv ideolohichnoho frontu [The Stalin’s letter to the editors of the magazine “Proletarian Revolution” and the tasks of the workers of the ideological front]. Communist education, 1–2, pp. 19–29. [in Ukrainian].
Tertychnyi, I. (1950). M. I. Kalinin pro radianskoho vchytelia [M.I. Kalinin about the Soviet teacher]. Soviet school, 6, pp. 10–13. [in Ukrainian].
Chavdarov, S. (1940). J.V. Stalin pro osvitu ta vykhovannia [J.V. Stalin on education and upbringing]. Communist education, 1, pp. 13–34. [in Ukrainian].
Chavdarov, S. (1954). V. I. Lenin pro znachennia dosvidu [V.I. Lenin on the importance of experience]. Soviet school, 1, pp. 19–25. [in Ukrainian].
Chavdarov, S. (1947). Naidemokratychnisha v sviti shkola [The most democratic school in the world]. Soviet school, 5, pp. 29–49. [in Ukrainian].
Chuhuiev, T. (1941). V. I. Lenin pro vchytelstvo [Lenin on teaching]. Communist education, 4, pp. 6–15. [in Ukrainian].
Shevel, H. (1950). Prohrama komunistychnoho vykhovannia molodi (Do 30-richchia promovy V. I. Lenina na III zizdi komsomolu) [Program of communist education of youth (To the 30th anniversary of Lenin’s speech at the III Congress of the Komsomol]. Soviet school, 5, pp. 13–20. [in Ukrainian].
Shostak, P. (1955). Boiova prohrama komunistychnoho vykhovannia (Do 35-richchia promovy V. I. Lenina na III zizdi komsomolu) [Combat program of communist education (To the 35th anniversary of Lenins speech at the III Congress of the Komsomol)]. Soviet school, 9, pp. 12–15. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.