ЗНАЧЕННЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ І СПОРТУ У СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Наталія Мукан
  • Лариса Козіброда

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.228269

Ключові слова:

фізичне виховання, спорт, фізична культура, інклюзивне фізичне виховання, діти з особливими потребами

Анотація

У статті окреслено значення фізичного виховання і спорту у соціалізації дітей з особливими потребами. Встановлено, що фізичне виховання і спорт мають великі можливості у процесі соціалізації учнів з особливими освітніми потребами. Підтверджено, що велика кількість фізичних вправ і варіативність їх виконання дає змогу проводити відбір доцільних поєднань для кожного окремого випадку. Це обумовлює перевагу засобів фізичного виховання. З’ясовано, що принципово новим для теорії та практики занять з дітьми з особливими освітніми потребами є посилення педагогічного аспекту корекційного впливу на основі врахування єдності біологічних, фізичних, психологічних і соціальних властивостей особистості дитини. Усе це складає основу для ефективної організації фізичного виховання під час інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Біографії авторів

Наталія Мукан

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Лариса Козіброда

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри фізичного виховання Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Balsevich, V. (1996). Kontseptsiya alternativnyih form organizatsii fizicheskogo vospitaniya detey i molodezhi [Concept of alternative forms of organizing physical education of children and youth]. Physical culture: education, training. No.1. pp. 23 – 25. [in Russian].

Guskov, S. & Zotov, A. (2001). Fizicheskoe vospitanie v shkolah zarubezhnyih stran [Physical education in schools of foreign countries]. Moscow, 252 p. [in Russian].

Dympylova, L. (2004). Psykholohichna reabilitatsiia ditei, kotri strazhdaiut DTsP [Psychological rehabilitation of children suffering from cerebral palsy]. Social welfare. No.1. pp. 39–41. [in Ukrainian].

Isaev, A.A. (1998). Olimpiyskaya pedagogika: opyit modelirovaniya psihologo-pedagogicheskih tehnologiy detsko-yunosheskogo sporta [Olympic pedagogy: experience in modeling psychological and pedagogical technologies of children’s and youth sports]. Moscov, 240 p. [in Russian].

Kirsanov, V.E. (2008). Detskiy i yunosheskiy sport kak sredstvo sotsializatsii molodogo pokoleniya [Children’s and youth sports as a means of socializing the younger generation]. Doctor’s thesis. Moscow, 146 p. [in Russian].

Kizenko, O. M. (2017). Fizychne vykhovannia uchniv z osoblyvymy potrebamy[Physical education of students with special needs]. Social pedagogue. No.3 (123). pp. 57–59. [in Ukrainian].

Krivtsun-Levshina, L.N., & Kotlyarov, I.V. (2009). Sotsiologiya fizicheskoy kulturyi i sporta [Sociology of physical culture and sports]. Vitebsk, 297 p. [in Russian].

Kryazh, V. N. (2001). Gumanizatsiya fizicheskogo vospitaniya [Humanization of physical education]. Minsk, 180 p. [in Russian].

Lubyisheva, L. (2010). Sotsiologiya fizicheskoy kulturyi i sporta [Sociology of physical culture and sports]. Moscow, 269 p. [in Russian].

Mamaieva, O.V. & Mamaiev, D.Iu. (2010). Fizychna kultura i sport yak chynnyk sotsializatsii osobystosti [Physical culture and sports as a factor in the socialization of the individual]. Problems of physical education and sports. No. 7. p.58. [in Ukrainian].

Myhaliuk, V. (2014). Podolannia vad zasobamy fizychnoho vykhovannia [Overcoming defects by means of physical education]. Defectologist. No.11 (95). pp. 20–24. [in Ukrainian].

Ohorelkova, L. (2004). Zahalni ta indyvidualni osoblyvosti keruvannia protsesom fizychnoho vykhovannia ditei-invalidiv po zoru [General and individual features of the management of the process of physical education of visually impaired children]. Young sports science of Ukraine. Issue 7. Vol. 1. pp. 370–372. [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy pro osvitu shchodo orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia : Zakon Ukrainy vid 05.06. 2014 r. [On amendments to some laws of Ukraine on education regarding the organization of inclusive education: Law of Ukraine of 05.06.2014]. [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do zakonu Ukrainy “Pro osvitu” shchodo osoblyvostei dostupu osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy do osvitnikh posluh vid 23.05. 2017 r. [On Amendments to the Law of Ukraine “On Education” Regarding the Peculiarities of Access of Persons with Special Educational Needs to Educational Services ”of 23.05. 2017]. [in Ukrainian].

Sitovskyi, A. M. (2008). Dyferentsiiovanyi pidkhid u fizychnomu vykhovanni pidlitkiv z riznymy tempamy biolohichnoho rozvytku (na prykladi shkoliariv 7-kh klasiv) [Differentiated approach in physical education of adolescents with different rates of biological development (on the example of 7th grade students)]. Extended abstract of candidate’s theasis. 20 p. [in Ukrainian].

Turchyk, I. (2003). Osoblyvosti fizychnoho vykhovannia shkoliariv Velykobrytanii [Features of physical education of schoolchildren in Great Britain]. Young sports science of Ukraine. Issue 7, Vol. 2. pp. 172–175. [in Ukrainian].

Turchyk, I. & Shyian, O. (2004). Intehratsiia uchniv z osoblyvymy potrebamy u navchalnyi protses iz fizkulturnoi osvity (FKO) v Anhlii [Integration of students with special needs into the educational process in physical education (PE) in England]. Scientific notes of Ternopil State Pedagogical University. Series: Pedagogy. No.4. pp. 143 – 145. [in Ukrainian].

Turchyk, I. (2014). Shkilnyi sport yak sotsialno-tsinnisna systema u pratsiakh zarubizhnykh fakhivtsiv [School sport as a social value system in the works of foreign experts]. Problems of modern pedagogical education. No.46. pp. 206 – 213. [in Ukrainian].

Chudnaya, R. V. (2000). Adaptivnoe fizicheskoe vospitanie [Adaptive physical education]. Scientific thought. Kyiv, 360 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Номер

Розділ

Статті