АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.230434Ключові слова:
вихователі закладів дошкільної освіти, полікультурна освіта, полікультурна компетентність, аксіологічний підхід, фахова підготовка, полікультурне освітнє середовище, цінностіАнотація
Стаття розкриває потенціал аксіологічного підходу у формуванні полікультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Проаналізовано дефініції понять “цінність”, “полікультурна освіта” та “полікультурна компетентність”. Аксіологічний підхід визначено як один із провідних у процесі формування полікультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Визначено перелік цінностей, які відіграють провідну роль у процесі формування полікультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, а саме: взаємоповага, совість, честь, відповідальність, любов, співчуття, порядність, гідність. Саме на їхній основі рекомендовано формувати ціннісні орієнтації майбутніх вихователів, необхідні для здійснення професійної діяльності в поліетнічному освітньому середовищі закладу дошкільної освіти.Посилання
Barlit, O.O. (2007). Aksiolohichnyy pidkhid v upravlinni suchasnymy znannyamy pro pryrodu [Axiological approach in the management of modern knowledge about nature]. Pedagogy and psychology of formation of creative personality. Zaporozhye, No.45, pp. 23–28. [in Ukrainian].
Vynnychuk, R.V. (2018). Aksiolohichnyy ta kulturolohichnyy pidkhody yak aspekty metodolohiyi suchasnoyi pidhotovky fakhivtsiv u vyshchiy shkoli [Axiological and culturological approaches as aspects of the methodology of modern training in higher education]. Junior scientist. No.2.2 (54.2), pp. 93–96. [in Ukrainian].
Grinyova, V.M. (1998). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekty) [Formation of pedagogical culture of the future teacher (theoretical and methodical aspects)]. Kharkiv, 300 p. [in Ukrainian].
Dmitrenko, G., Pomitkin, E. & Golovach, N. (2020). Formuvannia zdatnykh do samorealizatsii zdobuvachiv osvity v umovakh hlobalizovanoho svitu [Formation of self-fulfilling students in a globalized world]. Youth & market. No. 1 (180), pp.12–18. [in Ukrainian].
Dmitriev, G.D. (1999). Mnogokulturnoe obrazovanie [Multicultural education]. Moscov. [in Russian].
Zagorodnya, L.P. & Titarenko, S.A. (2010). Pedahohichna maisternist vykhovatelia doshkilnoho zakladu [Pedagogical skills of a preschool teacher]. Sumy, 319 p. [in Ukrainian].
Kiryakova, A. V. (2006). Razvitie aksiologicheskogo potentsiala lichnosti v usloviyakh universitetskogo obrazovaniya [Development of the axiological potential of the individual in the conditions of university education]. No. 1, pp. 6–4. [in Russian]. Bulletin of the Orenburg State University.
Oleinikova, O.D. (2001). Obrazovatelnye tsennosti i tsennostnaya inversiya v kulture [Educational values and value inversion in culture]. Philosophy of Education for the 21st century. No.1, pp. 69–79. [in Russian].
Petinova, O.B. (2002). Problema tsinnosti u filosofii [The problem of value in philosophy]. Culture of the folks of the Black Sea region. No. 36, pp. 183–188. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/75816 [in Ukrainian].
Sokolova, I. V. & Ivashko, O.A. (2009). Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv-filolohiv [Formation of multicultural competence in future teachers of philology]. A collection of scientific works of Berdyansk State Pedagogical University (Pedagogical Sciences). Berdiansk, No. 1. pp. 117–123. [in Ukrainian].
Khomych, L.O., Sultanova, L. Yu. & Shakhrai, T.O. (2014). Polikulturna osvita v konteksti zahalnokulturnoho rozvytku osobystosti pedahoha [Multicultural education in the context of general cultural development of the teacher’s personality]. Kirovograd, 212 p. [in Ukrainian].
Shinkaruk, V. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv, 744 p. [in Ukrainian].
Chaika, V.M. (2011). Osnovy dydaktyky: navch. posib. [Fundamentals of didactics: textbook]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Shafrikova, A. V. (1998). Multikulturnyy podkhod v obuchenii i vospitanii shkolnikov [Multicultural approach in teaching and upbringing of schoolchildren]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kazan, 216 p. [in Russian].
Pomerin, G. (1984). Migrantenliteratur und ihre. Bedeutung fur die interkulturelle Erziehung [Literature for migrants. An importance for intercultural education]. German translatin. No.3, pp. 41–49. [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.