АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Атрощенко
  • Лариса Зданевич

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.230434

Ключові слова:

вихователі закладів дошкільної освіти, полікультурна освіта, полікультурна компетентність, аксіологічний підхід, фахова підготовка, полікультурне освітнє середовище, цінності

Анотація

Стаття розкриває потенціал аксіологічного підходу у формуванні полікультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Проаналізовано дефініції понять “цінність”, “полікультурна освіта” та “полікультурна компетентність”. Аксіологічний підхід визначено як один із провідних у процесі формування полікультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Визначено перелік цінностей, які відіграють провідну роль у процесі формування полікультурної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, а саме: взаємоповага, совість, честь, відповідальність, любов, співчуття, порядність, гідність. Саме на їхній основі рекомендовано формувати ціннісні орієнтації майбутніх вихователів, необхідні для здійснення професійної діяльності в поліетнічному освітньому середовищі закладу дошкільної освіти.

Біографії авторів

Тетяна Атрощенко

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту Мукачівського державного університету

Лариса Зданевич

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Посилання

Barlit, O.O. (2007). Aksiolohichnyy pidkhid v upravlinni suchasnymy znannyamy pro pryrodu [Axiological approach in the management of modern knowledge about nature]. Pedagogy and psychology of formation of creative personality. Zaporozhye, No.45, pp. 23–28. [in Ukrainian].

Vynnychuk, R.V. (2018). Aksiolohichnyy ta kulturolohichnyy pidkhody yak aspekty metodolohiyi suchasnoyi pidhotovky fakhivtsiv u vyshchiy shkoli [Axiological and culturological approaches as aspects of the methodology of modern training in higher education]. Junior scientist. No.2.2 (54.2), pp. 93–96. [in Ukrainian].

Grinyova, V.M. (1998). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnoho vchytelia (teoretychnyi ta metodychnyi aspekty) [Formation of pedagogical culture of the future teacher (theoretical and methodical aspects)]. Kharkiv, 300 p. [in Ukrainian].

Dmitrenko, G., Pomitkin, E. & Golovach, N. (2020). Formuvannia zdatnykh do samorealizatsii zdobuvachiv osvity v umovakh hlobalizovanoho svitu [Formation of self-fulfilling students in a globalized world]. Youth & market. No. 1 (180), pp.12–18. [in Ukrainian].

Dmitriev, G.D. (1999). Mnogokulturnoe obrazovanie [Multicultural education]. Moscov. [in Russian].

Zagorodnya, L.P. & Titarenko, S.A. (2010). Pedahohichna maisternist vykhovatelia doshkilnoho zakladu [Pedagogical skills of a preschool teacher]. Sumy, 319 p. [in Ukrainian].

Kiryakova, A. V. (2006). Razvitie aksiologicheskogo potentsiala lichnosti v usloviyakh universitetskogo obrazovaniya [Development of the axiological potential of the individual in the conditions of university education]. No. 1, pp. 6–4. [in Russian]. Bulletin of the Orenburg State University.

Oleinikova, O.D. (2001). Obrazovatelnye tsennosti i tsennostnaya inversiya v kulture [Educational values and value inversion in culture]. Philosophy of Education for the 21st century. No.1, pp. 69–79. [in Russian].

Petinova, O.B. (2002). Problema tsinnosti u filosofii [The problem of value in philosophy]. Culture of the folks of the Black Sea region. No. 36, pp. 183–188. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/75816 [in Ukrainian].

Sokolova, I. V. & Ivashko, O.A. (2009). Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv-filolohiv [Formation of multicultural competence in future teachers of philology]. A collection of scientific works of Berdyansk State Pedagogical University (Pedagogical Sciences). Berdiansk, No. 1. pp. 117–123. [in Ukrainian].

Khomych, L.O., Sultanova, L. Yu. & Shakhrai, T.O. (2014). Polikulturna osvita v konteksti zahalnokulturnoho rozvytku osobystosti pedahoha [Multicultural education in the context of general cultural development of the teacher’s personality]. Kirovograd, 212 p. [in Ukrainian].

Shinkaruk, V. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv, 744 p. [in Ukrainian].

Chaika, V.M. (2011). Osnovy dydaktyky: navch. posib. [Fundamentals of didactics: textbook]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].

Shafrikova, A. V. (1998). Multikulturnyy podkhod v obuchenii i vospitanii shkolnikov [Multicultural approach in teaching and upbringing of schoolchildren]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kazan, 216 p. [in Russian].

Pomerin, G. (1984). Migrantenliteratur und ihre. Bedeutung fur die interkulturelle Erziehung [Literature for migrants. An importance for intercultural education]. German translatin. No.3, pp. 41–49. [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-04

Номер

Розділ

Статті