КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.233977Ключові слова:
компетентність, компетентнісний підхід, педагогічна умова, освітня компонента “Сучасні технології вивчення дисциплін інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, молодші школярі, екологічна акція, Нова українська школаАнотація
У статті проаналізовано правову та нормативну базу України для становлення нової освітньої парадигми. Виокремленні основні сутнісні характеристики компетентності: ефективне використання здібностей; володіння знаннями, уміннями і здібностями; розвинена співпраця з колегами і професійним міжособистісним середовищем; інтегроване поєднання знань, здібностей і установок; здатність робити що-небудь ефективно в широкому форматі контекстів з високим ступенем саморегулювання; швидкою реакцією на динаміку обставин і середовища. Також, виявлено педагогічні умови підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування екологічної свідомості: розроблення освітньої компоненти “Сучасні технології вивчення дисциплін інтегрованого курсу “Я досліджую світ” з метою інтеграції екологічних та психолого-педагогічних знань; використання оптимальних інноваційних форм у напрямі активізації аксіологічного потенціалу здобувачів вищої освіти з метою актуалізації потреб молодших школярів у природоохоронній діяльності. Уточнено основні складові освітньої компоненти “Сучасні технології вивчення дисциплін інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, а саме предмет, мету, завдання, програмні результати навчання (володіти новими інноваційними технологіями у професійній сфері; проєктувати програми спільної діяльності учня й учителя на уроках у початковій школі; використовувати сучасні методи і методичні прийоми навчання). Обґрунтовано етапи організації та проведення міжнародної природоохоронної акції як організаційної позааудиторної форми.
Посилання
Buzenko, I. (2017). Metodyka realizatsii pedahohichnykh umov formuvannia ekoloho-valeolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Methodology of realization of pedagogical conditions of formation of ecological and valeological competence of future primary school teachers]. Bulletin of Zaporizhia National University. Ser. Pedagogical sciences. No. 2. pp. 84–91. [in Ukrainian].
Varenуchenko, A. (2017). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnoho vchytelia do formuvannia ekolohichnoi kultury molodshykh [Pedagogical conditions of preparation of the future teacher for formation of ecological culture of young schoolboys]. Youth and the market. Monthly scientific and pedagogical journal. Drogobich, No.6 (149). pp.148–152. [in Ukrainian].
Dubyaga, S., Shevchenko, Yu. & Fefilova, T. (2014). Rozvytok tvorchykh zdibnostei maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly u protsesi navchannia u VNZ [Development of creative abilities of the future primary school teacher in the process of studying at the university]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 1 (35). pp.309–317. [in Ukrainian].
Entsyklopediia osvity (2008). [Encyclopedia of Education]. Acad. ped. Sciences of Ukraine; (Ed.). V.G. Cremen. Kyiv,1040 p. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine “On Higher Education”] (information of the Verkhovna Rada, 2014, No. 37–38, Art. 2004). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [in Ukrainian].
Kuzma-Kachur, M. (2016). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do formuvannia pryrodoznavchoi kompetentnosti [Professional training of future primary school teachers for the formation of science competence]. Nauka ta osvita: aktualni problemy doslidzhen na suchasnomu etapi: zb. tez dop. Vseukr. nauk.-prakt. konf., 19–20 travnia 2016 r. – Science and education: current research problems at the present stage: Coll. thesis add. All-Ukrainian Scientific-Practical Conf., May 19–20. (pp. 103–104). Mukachevo. [in Ukrainian].
Natsionalna ramka kvalifikatsii [National Qualifications Framework] (Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 23, 2011 No. 1341). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/paran12#n12 [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [National strategy for the development of education in Ukraine for the period up to 2021]. Available at: zakon4.rada.gov.ua [in Ukrainian].
Oleksenko, T., Melash, V. & Molodichenko, V. (2019). Formuvannia ekolohichnoho myslennia molodshykh shkoliariv [Formation of ecological thinking of schoolchildren: training manual]. Melitopol, 267p. [in Ukrainian].
Sichko, I. (2018). Formuvannya ekologichnoyi kompetentnosti majbutnix faxivciv pochatkovoyi osvity [Formation of ecological competence of future specialists of primary education]. Pidhotovka suchasnoho pedahoha doshkilnoi ta pochatkovoi osvity v umovakh rozbudovy Novoi ukrainskoi shkoly: zb. materialiv Vseukr. z mizhnar. uchastiu nauk.-prakt. konf., 19–20 kvit. 2018 r. – Preparation of a modern teacher of preschool and primary education in the conditions of development of the New Ukrainian school: Coll. Proceedings All-Ukrainian with International Participation of Scientific-Practical. Conf., April 19-20. (pp. 104–107). Kherson. [in Ukrainian].
Booth, R. (2009). The Teaching of Ecology in Schools. Journal of Biological Education, 13 (4), pp. 261– 266. [in English].
Brown, K. (2014). Global environmental change: a social turn for resilience? Progress in Human Geography, 38, pp. 107 – 117. [in English].
Jahrbuch Okologie 2010. (2009). Umwalzung der Erde – Konflikte um Ressourcen. Stuttgart: Hirzel, 72 p. [in English].
Lobanova, T. Competence-based education – a common European strategy. Computer Modelling and New Technologies, Transport and Telecommunication Institute, Lomonosova 1, LV-1019. Riga, Latvia, 2008. Vol.12, No. 2. pp. 45–65.[in English].
Melash, V., Molodychenko, V., Huz V., Varenychenko, A. & Kirsanova, S. (2020). Modernization of education programs and formation of digital competences of future primary school teachers. International Journal of Higher Education. Vol. 9, No. 7; pp.377–386. (Scopus).[in English].
Varetska, O., Nikulochkina, O., Tonne. O., Kuzminskyi, A., Bida, O. & Vdovenko, V. (2019). Primary school teacher’s soclal competence in the postgraduate education. Revista Românească pentru. Educatie Multidimensionala. Volume 11, No. 4 Supl. pp. 309–327. (Scopus). [in English].
Shevchenko, Yu., Dubiah,a S., Melash, V., Fefilova, T. & Saenko, Yu. (2020). The role of teachers in the organization of inclusive education of primary school pupils. International Journal of Higher Education. Vol. 9, No. 7; pp.207–216 (Scopus). [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.