ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ-ФІЗІОТЕРАПЕВТА: НОРМАТИВНО-ДЕФІНІТИВНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Катерина Павелків
  • Олег Чепурка

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.236338

Ключові слова:

професійна компетентність, здоров’язбережувальна компетентність, фахівець-фізіотерапевт, дескриптори

Анотація

У статті представлено результати застосування нормативно-дефінітивного підходу до питань формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців-фізіотерапевтів відповідно до вітчизняних та міжнародних освітніх документів, насамперед Світової Конфедерації фізичної терапії та Української Асоціації фізичних терапевтів. На підставі аналізу змісту українських та міжнародних документів про підготовку фахівців-фізіотерапевтів з’ясовано зміст основних дескрипторів, що визначають належний рівень професійної компетентності фахівців-фізіотерапевтів на бакалаврському та магістерському рівнях підготовки. Представлено визначення професійної компетентності майбутнього фахівця-фізіотерапевта; проаналізовано його основні професійні компетенції (розуміння концепції знань; клінічні, міжособистісні, технічні навички; навички комплексного розв’язання  професійних проблем та клінічної оцінки),  їх здоров’язбережувальний зміст; здійснено класифікацію професійних компетенцій фахівця-фізіотерапевта та обґрунтовано їх співвідношення з його здоров’язбережувальною компетентністю.

Біографії авторів

Катерина Павелків

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри іноземних мов Рівненського державного гуманітарного університету

Олег Чепурка

здобувач ступеня доктора філософії Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Bukhalska, S. Ye. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid. Teoretychnyi analiz kliuchovykh definitsii vyshchoi medychnoi osvity [Competence approach. Theoretic analysis of key definitions of higher medical education]. New pedagogical thought. No. 2. pp. 84–88. [in Ukrainian].

Voronenko, Yu. V. & Mintser, O. P. (2011). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok likariv i provizoriv – novi pryntsypy pobudovy systemy [Continuous professional development of doctors and pharmacists – new principles of system construction]. Medical education. No. 2. pp. 41–44. [in Ukrainian].

Holovan, M. S. (2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu [Competence and competency: experience of the theory, theory of experience]. Higher education in Ukraine, No. 3. pp. 23–30. [in Ukrainian].

Grimblat, S. O., Zaytsev, V. P. & Kramskoy, S. I. (2005). Zdorovye sberegayushchiye tekhnologii v podgotovke spetsialistov: uchebno-metodicheskoye posobiye [Health keeping technologies in training of specialists]. Kharkov, 184 p. [in Russian].

Hurevych, R. & Kademiia, M. (2012). Profesiina kompetentnist maibutnoho pedahoha: yak yii formuvaty [Professional competence of future pedagogue: how to form it]. The origins of pedagogical skills. Vol.10. pp.66–70. [in Ukrainian].

Didenko, O. V. (2014). Osoblyvosti vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu u profesiinu pidhotovku maibutnikh ofitseriv u VNZ [Peculiarities of competence approach implementation in the training of future officers in higher educational establishment]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Vol. 3. Available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2014_3_6.pdf3 (Accessed 26 Apr. 2021) [inUkrainian].

Dubaseniuk, O. A. (2011). Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: competence approach]. Zhytomyr, 412 p. [in Ukrainian].

Ievtushenko, H. I. & Kutsenko, V. I. (2012). Formuvannia menedzhera, yak fakhivtsia: problemy ta perspektyvy [Formation of manager as a specialist: problems and perspectives]. Scientific Bulletin of the National University of the State Tax Service of Ukraine. No. 1. pp. 12–21. [in Ukrainian].

Kulbashna, Ya. A. (2014). Konkretyzatsiia poniattia “formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh stomatolohiv” [Concretization of the notion “formation of professional competence of the future dentists”]. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools. Vol. 36. pp. 221–229. [in Ukrainian].

Markova, A. K. (1996). Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscov, 308 p. [in Russian]

Maslii, O. M. (2008). Vyznachennia orhanizatsiino-pedahohichnykh umov formuvannia kompetentsii maibutnikh ofitseriv u sferi viiskovo-ekonomichnoi lohistyky [Determination of organizational and pedagogical conditions of competency formation of future officers in the sphere of military and economical logistics]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after B. Khmelnytskiy. Pedagogical sciences. No. 45/2. pp. 98–102. [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].

Omelianenko, V. H. (2009). Formuvannia zdoroviazberezhnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury [Fomation of health keeping competence of future physical education teacher]. Problems of physical education and sports. No.12. pp.139–142. [in Ukrainian].

Saukh, I. V. (2010). Modeli profesiinoi kompetentnosti menedzhera turystychnoi industrii yak osnova konkurentospromozhnosti haluzi [Models of professional competence of the tourist industry manager as a basis of the branch competitiveness]. Economy. Management. Innovations. No. 2 (4). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_38. (Accessed 27 Apr. 2021). [in Ukrainian].

Sikora, Ya. B. (2007). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia informatyky [Formation of professional competence of future computer science teacher]. Professional training of teachers in the conditions of introduction of credit-modular system. Kyiv, pp. 49–53. [in Ukrainian].

Ukrainska Asotsiatsiia fizychnykh terapevtiv [Ukrainian Association of Physical Therapists]. Available at: https://physrehab.org.ua/uk/resource/education/education-policy/minimum-competencies/ (Accessed 26 Apr. 2021). [in Ukrainian].

Khomenko, K. P. (2015). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Formation of professional competence of future doctors]. Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytskiy State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Issue. 36, Vol II (62). pp. 321–330. [in Ukrainian].

Iahupov, V. V. & Svystun, V. I. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoi osvity [Competence approach to training specialists in the system of higher education]. Proceedings. Pedagogical, psychological sciences and social work. Vol.71. pp. 3–8. [in Ukrainian].

Iakymenko, S. I. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Formation of professional competence of future teacher in higher educational establishment]. Kyiv, 464 p. [in Ukrainian].

Banach, Cz. (2001). Edukacja nauczycielska dla reformy i rozwoju edukacji w Polsce [Pedagogical education for the reform and development of education in Poland]. (Ed.). E. Saіata. Professional competencies of teachers and problems of education. Radom, pp.11–18. [in Polish].

Policy Statement on Physiotherapy Education of the Europe Region World Physiotherapy (2014). Available at: https://www.erwcpt.eu/education/education_policy (Accessed 27 Apr. 2021). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-03

Номер

Розділ

Статті