ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ-ФІЗІОТЕРАПЕВТА: НОРМАТИВНО-ДЕФІНІТИВНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.236338Ключові слова:
професійна компетентність, здоров’язбережувальна компетентність, фахівець-фізіотерапевт, дескрипториАнотація
У статті представлено результати застосування нормативно-дефінітивного підходу до питань формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців-фізіотерапевтів відповідно до вітчизняних та міжнародних освітніх документів, насамперед Світової Конфедерації фізичної терапії та Української Асоціації фізичних терапевтів. На підставі аналізу змісту українських та міжнародних документів про підготовку фахівців-фізіотерапевтів з’ясовано зміст основних дескрипторів, що визначають належний рівень професійної компетентності фахівців-фізіотерапевтів на бакалаврському та магістерському рівнях підготовки. Представлено визначення професійної компетентності майбутнього фахівця-фізіотерапевта; проаналізовано його основні професійні компетенції (розуміння концепції знань; клінічні, міжособистісні, технічні навички; навички комплексного розв’язання професійних проблем та клінічної оцінки), їх здоров’язбережувальний зміст; здійснено класифікацію професійних компетенцій фахівця-фізіотерапевта та обґрунтовано їх співвідношення з його здоров’язбережувальною компетентністю.
Посилання
Bukhalska, S. Ye. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid. Teoretychnyi analiz kliuchovykh definitsii vyshchoi medychnoi osvity [Competence approach. Theoretic analysis of key definitions of higher medical education]. New pedagogical thought. No. 2. pp. 84–88. [in Ukrainian].
Voronenko, Yu. V. & Mintser, O. P. (2011). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok likariv i provizoriv – novi pryntsypy pobudovy systemy [Continuous professional development of doctors and pharmacists – new principles of system construction]. Medical education. No. 2. pp. 41–44. [in Ukrainian].
Holovan, M. S. (2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu [Competence and competency: experience of the theory, theory of experience]. Higher education in Ukraine, No. 3. pp. 23–30. [in Ukrainian].
Grimblat, S. O., Zaytsev, V. P. & Kramskoy, S. I. (2005). Zdorovye sberegayushchiye tekhnologii v podgotovke spetsialistov: uchebno-metodicheskoye posobiye [Health keeping technologies in training of specialists]. Kharkov, 184 p. [in Russian].
Hurevych, R. & Kademiia, M. (2012). Profesiina kompetentnist maibutnoho pedahoha: yak yii formuvaty [Professional competence of future pedagogue: how to form it]. The origins of pedagogical skills. Vol.10. pp.66–70. [in Ukrainian].
Didenko, O. V. (2014). Osoblyvosti vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu u profesiinu pidhotovku maibutnikh ofitseriv u VNZ [Peculiarities of competence approach implementation in the training of future officers in higher educational establishment]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Vol. 3. Available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2014_3_6.pdf3 (Accessed 26 Apr. 2021) [inUkrainian].
Dubaseniuk, O. A. (2011). Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: competence approach]. Zhytomyr, 412 p. [in Ukrainian].
Ievtushenko, H. I. & Kutsenko, V. I. (2012). Formuvannia menedzhera, yak fakhivtsia: problemy ta perspektyvy [Formation of manager as a specialist: problems and perspectives]. Scientific Bulletin of the National University of the State Tax Service of Ukraine. No. 1. pp. 12–21. [in Ukrainian].
Kulbashna, Ya. A. (2014). Konkretyzatsiia poniattia “formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh stomatolohiv” [Concretization of the notion “formation of professional competence of the future dentists”]. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools. Vol. 36. pp. 221–229. [in Ukrainian].
Markova, A. K. (1996). Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscov, 308 p. [in Russian]
Maslii, O. M. (2008). Vyznachennia orhanizatsiino-pedahohichnykh umov formuvannia kompetentsii maibutnikh ofitseriv u sferi viiskovo-ekonomichnoi lohistyky [Determination of organizational and pedagogical conditions of competency formation of future officers in the sphere of military and economical logistics]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine named after B. Khmelnytskiy. Pedagogical sciences. No. 45/2. pp. 98–102. [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].
Omelianenko, V. H. (2009). Formuvannia zdoroviazberezhnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury [Fomation of health keeping competence of future physical education teacher]. Problems of physical education and sports. No.12. pp.139–142. [in Ukrainian].
Saukh, I. V. (2010). Modeli profesiinoi kompetentnosti menedzhera turystychnoi industrii yak osnova konkurentospromozhnosti haluzi [Models of professional competence of the tourist industry manager as a basis of the branch competitiveness]. Economy. Management. Innovations. No. 2 (4). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2010_2_38. (Accessed 27 Apr. 2021). [in Ukrainian].
Sikora, Ya. B. (2007). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia informatyky [Formation of professional competence of future computer science teacher]. Professional training of teachers in the conditions of introduction of credit-modular system. Kyiv, pp. 49–53. [in Ukrainian].
Ukrainska Asotsiatsiia fizychnykh terapevtiv [Ukrainian Association of Physical Therapists]. Available at: https://physrehab.org.ua/uk/resource/education/education-policy/minimum-competencies/ (Accessed 26 Apr. 2021). [in Ukrainian].
Khomenko, K. P. (2015). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Formation of professional competence of future doctors]. Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytskiy State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda. Issue. 36, Vol II (62). pp. 321–330. [in Ukrainian].
Iahupov, V. V. & Svystun, V. I. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoi osvity [Competence approach to training specialists in the system of higher education]. Proceedings. Pedagogical, psychological sciences and social work. Vol.71. pp. 3–8. [in Ukrainian].
Iakymenko, S. I. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Formation of professional competence of future teacher in higher educational establishment]. Kyiv, 464 p. [in Ukrainian].
Banach, Cz. (2001). Edukacja nauczycielska dla reformy i rozwoju edukacji w Polsce [Pedagogical education for the reform and development of education in Poland]. (Ed.). E. Saіata. Professional competencies of teachers and problems of education. Radom, pp.11–18. [in Polish].
Policy Statement on Physiotherapy Education of the Europe Region World Physiotherapy (2014). Available at: https://www.erwcpt.eu/education/education_policy (Accessed 27 Apr. 2021). [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.