РЕТРОСПЕКТИВА ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ У ТВОРЧОСТІ ПОЛЬСЬКИХ ДОСЛІДНИКІВ 1960–1980-х рр.
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.236348Ключові слова:
здоров’язбережувальне виховання, історія здоров’язбережувального виховання, Польща, історіографічні розвідки, 1960–1980-х рр., навчальні програмиАнотація
У статті репрезентовано низку історико-педагогічних праць польських авторів, написаних впродовж 1960–1980-х рр. Зазначено, що розвиток здоров’язбережувального виховання учнів загальноосвітніх шкіл Польщі є проблемою, дослідження якої можливе за умови вивчення літератури із загальної педагогіки, соціальної педагогіки, історії педагогіки, історії медицини та охорони здоров’я, історії культури, історії краю та інших наук. Розвиток історіографії здоров’язбережувальної виховно-освітньої діяльності активізувався у науковому просторі Польської Народної Республіки на початку 1970-х рр. Наступний сплеск активності науково-педагогічних сил країни розпочався у другій половині 1980-х рр. Відзначено, що впродовж 1960–1980-х рр. відбувалося формування проблемного поля проблеми здоров’язбережувального виховання дітей та молоді, структурними елементами якого стали: історія здоров’язбережувальної думки; польський здоров’яспрямований освітньо-виховний рух як історичне та соціально-культурне явище, його ідеологія та суспільна практика; теоретична і практична спадщина визначних постатей Польщі, які ініціювали, пропагували і реалізовували здоров’язбережувальну діяльність; здоров’яорієнтована діяльність громадських інституцій; рефлексії щодо фізичного, гігієнічного, антиалкогольного виховання як напрямів і складників виховання для здоров’я; роль періодичних видань у пропаганді ідей здоров’я та здорового способу життя; аналіз змісту навчальних і виховних програми у контексті здоров’язбережувальної тематики.
Посилання
Demel, M. (1972). Nauchychyel zdrovia. Zhychye i dzielo doktora Stanislava Kopchynskyego. 1873 – 1933 – 1973 [Health teacher. Life and work of doctor Stanislav Kopchynski. 1873 – 1933 – 1973]. Warszawa, 140 p. [in Polish].
Kravchyk, Z. (1970). Spolechno-kulturove funkcje vychovania fizychnego i sportu. Analiza poglonduv Eugeniusha Piaseckiego [Socio-cultural functions of physical education and sports. Analysis of the views of Eugene Pyasetsky]. Nature – Culture – Sports. Theoretical controversies in Poland. Waszaw. pp. 163–217. [in Polish].
Mauersberg, S. (1972). “Shkola ogulnokshtalconca v Polsce Ludovej”, Mieczysław Pęcherski, Wrocław [etc.] 1970: [recenzja] [“Secondary school in People’s Poland”, Mieczysław Pęcherski, Wrocław [etc.] 1970: [review]. Treatises on the History of Education. No.15. pp. 200–202. [in Polish].
Radiukievich, Sl. (1973). Zarys rozvoju higieny i medycyny shkolnej v Polsce [Essay on the development of school hygiene and medicine in Poland]. Physical Education and School Hygiene. Volume. 2. pp. 5–10. [in Polish].
Rotkievich, M. & Vilk, Sl. (1986). Vychovanie fizychne i higiena shkolna v svietle zjazduv i vystav lekazhy i pshyrodnikuv polskich (1869–1914) [Physical education and school hygiene in the light of congresses and exhibitions of Polish doctors and naturalists (1869–1914)]. Physical Education and Sports. No. 3. pp. 81–98. [in Polish].
Shymanski, L. (1979). Higiena shkolna i vychovanie fizychne v shkolnictvie ogulnokshtalconcym v Krulevstvie Polskim 1815–1915 [School hygiene and physical education in secondary school in the Kingdom of Poland, 1815–1915]. Wroclaw, 304 p. [in Polish].
Toporovicz, K. (1988). Eugeniush Piasecki, 1872–1947: zhychie i dzielo [Eugene Pyasetsky, 1872–1947: life and work]. Wroclaw, 382 p. [in Polish].
Vrochynski, R. (1971). Dzieje vychovania fizychnego i sportu od konca XVIII vieku do roku 1918 [History of physical education and sports from the end of the XVIII century until 1918]. Wroclaw Warsaw – Krakow – Gdansk. 261 p. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.