РОЛЬ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ В РОЗВИТКУ НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ (ХІХ – початок XX ст.)

Автор(и)

  • Марія Багрій
  • Світлана Довбенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.239269

Ключові слова:

навчальна література, письменники – “будителі”, письменники-педагоги, наука, українська література, “Руська трійця”, О. Огоновський

Анотація

Стаття присвячена проблемі дослідження письменників-педагогів, на думку яких література мала знайти вираження у наповненні школи “національним духом” не тільки за формою, але й за змістом. Пріоритетним завданням школи в педагогічному процесі стало виховання, а провідними принципами національного виховання вважалися народність, природовідповідність, гуманізація, демократизація. Цьому слугував насамперед добір тематичних творів, зазвичай історичної тематики, а також патріотично наснажених поетичних та прозових текстів, які “будили національні ідеї”. Ці догми варто із позицій сьогодення глибоко вивчити й проаналізувати, творчо застосовувати з урахуванням конкретної освітньо-педагогічної ситуації.

Біографії авторів

Марія Багрій

кандидат філологічних наук, викладач вищої категорії Івано-Франківського фахового коледжу ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”

Світлана Довбенко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки початкової освіти ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”

Посилання

Dovbyshchenko, M.V. (2013). Politychni ideyi halytskykh ideolohiv natsionalnoho vidrodzhennya [Political ideas of Galician ideologues of national revival]. History of Ukrainian political thought: textbook. way. / M.I. Obushny, T.S. Voropaeva, I.M. Grabovskaya and others; for general ed. M.I. Obushny. Kyiv, 479 p. [in Ukrainian].

Yevtukh, M.(1996). Rozvytok osvity i pedahohichnoyi dumky v Ukrayini (kinets XVIII – persha polovyna ХІХ st.) [Development of education and pedagogical thought in Ukraine (end of XVIII – first half of XIX century)]. Doctor’s thesis. Kyiv, 70 p. [in Ukrainian].

Yekelchyk, S. (2010). Ukrayinofily: svit ukrayinskykh patriotiv druhoyi polovyny ХІХ stolittya. [Ukrainophiles: the world of Ukrainian patriots of the second half of the XIX century]. Kyiv, 272 p. [in Ukrainian].

Istoriya pedahohiky (1973). (Ed.). Gritsenko M. [History of pedagogy]. Kyiv, 447 p. [in Ukrainian].

Lesyuk, M. (2014). Stanovlennya i rozvytok ukrayinskoyi literaturnoyi movy v Halychyni [Formation and development of the Ukrainian literary language in Galicia]. Ivano-Frankivsk,732 p. [in Ukrainian].

Malanyuk, P.M. (2000). Osvitni tendentsiyi ta vykhovni idealy prosvitnytskykh spodvyzhnykiv Halychyny [Educational tendencies and educational ideals of educational associates of Galicia]. Ternopil, 160 p. [in Ukrainian].

Mykytyuk, V. (1995). Literaturna i naukova spadshchyna Omelyana Ohonovskoho [Literary and scientific heritage of Omelyan Ogonovsky]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv, 28 p. [in Ukrainian].

“Rusalka Dnistrova” : dokumenty i materialy (1989). [“Mermaid of the Dniester”: documents and materials / Academy of Sciences of the USSR; Inst. sciences, etc.] (Ed.). Stebliy F.I., Kupchynsky O.A., Hrytsak Y.Y., Parubiy V.I., Polyansky O.A. Kyiv, 545 p. [in Ukrainian].

Franko, I. (1982). Ivan Hushalevych [Ivan Gushalevich]. Franko I. Collection of works: In 50 vols. Vol. 35. Kyiv, pp. 7–73. [in Ukrainian].

Franko, I. (1884). Pered zborom ruskoho zhinochoho tovarystva v Stanyslavovi [Before the meeting of the Russian Women’s Society in Stanislavov]. Work. p. 134. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-29

Номер

Розділ

Статті