ПРАКСЕОЛОГІЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

  • Іван Василиків

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.239318

Ключові слова:

професійна підготовка, праксеологія, праксеологічний підхід, загальнонаукові підходи, майбутній вчитель початкових класів

Анотація

У статті розглядається питання професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів, шляхи її вдосконалення та оптимізації. Було вирішено, що підхід, розроблений в контексті ідеї створення праксеологічного навчального середовища, має особливе значення для вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Висвітлено сутність, зміст та структура таких педагогічних категорій, як: “праксеологічний підхід”, “праксеологія”. Дослідження розкриває сутність функцій праксеологічного підхіду та аналізує його взаємозв’язок у праксеологічному навчальному середовищі для професійного розвитку вчителів початкових класів у майбутньому. Конкретний аналіз загальнонаукових концепцій, таких як праксеологічний підхід, розглядається в контексті професійного розвитку майбутнього вчителя початкових класів. Слід зазначити, що праксеологічний підхід формує та розвиває праксеологічні компетенції майбутнього вчителя початкових класів, такі як здатність планувати, організовувати та оцінювати якість своїх навчальних та професійних досягнень.

Біографія автора

Іван Василиків

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики, інформатики та методики їх викладання у початковій школі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Kolesnikova, I.A. & Titova, E.Z. (2005). Pedagogicheskaya prakseologiya: ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. zavedeniy [Pedagogical Praxeology: Textbook. manual for stud. higher. ped. educat. Establishments]. Moscov, 256 p.[in Russian].

Korobova, I.V. Formuvannia metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizyky na zasadakh indyvidualnoho pidkhodu [Formation of methodical competence of future physics teachers on the basis of individual approach]. Doctor’s thesis. Available at: http://www.npu.edu.ua /images/file/vidil_aspirant/dicer/%D0%94_26.053.06/KOROBOVA.pdf. [in Ukrainian].

Kotarbinskiy, T. (1975). Traktat o khoroshey rabote [A treatise on good work]. (Ed.).G.Kh. Popov; translation from Polish. L.V. Vasiliev and V.I. Sokolovsky. Moscov, pp.16 – 17.[in Russian].

Kotarbinskiy, T. (1963). Izbrannye proizvedeniya [Selected works]. Moscov, 911 p. [in Russian].

Malykhin, A.O. (2014). Sutnist i pryntsypy prakseolohichnoho pidkhodu v metodychnii pidhotovtsi maibutnoho vchytelia tekhnolohii [The essence and principles of praxeological approach in the methodological training of future teachers of technology]. Scientific notes of Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. Ser. Pedagogy. No. 3. pp. 72–77. [in Ukrainian].

Melnychuk, I.M. (2009). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv u protsesi poiednannia praktychnoi roboty studentiv ta interaktyvnoho navchannia [The formation of professional competence of social workers in the process of combining practical work of students and interactive learning]. Higher education in Ukraine. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series “Sociology. Psychology. Pedagogy”. Thematic issue No. 3. “Higher education in Ukraine in the context of integration into the European educational space. Appendix 4, Vol. III (15). pp. 259–266.[in Ukrainian].

Polishchuk, V.A. (2014). Prakseolohichnyi pidkhid yak innovatsiina osnova vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Praxeological approach as an innovative basis for improving the training of future social workers]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University: Series: Pedagogy. Social work. (Ed.). I.V. Kozubovska. Uzhhorod, Vol. 32. pp. 148–150. [in Ukrainian].

Provarova, Ye.M. (2018). Teoriia i praktyka metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu [Theory and practice of methodical training of future music teachers on the basis of praxeological approach]. Doctor’s thesis. Kyiv, 502 p.[in Ukrainian].

Pshcholovskiy, T. (1993). Printsipy sovershennoy deyatelnosti: (Vvedenie v prakseologiyu) [Principles of Perfect Action: (An Introduction to Praxeology)]. Kiev, 271 p. [in Russian].

Romanyshyna, O.Ia. (2016). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [The theoretical and methodical bases of formation of professional identity of future teachers by means of information technologies]. Vinnytsia, 445 p. [in Ukrainian].

Samoylenko, P. I. & Semenova, S. V. (2003). Povyshenie effektivnosti uchebnogo protsessa po fizike na osnove prakseologicheskogo pokhoda [Improving the effectiveness of the educational process in physics based on the praxeological approach]. Book of Science Forerunners Kamyanets-Podilskiy state. un-ty. Vol. ІХ. pp. 65–68. [in Russian].

Satskov, N.Ya. (1998). Prakticheskiy menedzhment [Practical management]. Methods and techniques of the leader. Donetsk, 448 p. [in Russian].

Pascal, C. & Bertram, А. (2012). Praxis, Ethics and Power: Developing Praxeology as a Participatory Paradigm for Early Childhood Research. European Early Childhood Education Research Journal. No. 20(4). pp. 477–492. [in English].

Reckwitz, A. (2002). Toward a Theory of Social Practices: A Development in Culturalist Theorizing. European Journal of Social Theory. Vol. 5(2). pp. 243–263. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-29

Номер

Розділ

Статті