СОЦІАЛІЗАЦІЯ ОБДАРОВАНИХ ДІВЧАТ ДОШКІЛЬНОГО ТА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ В УМОВАХ ГЕНДЕРНОЇ ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.243954Ключові слова:
обдарованість, гендерні стереотипи, диференціальна соціалізація, “зникаюча обдарованість”, “подвійний ланцюг очікувань”Анотація
У статті проведено аналіз теоретичних праць вітчизняних та зарубіжних фахівців щодо проблеми впливу гендерних стереотипів і диференціальної соціалізації на обдарованих дітей, зокрема дівчат. Зауважено, що породження стереотипів досить обмежує розвиток талантів і здібностей дівчат та хлопців, що звужує можливості у житті загалом. Здійснено актуалізацію проблем “зникаючої обдарованості” у дівчат і “подвійного ланцюга очікувань” в обдарованих дітей. На основі аналізу наукових праць окреслено вікові особливості обдарованих дівчат дошкільного та підліткового віку. Зазначається, що гендерна специфіка обдарованості, вираження і можливості особистості дівчат залишаються майже не вивченими. З’ясовано, що стереотипізація особливо шкідлива для обдарованих дітей.
Посилання
Veyninger, O. (2004). Pol i kharakter [Gender and character]. Moscov, 494 p.[in Russian].
Druzhinin, V. N. (2006). Psikhologiya obshchikh sposobnostey [Psychology of general abilities]. Sankt-Peterburg, 249 p.[in Russian].
Clark, B. (2013). Growing up gifted. Columbus, OH: Merrill Publishing. [in English].
Kovalevskiy, P.I. (1995). Psikhiatricheskie eskizy iz istorii [Psychiatric sketches from history]. Moscov. Vol.1. 544 p.[in Russian].
Kuzniets, D. V. (2016). Vplyv hendernoho chynnyka na rozvytok obdarovanosti ditei [The influence of gender on the development of children’s talents]. Scientific notes of the Small Academy of Sciences of Ukraine.Vol. 8. p. 160. [in Ukrainian].
Leytes, N. S. (1996). Psikhologiya odarennosti detey i podrostkov [Psychology of giftedness of children and adolescents]. (Ed.).N. S. Leytesa. Moscov, 416 p. [in Russian].
Marushchenko, O. & Plakhotnik, O. (2012). Henderni shkilni istorii [Gender school stories]. Kharkiv, 88 p. [in Ukrainian].
Mid, M. (2004). Muzhskoe i zhenskoe. Issledovanie polovogo voprosa v menyayushchemsya mirе [Male and female. Sexual research in a changing world]. Moscov, 412 p. [in Russian].
Olshen, S. R. (1987). The disappearance of giftedness in girls : An intervention strategy. Roeper Rev. No.9. pp. 251–254. [in English].
Polytsiak, N. I. (2021). Vplyv hendernykh stereotypiv na sotsializatsiiu obdarovanykh divchatok [The influence of gender stereotypes on the socialization of gifted girls]. Obdarovani dity – skarb natsii: materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii (18–22 serpnia 2021 roku) – Gifted children – the treasure of the nation: materials of the II International scientific-practical online conference (August 18–22, 2021). Kyiv. [in Ukrainian].
Popova, L. V. (2001). Gendernaya sotsializatsiya v detstve [Gender socialization in childhood]. Gender approach in preschool pedagogy: theory and practice: monograph: in 2 hours.Murmansk. Part.1. p. 231. [in Russian].
Popova, L. V. (1996). Problema samorealizatsii odarennykh zhenshchin [The problem of self-realization of gifted women]. Psychology issues.No.2. pp. 31–42. [in Russian].
Rippon, Dzh. (2019).Gendernyy mozg [Gender brain]. Izdatelstvo “Fors”. 400 p.[in Russian].
Stratehiia hendernoi rivnosti rady Yevropy na 2018–2023 roky [Council of Europe Gender Equality Strategy for 2018–2023]. Available at: https://rm.coe.int/prems-041318-gbr-gender-equality-strategy-2023-ukr-new2/16808b35a4 (аccessed 16 July.2021). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.