ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА ЗАСУДЖЕНИХ НА ОСВІТУ В ПЕНІТЕНЦІАРНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ.

Автор(и)

  • Роман Петренко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.243960

Ключові слова:

виправно-трудове законодавство, пенітенціарні заклади, професійно-технічна освіта, загальноосвітня підготовка, засуджені, ресоціалізація

Анотація

У статті аналізуються основні підходи до реалізації права засуджених на освіту в пенітенціарних закладах України упродовж другої половини ХХ ст. Виокремлено періоди, протягом яких змінювалась законодавча база, система освітніх закладів для засуджених та форми її отримання: перший – 50–60-ті рр. ХХ ст. (розробка нормативно-законодавчої бази щодо здобуття засудженими різних рівнів освіти; обов’язковість загальноосвітньої підготовки); другий – 70–80-ті рр. ХХ ст. (створення системи професійно-технічної освіти; розробка різних форм організації професійно-технічного навчання); третій – 90-ті рр. ХХ ст. (занепад та руйнація загальноосвітньої та професійно-технічної освіти засуджених; закриття вечірніх шкіл і професійно-технічних училищ у пенітенціарних установах); четвертий – 2000-ні рр. ХХ ст. (відновлення мережі закладів загальної середньої освіти при всіх виправних та виховних колоніях, а також слідчих ізоляторах; відновлення мережі професійно-технічних закладів освіти при установах виконання покарань). Обґрунтовано важливість здобуття освіти засудженими в пенітенціарних закладах як необхідної умови отримання якісних знань, умінь, навичок та професійної кваліфікації, що в подальшому сприятиме їх особистісному розвитку і ресоціалізації в суспільстві.

Біографія автора

Роман Петренко

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Boniak, V. O. (2008). Konstytutsiine pravo liudyny i hromadianyna na osvitu v Ukraini [The constitutional right of man and citizen to education in Ukraine]. Monohraf. Dnipropetrovsk, 180 p. [in Ukrainian].

Hershunskyi, B. V. (1998). Fylosofyia obrazovanyia [Philosophy of education]. Moscov, 432 p. [in Russian].

Kalashnyk, N. H., Maksymova, N.Iu. & Yanchuk, O.B. (2009). Sotsialno-psykholohichni aspekty optymizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v zakladakh osvity pry vykhovnykh koloniiakh dlia nepovnolitnikh zasudzhenykh [Socio-psychological aspects of optimization of the educational process in educational institutions at educational colonies for juvenile convicts]. Kyiv, pp. 82–83. [in Ukrainian].

Konovalov, B. I. (1978). Proizvodstvennuyu bazu pri ITU – na sluzhbu ispravleniya osuzhdennykh [The production base at the ITU – for the correction of convicts]. Inform. newsletter. Moscov, no. 5. pp. 6–9. [in Russian].

Konstytutsiia Ukrainy : stanom na 01 sich. (2006). Ministerstvo yustytsii Ukrainy [Constitution of Ukraine: as of January 1. 2006]. Kyiv, 123 p. [in Ukrainian].

Mizhnarodnyi pakt pro ekonomichni, sotsialni i kulturni prava. Pryiniato 16 hrudnia 1966 roku Heneralnoiu Asambleieiu OON [International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights]. Adopted on December 16, 1966 by the UN General Assembly. Available at:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_042[in Ukrainian].

Natashev, A.Ye. (1975). Sovetskoe ispravitelno-trudovoe zakonodatelstvo (osnovnye voprosy teorii i praktiki) [Soviet correctional labor legislation (basic issues of theory and practice)]. Moscova, 168 p. [in Russian].

Shuklina, N. H. (2008). Konstytutsiine pravo [A constitutional right]. Studying Manual. Kyiv, 632 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-09

Номер

Розділ

Статті