АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ МЕДСЕСТРИНСТВА У СИСТЕМІ РЕФОРМУВАННЯ РЕАБІЛІТАЦІЙНОЇ ДОПОМОГИ

Автор(и)

  • Наталя Рудакова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.246186

Ключові слова:

медична освіта, реабілітаційна допомога, медична сестра/брат

Анотація

У статті розглянуті стратегії ВООЗ із розвитку реабілітаційної допомоги у світі, підготовки медичних сестер / братів з огляду на національні проблеми в галузі медичної освіти.

Проведено порівняльний аналіз професійних компетенцій, які формує заклад медичної вищої освіти для імплементації у майбутню професійну діяльність у різних країнах світу. Розглянуто практичні кроки реформування системи підготовки бакалаврів медсестринства на прикладі Львівської медичної академії імені А. Крупинського.

Біографія автора

Наталя Рудакова

викладач кафедри психічного і фізичного здоров’я ВНКЗ ЛОР “Львівська медична академія імені Андрея Крупинського”

Посилання

Hertsyk, A. (2018). Teoretyko-metodychni osnovy fizychnoi reabilitatsii / fizychnoi terapii pry porushenniakh diialnosti oporno-rukhovoho aparatu [Theoretical and methodical bases of physical rehabilitation / physical therapy at disturbances of activity of the musculoskeletal system]. Lviv, 388 p. [in Ukrainian].

Holyk, V.A. “My prahnemo, shchob kvartyra ne stala viaznytseiu dlia osoby na vizku” [“We want the apartment not to be a prison for wheelchair users”]. National Assembly of People with Disabilities of Ukraine. Available at: https://naiu.org.ua/volodymyr-golyk-my-pragnemo-shhob-kvartyra-ne-stala-tyurmoyu-dlya-osoby-na-vizku/ [in Ukrainian].

Hordiichuk, S. V. (2016). Stvorennia standartiv novoho pokolinnia u zabezpechenni yakosti medychnoi osvity [Creating new generation standards in ensuring the quality of medical education]. Continuous professional education: theory and practice. Science and methodical journal. Kyiv, Vol. 1–2 (46–47). pp. 121–126. [in Ukrainian].

Kvalifikator profesii: Nakaz MOZ “Pro vnesennia zmin do Dovidnyka kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv [Qualifier of professions: Order of the Ministry of Health “On amendments to the Handbook of qualification characteristics of occupations. Issue 78 “Health Care”]. Available at: https://zakononline.com.ua/documents/show/418544_418609 [in Ukrainian].

Pro reabilitatsiiu v sferi okhorony zdorovia: Zakon Ukrainy vid 03.12.2020 № 1053-IX [On rehabilitation in the field of health care: Law of Ukraine of 03.12.2020 No. 1053-IX]. Available at: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20#Text. [in Ukrainian].

Prohrama medychnykh harantii za napriamkom “reabilitatsiia” [Rehabilitation Medical Guarantees Program]. National Health Service of Ukraine. Available at: https://nszu.gov.ua/formedia/presbrifing/medichnu-reabilitaciyu-za-programoyu-medgarantij-paciyenti-m-93 [in Ukrainian].

Radziievska, I. V. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh medychnykh sester u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of professional competence of future nurses in the process of studying professional disciplines]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].

Gutenbrunner, C., Ward, A.B. & Chamberlain, M. A. (2007). White book on physical and rehabilitation medicine in Europe. J Rehabil Med;45(suppl). pp.6–47.PMID:17206318. [in English].

Disability. In: World Health Organization. Geneva: World Health Organization; 202. Available at: https://www.who.int/health-topics/disability, (Accessed 14 August 2021). [in English].

Kathleen Gaines. Rehabilitation nurse./Career guide series “Rehabilitation nurse”. Available at: https://nurse.org/resources/rehabilitation-nurse/ [in English].

MacDonell, C. M. & Mauk, K. L. (2017). Where in the World Is Rehabilitation Nursing? RehabilitationNursing, 42(4), pp.173–174. doi:10.1097/rnj.000000000000010 [in English].

Miller, E. (2003). RehabilitationNursingin a Consumer-DrivenWorld. RehabilitationNursing, 28(5), pp.139–139. doi:10.1002/j.2048-7940.2003.tb02045.x [in English].

Rehabilitation in health systems. Geneva: World Health Organization; 2017 https://www.who.int/publications/i item/9789241549974, (Accessed 14 August 2021). Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. [in English].

Rehabilitation competency framework. In: World Health Organization. Geneva: World Health Organization; 2021 Available at: https://www.who.int/teams/noncommunicable-diseases/sensory-functions-disabilityand-rehabilitation/rehabilitation-competency-framework, (Accessed 14 August 2021). [in English].

Sally, M. Johnstone & Louis Soares (2014). Principles for Developing Competency-Based Education Programs, Change: The Magazine of Higher Learning, 46:2, pp.12–19, DOI: 10.1080/00091383.2014.896705[in English].

Vaughn, S., Mauk, K. L., Jacelon, C. S., Larsen, P. D., Rye, J., Wintersgill, W., Cave, C. E., & Dufresne, D. (2016). The Competency Model for Professional Rehabilitation Nursing. Rehabilitation nursing: the official journal of the Association of Rehabilitation Nurses, 41(1), pp.33–44. DOI:https://doi.org/10.1002/rnj.225 [in English].

Williams, D. (2011). Rehabilitation nursing: Past, present, and future. In Jacelon C. S. Ed., The specialty practice of rehabilitation nursing: A core curriculum (6th ed.), pp. 15–29. Glenview, IL: Association of Rehabilitation Nurses. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Номер

Розділ

Статті