КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА ЯК БАЗИС ЯКОСТІ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Вікторія Ворожбіт-Горбатюк

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.248528

Ключові слова:

взаємодія, діяльнісний підхід, компетентність, навчання, особистість, партнерство, педагогічна освіта, підготовка учителя, якість освіти

Анотація

У статті автор розкрив сутність і значення компетентності педагогічного партнерства. З опорою на компетентнісний, діяльнісний, суб’єкт-суб’єктний, особистісноорієнтований підходи, принципів доцільної педагогічної підтримки, “рівний – рівному”, методології Gartner, охарактеризовано цільові, змістові і методичні аспекти формування компетентності педагогічного партнерства. Наголошено увагу на доцільності опори на піраміду Едгара Дейла у формуванні суб’єкт-суб’єктних взаємодій учасників – партнерів освітнього процесу.

За принципом паритетності розкрито значення і способи співпраці та командної роботи із зацікавленими особами в якості освіти, фахівцями й експертами. Виразною умовою втілення компетентності педагогічного партнерства виділено когнітивний компонент педагогічної діяльності для забезпечення якості освіти. З позицій цінності для формування компетентності педагогічного партнерства творчо інтерпретовано рекомендації Й. Песталоцці А. Дістервега, Дж. Дьюї, С. Шацького, П. Блонського. Перспективою подальшої розробки проблеми формування компетентності педагогічного партнерства визначено ідеї модерації (К. Klebert, E. Schreder, W. Straub).

Біографія автора

Вікторія Ворожбіт-Горбатюк

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Gordon, W. J. J. (1961). Sinectics: The Develepment of Creative Capacity. New York. 180 p. [in English].

Abbas, N. (2021). Pryntsyp pedahohiky partnerstva. Prohrama modernizatsii ta rozvytku NVK na 2019–2024 rr. [The principle of partnership pedagogy. The program of modernization and development of NEC for 2019–2024 ]. School Director. No. 1–2 (865–866). pp.64–117. [in Ukrainian].

Akimova, O. (2021). “Hard skills” ta “soft skills” yak skladovi elementy inkliuzyvnoi hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [“Hard skills” and “soft skills” as components of inclusive readiness of future primary school teachers]. Youth & market. Drohobych. No.4/190. pp. 57–67. [in Ukrainian].

Aksonova, H. & Borlak, L. (2021). Pedahohika partnerstva NUSh : treninhovi zaniattia [Pedagogy of NUS partnership: training sessions ]. Methodist. No. 1–2. pp.80–87. [in Ukrainian].

Baryshovets, N. (2019). Orhanizatsiia upravlinskoi diialnosti shchodo formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv za umov rozbudovy Novoi ukrainskoi shkoly. Partnerstvo uchasnykiv osvitnoho protsesu za umov realizatsii Kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly [Organization of management activities for the formation of key competencies of students in the development of the New Ukrainian School. Partnership of participants of the educational process under the conditions of realization of the Concept of the New Ukrainian school]. School management. No. 1/3. pp. 43–46. [in Ukrainian].

Bachurska, T. & Holobokova, O. (2021). Tekhnolohii sotsialnoi zghurtovanosti subiektiv osvitnoho protsesu : Workshop dlia pedahohiv zakladiv osvity [Technologies of social cohesion of subjects of educational process: Workshop for teachers of educational institutions]. Head theacher. No. 1–2 (667–668). pp. 44–53. [in Ukrainian].

Vorozhbit-Horbatiuk, V.V. & Borysenko, N.O. (2017). Konstruktyvne osvitnie seredovyshche u konteksti suchasnykh novatsii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Constructive educational environment in the context of modern innovations in higher education]. Theory and methods of teaching and education. Kharkiv. Vol. 43. pp. 5–15. [in Ukrainian].

Krashche razom. Shcho take pedahohika partnertsva i navishcho vona v NUSh (2019). [Better together. What is partnership pedagogy and why is it in NUS]. Available at: https://nus.org.ua/articles/pedagogika-partnerstva-shho-tse-take-ta-yak-zrozumity-chy-vona-ye-u-shkoli/ (Accessed 10 Oct. 2021). [in Ukrainian].

Lysytska, O. P. (2019). Skaffoldynh u vykladanni anhliiskoi movy ta internet dlia vykladachiv [Scaffolding in English teaching and the Internet for teachers ]. Inozemni movy u vyshchii osviti: linhvistychni, psykholoho-pedahohichni ta metodychni perspektyvy. Materialy IV Vseukr. nauk.-prakt. Internet-konf. z mizhnar. uchastiu, Kharkiv, 20 liut. 2019 r. – Foreign languages in higher education: linguistic, psychological, pedagogical and methodological perspectives: Proceedings of the IV All-Ukrainian. Scientific-Practical Internet conference with international participation, Kharkiv, February the 20th 2019. Kharkiv. pp. 67–71. [in Ukrainian].

Litichenko, O. (2021). Spilkuiemosia z batkamy vykhovantsiv onlain: shist korysnykh servisiv [We communicate with the parents of pets online: six useful services]. Educator-methodologist of preschool institutution. No. 1. pp. 34–36. [in Ukrainian].

Martyniuk, A. (2021). Formuvannia svitohliadu tvorchoi osobystosti v umovakh osvitnoho prostoru Ukrainy [Formation of the worldview of a creative personality in the educational space of Ukraine]. Youth & market. Drohobych. No. 5/191. pp.17–20. [in Ukrainian].

Nakaz MON Proiekt z rozvytku miakykh navychok (2019). [MES Order Soft Skills Development Project]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/do-2024-roku-v-26-ukrayinskih-shkolah-pilotuvatimut-proyekt-z-rozvitku-myakih-navichok-nakaz-mon [in Ukrainian].

Piramida navchannia Edhara Deila (21.01.2020). [Edgar Dale’s Pyramid of Learning]. Available at: https://fsp.kpi.ua/ua/piramida-navchannya-edgara-dejla/ [in Ukrainian].

Profesiinyi standart Vchytelia zakladu zahalnoi serednoi osvity 20.12.2020. [Professional standard of a teacher of a general secondary education institution]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti (Accessed 21. Oct. 2021). [in Ukrainian].

Sesyk, O. O. (2017). Pedahohika partnerstva – kliuchovyi komponent formuly novoi shkoly [Partnership pedagogy is a key component of the new school formula]. To the class teacher. Everything for work. No. 6. pp. 5–7. [in Ukrainian].

Khrestomatiia z istorii pedahohiky : v 2-kh t. (2011). [A textbook on the history of pedagogy]. (Ed.). A.V. Trotsko. Kharkiv, Vol.1, Vol.2. [in Ukrainian].

Shcho take prava liudyny? (2021). [What are human rights?]. Available at: https://www.coe.int/uk/web/compass/what-are-human-rights- (Accessed 01. Nov. 2021). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-23

Номер

Розділ

Статті