РОЗВИТОК ІДЕЙ МЕДІАОСВІТИ В ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ТА ПОЧАТКОВИХ ШКОЛАХ УКРАЇНИ У 1985–1991 рр.

Автор(и)

  • Ірина Кузьма

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.248811

Ключові слова:

розвиток медіаосвіти, комп’ютерні засоби, традиційні та інноваційні медіа, критичне мислення, дошкільні заклади, початкові школи

Анотація

У статті охарактеризовано генезу ідей медіаосвіти в дошкільних закладах та початкових школах України у 1985–1991 рр. у контексті розвитку освітньої галузі, на тлі впливу суспільно-політичних чинників. Термін “медіаосвіта” на той час не використовувався. Існували процеси, що зараз трактуються як медіаосвіта. Показано унікальність, суперечливість тенденцій досліджуваного періоду. Відображено початок комп’ютеризації дошкільної та початкової освіти. Розглянуто особливості формування критичного мислення. Виявлено перспективний досвід.

Біографія автора

Ірина Кузьма

кандидат педагогічних наук, викладач кафедри педагогіки і психології та інклюзивної освіти Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти; викладач кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Veksler, S. (1988). Rozvyvaty myslennia dytyny [Develop the child’s thinking]. Preschool Education, No. 9, pp. 6–7. [in Ukrainian].

Verkhovynets, V. M. (1989). Vesnianochka: Ihry z pisniamy dlia ditei doshk. i mol. shk. viku [Vesnyanochka: Games with songs for preschool and primary school age children]. Vol.5. Kyiv, 343 p. [in Ukrainian].

Zhaldak, M. I. & Oliinyk, A. H. (1989). Nova informatsiina tekhnolohiia [New information technology]. Soviet School, No. 11, pp. 71–73. [in Ukrainian].

Kompiuterna tekhnika – doshkilnykam (1986). [Computer equipment – for preschoolers]. Preschool Education, No. 3, p. 31. [in Ukrainian].

Kuzma, I. (2020). Rozvytok mediaosvity ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku (1959–2018 rr.) [The development of media education of preschool and primary school age children (1959–2018)]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work”, Vol. 1 (46), pp. 64–69. [in Ukrainian].

Levshyn, M. M. (1994). Do vyvchennia informatyky v 1–4 klasakh [To the study of computer science in grades 1–4]. Primary School, No. 8, pp. 19–24. [in Ukrainian].

Maksymenko, L. (1986). Vykorystannia tekhnichnykh zasobiv u navchanni ta vykhovanni ditei pedahohamy doshkilnoho zakladu № 270 m. Zaporizhzhia [The use of technical means in the education and upbringing of children by kindergarten teachers of the Zaporizhia preschool institution No. 270]. Preschool Education, No. 8, pp. 16–17. [in Ukrainian].

Marhulis, Ye. (1985). Z mashynoiu na “ty” [With a machine on “you”]. Preschool Education, No. 11, pp. 26–27. [in Ukrainian].

Ivanov, V., Volosheniuk, O., Kulchynska, L., Ivanova, T. & Miroshnychenko Yu. (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist: korotkyi ohliad [Media education and media literacy: a brief review]. Vol. 2. Kyiv, 58 p. [in Ukrainian].

Molachova, V. (1988). Z dyspleiem na ty [With a display on you]. Preschool Education, No. 7, p. 21. [in Ukrainian].

Radio – maliatam (1987). [Radio for kids] Preschool Education, No. 2, p. 31. [in Ukrainian].

Samsoniuk, N. & Saharda, M. (1991). Smikh – tse potreba [Laughter is a necessity]. Preschool Education, No. 6, pp. 12–13. [in Ukrainian].

Serednia hrupa: planuvannia zaniat. Oriientovnyi rozpodil prohramnoho materialu, yakyi realizuietsia v druhomu kvartali (1987). [Middle group: lesson planning. Approximate distribution of program material, which is implemented in the second quarter]. Preschool Education, No. 9, pp. 10–17. [in Ukrainian].

Uliukaieva, I. H. (2015). Rozvytok doshkilnoi osvity v Ukraini v 1960–1990 rr [The development of preschool education in Ukraine in 1960–1990]. Scientific notes of Berdiansk State Pedagogical University, Vol. 3, pp. 330–339. [in Ukrainian].

Khomenko, I. (1987). Perebudova – sprava vsikh [Perestroika is everyone’s business.]. Preschool Education, No. 1, pp. 2–3. [in Ukrainian].

Yankovych, O. (2014). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do orhanizatsii pedahohichnoi diahnostyky z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii [Training future primary school teachers for the organization of pedagogical diagnostics with the use of information technologies]. Youth and market, No. 8, pp. 7–10. [in Ukrainian].

Yankovych, O. I. (2021). Rozvytok osvitnikh tekhnolohii u pochatkovykh shkolakh Ukrainy (1959–2018 rr.): monohrafiia [The development of educational technologies at primary schools of Ukraine (1959–2018): monograph]. Ternopil, 162 p. [in Ukrainian].

Chaikovska, H., Yankovych, O., Levchyk, I., Kuzma, I. & Rozhko-Pavlyshyn, T. (2021). Formation of sustainable development competencies in primary school children. Journal of Education Culture and Society, No. 2, pp. 341–360. doi: 10.15503.jecs 2021.2.341.360 [in English].

Tereshchuk, H. V., Kuzma, I. I., Yankovych, O. I. & Falfushynska, H. I. (2018). The formation of a successful personality of a pupil in Ukrainian primary school during media education implementation. Cloud Technologies in Education. Proceedings of the 6th Workshop CTE 2018 (Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018) / Eds. Kiv, A. E., Soloviev, V. N. CEUR-WS.org, online, pp. 145–158. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper08.pdf (Accessed 7 Nov. 2021). [in English].

Yankovych, O. I., Chaika, V. M., Ivanova, T. V., Binytska, K. M., Kuzma, I. I., Pysarchuk, O. T. & Falfushynska, H. I. (2018). Technology of forming medialiteracy of children of the senior pre-school age of Ukraine. Cloud Technologies in Education. Proceedings of the 6th Workshop CTE 2018 (Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018) / Eds. Kiv, A. E., Soloviev, V. N. CEUR-WS.org, online, pp. 126–144. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper07.pdf (Accessed 7 Nov. 2021). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-23

Номер

Розділ

Статті