ВІТЧИЗНЯНІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІ ШКОЛИ У ГАЛУЗІ ТЕОРІЇ ТА МЕТОДИКИ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Леонід Оршанський
  • Іван Нищак
  • Володимир Ясеницький

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.252822

Ключові слова:

вища педагогічна освіта, технологічна освіта, методика трудового навчання, науково-педагогічна школа

Анотація

У статті здійснено дослідження становлення і розвитку київських науково-педагогічних шкіл із методики трудового навчання, очолюваних академіками НАПН Д. Тхоржевським і В. Мадзігоном та членом-кореспондентом НАПН В. Сидоренком. Зроблено спробу осмислення змісту основних напрямів досліджень зазначених учених і колективу авторів створених ними науково-педагогічних шкіл, які спроєктували теоретичну модель методики трудового навчання та після ретельної апробації втілили результати дослідження у практику педагогічних закладів вищої освіти. Відзначається міждисциплінарність багатьох наукових праць, які часто перебувають на стику філософії, психології, педагогіки та предметної методики, а також науково-практичний характер більшості досліджень, адже теоретичні пошуки супроводжуються інноваційною експериментальною діяльністю.

Обґрунтовано місце методики трудового навчання у системі педагогічних наук та її роль як теоретико-методологічного фундаменту технологічної освіти. Сформульовано ключові теоретичні та методологічні положення цього виду освіти, позначено його закономірні процеси та вектори подальшого розвитку. Представлено наукові досягнення вчених науково-педагогічних шкіл Д. Тхоржевського В. Мадзігона та В. Сидоренка в галузі технологічної освіти й описано можливі сценарії вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Іван Нищак

доктор педагогічних наук, професор кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Володимир Ясеницький

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Artiushenko, P. P. (2019). Idei i praktychnyi dosvid pidhotovky vchyteliv trudovoho navchannia v tvorchii spadshchyni naukovoi shkoly akademika Dmytra Tkhorzhevskoho [Ideas and practical experience of training teachers of labor education in the creative heritage of the scientific school of Academician Dmytro Thorzhevskiy]. Proceedings. Ser. : Pedagogical sciences / Central Ukrainian. state ped. V. Vynnychenko University.Vol. 177 (1). pp. 20 – 26. [in Ukrainian].

Artiushenko, P. P. (2018). Naukovo-pedahohichna shkola z trudovoho navchannia akademika V. Madzihona [Scientific and pedagogical school of labor education of Academician V. Madzihon]. Ukrainian professional education: scientific journal / Poltava. nat. ped. V.H. Korolenko University. Vol. 4. pp. 83 – 90. [in Ukrainian].

Hedvillo, O.I. & Blakh V.S. (2005). D.O. Tkhorzhevskyi – fundator trudovoho navchannia v Ukraini [D. O. Thorzhevskiy – the founder of labor training in Ukraine]. Pedagogical sciences coll. Science.work. No. 40. pp. 183 – 186. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (2012). Naukovi shkoly v pedahohitsi [Scientific schools in pedagogy]. Formation and development of scientific and pedagogical schools: problems, experience, prospects: coll. science. work. (Ed.). V. Kremeni, T. Levovytskuy. Zhytomyr, pp. 27 – 43. [in Ukrainian].

Kuzmenko, V.V. & Sliusarenko, N.V. (2013). Vohon sertsia profesora V.K. Sydorenka [The fire of the heart of Professor V.K. Sydorenko]. Taurian Bulletin of Education. No. 4. pp. 278 – 280. [in Ukrainian].

Levchenko, H.Ie.(2007). Do 70-richchia vid dnia narodzhennia akademika APN Ukrainy Vasylia Mykolaiovycha Madzihona [To the 70th anniversary of the birth of Academician of the Academy of Pedagogical Sciences of of Ukraine Vasyl Mykolayovych Madzihon]. Youth & market. No. 11/12. pp. 5 – 6. [in Ukrainian].

Sydorenko, V.K. (2004). Proektna metodyka yak osnova realizatsii osobystisno oriientovanoho navchannia [Project methodology as a basis for the implementation of personality-oriented learning]. Youth & market. No.1. pp. 19 – 24. [in Ukrainian].

Ukrainska pedahohika v personaliiakh. Knyha druha: ХХ st. (2005). [Ukrainian pedagogy in personalities. Second book: The twentieth]. (Ed.). O.V. Sukhomlynska. Kyiv, 548 p. [in Ukrainian].

Shchedryi uchytelskyi dar (do yuvileiu V.K. Sydorenka) (2011). [Generous teacher’s gift (for the anniversary of V.K. Sydorenko]. (Ed.). V.V. Kuzmenko, N.V. Sliusarenko. 2nd type. ext. and processing. Kherson, 47 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Номер

Розділ

Статті