ПОКРАЩЕННЯ ПОЛІТИК РІВНОГО ДОСТУПУ ДО ОСВІТНІХ МОЖЛИВОСТЕЙ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ІВАНО-ФРАНКІВЩИНИ

Автор(и)

  • Наталія Басараб

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.252925

Ключові слова:

післядипломна педагогічна освіта, підвищення кваліфікації вчителів, початкова школа, доступ до освіти, самоосвіта

Анотація

Ключова ідея нашого дослідження – виявити шляхи політик рівного доступу до освітніх можливостей вчителів початкової школи територіальних громад Івано-Франківщини в умовах модернізації системи післядипломної освіти через позиції відповідей на запитання про узгодження суперечності між реальним змістом педагогічної освіти, вимогами школи та викликами держави.

Завдяки участі в різних формах навчання, творчому підходу до викладання, опрацюванню наукової та методичної літератури, власним педагогічним пошукам, самоосвіті – педагоги стають ініціаторами й активними учасниками творчих змін в шкільній реальності. Зі свого боку, кожен причетний до викликів сучасної освіти повинен не тільки визнавати важливість професії вчителя початкової школи, але й сприяти та підтримувати його діяльність. Відтак пропонуємо рекомендації, які адресовані трьом групам установ та організацій задля ефективного їх впровадження на регіональному рівні: по-перше, відділу освіти, директорам шкіл; по-друге, закладам підвищення кваліфікації; по-третє, методичним об’єднанням, школам передового досвіду.

Біографія автора

Наталія Басараб

аспірантка кафедри педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Analiz osvitnoi polityky: teoriia i praktyka upravlinnia na mistsevomu rivni: nauk. posib. (2014). [The analysis of educational politic: theory and practice of management on local level: scientific manual]. (Ed.). Baziliuk, V. & Boichenko, T. 306 p. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/8108/1/%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BBi%D0%B7_%D0%BE%D1%81%D0%B2i%D1%82%D0%BD_%D0%BEi_%D0%BF%D0%BE%D0%BBi%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf [in Ukrainian].

Bachynska, Ye. (2017). Vektory zmin metodychnoi roboty v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v konteksti reformuvannia osvity v Ukraini [Vector of change of methodological work in general secondary education institution in the context of educational reform in Ukraine]. Public education. Vol. 3. pp. 16–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2017_3_5 [in Ukrainian].

Doslidzhennia shchodo zabezpechennia pidhotovky pedahohichnykh pratsivnykiv (2021). [Study on the preparation of teacher training]. Training Assessment Project. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/trivaye-spilne-doslidzhennya-shodo-zabezpechennya-pidgotovki-pedagogichnih-pracivnikiv-training-assessment-project [in Ukrainian].

Dzezhhovska, I. (2002). Navchannia vchyteliv: pidruchnyk dlia vykladacha-trenera [Teachers teaching: teacher trainer’s manual]. Lviv, 173 p. [in Ukrainian].

Dudar, Z. & Revenchuk, I. (2009). Problemy i perspektyvy pisliadyplomnoi osvity v Ukraini [Problems and perspectives of post-graduate education in Ukraine]. High school. No. 5. pp. 111–118. [in Ukrainian].

Klokar, N. (2006). Dyferentsiiovanyi pidkhid do pidhotovky vchyteliv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Differentiated approach to teacher training in the system of post-graduate education]. The path of education. pp. 41–44. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. (2015). Profesiinyi rozvytok vchyteliv: zarubizhnyi dosvid [Teachers’ professional development: intercultural experience]. Educational policy. Available at: http://education-ua.org/ua/porivnyalna-pedagogika/485-profesijnij-rozvitok-uchiteliv-zarubizhnij-dosvid [in Ukrainian].

Matveieva, N. (2009). Orhanizatsiia naukovo-metodychnoi roboty z uchyteliamy pochatkovoi zahalnoosvitnoi shkoly v Ukraini (1945–1990 rr.) [Organization of scientific and methodical work with teachers of primary school in Ukraine (1945–1990)]. Candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk, 288 p. [in Ukrainian].

Mykhailyshyn, R. (2012). Profesiino-pedahohichna kultura uchyteliv pochatkovykh klasiv [Primary school teachers’ professional-pedagogical culture]. Bulletin of Lviv University. No. 28. pp. 25–34. [in Ukrainian].

Monitorynh intehratsii ukrainskoi systemy vyshchoi osvity v Yevropeiskyi prostir vyshchoi osvity ta naukovoho doslidzhennia (2014). [Control over the Ukrainian higher education system integration in European space of higher education and academic study: monitor research: analytical report]. International Charity Foundation “International fund of research of education. policies; (Ed.). Finikova, T. & Sharova, O. Kyiv, 144 p. Available at: https://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2015/01/%d0%90%d0%bd%d0%b0%d0%bb%d1%96%d1%82%d0%b8%d1%87%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d0%b7%d0%b2%d1%96%d1%82.pdf [in Ukrainian].

Navchaty i navchatysia: yak i kudy zrostaty ukrainskomu vchytelstvu? Rezultaty doslidzhennia sfery pidvyshchennia kvalifikatsii y sertyfikatsii u ramkakh spilnoi initsiatyvy rukhu EdCamp Ukraine i MON Ukrainy (2019). [Teach and learn: how and where should Ukrainian teaching grow? The results of exploration the sphere of advanced training and certification as part of overall initiative of EdCamp Ukraine and Ministry of Education and Science of Ukraine]. Elkin, O., Marushchenko, O., Masalitina, O. & Minkovska, I. Kherson, 120 p. Available at: https://docs.wixstatic.com/ugd/df4ebb_efe324089d574e64af64918b415015cd.pdf?fbclid=IwAR3xpgr8vuGm7wo3KmlwJDanh1KjQAnIJTZp8A6xFqo7bIY2796SQd0CkRw [in Ukrainian].

Nikolaiesku, I. (2013). Rol instytutiv pisliadyplomnoi osvity v rozvytku kulturotvorchoi osobystosti pedahoha [The post-graduate institutions’s role in the development of educator’s cultural identity]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. No. 26. pp. 136–139. [in Ukrainian].

Nosovets, N. (2015). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv u krainakh Zakhidnoi Yevropy. [Future teachers’ vocational training in Western Europe]. Bulletin. No. 130. pp. 68–72. Available at: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2338/1 [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. & Ivaniuk, I. (2020). Rezultaty onlain opytuvannia “Potreby vchyteliv u pidvyshchenni fakhovoho rivnia z pytan vykorystannia tsyfrovykh zasobiv ta IKT v umovakh karantynu”: analitychni materialy [The results of online survey “Teachers’ needs in increasing of professional level concerning usage of digital tools and ICT under quarantine” analytical materials]. Kyiv, 25 p. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/719908/ [in Ukrainian].

Oliinyk, V. (2009). Problemy ta shliakhy rozvytku systemy pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity Ukrainy v suchasnomu polikulturnomu suspilstvi [Problems and ways of developing Ukrainian post-graduation pedagogical education in modern multicultural society]. Higher education in Ukraine. No. 4. pp. 24–34. [in Ukrainian].

Pryimakova, V. (2016). Rozvytok pisliadyplomnoi osvity vchyteliv pochatkovykh klasiv v Ukraini (1948–2012 rr.) [Development of postgraduate education of primary school teachers in Ukraine (1948–2012)]. Doctor’s thesis. Kherson, 487 p. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/6408/1/Prymakova.pdf [in Ukrainian].

Pukhovska, L., Artiushyna, M., Bazeliuk, V., Lushyn, P., Snisarenko, O., Snitsar, L. & Solodkov, V. (2012). Pisliadyplomna osvita v umovakh yevrointehratsii: sutnist, zmist, tekhnolohii, hotovnist do zmin [Post-graduation education in European integration: idea, content, techniques, availability to change]. Educational-methodological manual. (Ed.). Pukhovskoi, L. Kyiv, 122 p. [in Ukrainian].

Reforma osvity v Ukraini (2013). [Educational reform in Ukraine]. Monthly Report №8 of February 17, 2013 “Popular Economy Project: Monitoring Reforms”. Available at: http://www.eba.com.ua/static/members.../Case_Study_17_02_2013_UKR.pdf

Romadina, L. (2008). Diahnostyka pratsi vchytelia [Teacher’s work diagnosis]. Available at: https://osvita.ua/school/method/649/ [in Ukrainian].

Skulskyi, R. (2003). Rozvytok ta vykorystannia tvorchoho potentsialu osvitian u naukovo metodychnii roboti [Development and use of creative potential of educators in scientific and methodical work]. Tendentsii rozvytku metodychnoi roboty v systemi pisliadyplomnoi osvity pedahohiv : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. – Trends in the development of methodological work in the system of postgraduate education of teachers: Proceedings All-Ukrainian. Scientific-Practical Conference. pp. 55–59. [in Ukrainian].

Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: rekomendatsii z osvitnoi polityky (2003). [The strategy of education reform in Ukraine: educational politic guidance]. Kyiv, 296 p. Available at: https://www.irf.ua/files/ukr/programs_edu_ep_409_ua_ref_strategy.pdf [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (2015). Modeliuvannia protsesu formuvannia orhanizatsiinoi kultury maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Future primary teacher’ organization culture modelling process]. Scientific Journal “ScienceRise” No. 12/5 (17) pp. 17–21. Available at: https://www.researchgate.net/publication/288855557 [in Ukrainian].

Tymchuk, L. (2016). Stanovlennia ta rozvytok andrahohiky yak teorii i praktyky osvity doroslykh v Ukraini [Establishment and development of andragogy like theory and practice of adult education in Ukaine (ending XIX-XX century)]. Doctor’s thesis. Chernivtsi, 496 p. Available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/6313/1/Tymchuk.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Номер

Розділ

Статті