ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ-ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ВИХОВНИМИ ТА ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Тетяна Кристопчук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.254030

Ключові слова:

вчитель-вихователь, категорії шкіл для дітей з особливими виховними і освітніми потребами, спеціальні виховні і освітні потреби, функції вчителів-вихователів, складові професійної компетентності вчителя

Анотація

У статті охарактеризовано підготовку вчителів у європейських країнах відповідно до нової “міжнародної” моделі; окреслено завдання вчителя, що полягають у врахуванні особливостей виховання, наданні допомоги щодо формування освітніх і життєвих перспектив здобувачів освіти; визначено функції учителів-вихователів: виховна, дидактична, опікунська, посередницька, орієнтуюча (визначення життєвого напряму), дослідницька. Визначено вимоги до кандидата на посаду вчителя-вихователя у Данії та Польщі. Представлено типи навчальних закладів, що здійснюють підготовку вчителів для роботи з дітьми з особливими виховними і освітніми потребами. Зокрема, підготовка вчителів у Польщі для роботи у спеціалізованих школах здійснюється в Академії спеціальної педагогіки, закладах професійної освіти і Центрах професійного підвищення кваліфікації. Визначено категорії шкіл для дітей з особливими виховними і освітніми потребами у Словаччині та Словенії.

Біографія автора

Тетяна Кристопчук

доктор педагогічних наук, доцент, голова циклової комісії гуманітарних дисциплін ВСП “Рівненський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України”

Посилання

Bіlavych, G., Malona, S. & Kostashchuk, Ya. (2021). Іnklyuzivne navchannya dіtej z osoblivimi osvіtnіmi potrebami krіz vimіr sogodennya [Inclusive education of children with special educational needs through the dimension of today]. Youth and market. No. 9 (195). pp.11–16. [in Ukrainian].

Zakon pro zahist prav dіtej vіd 19 chervnya 1998 roku z popravkami ta dopovnennyami vіd 1 kvіtnya 2005 roku [Law on the Protection of the Rights of the Child of 19 June 1998, as amended on 1 April 2005]. Available at: http://www.bti.gov.lv/rus/vbta_inspekcija/normativnie_akti/?doc=357 (Accessed 04 Yan. 2022). [in Ukrainian].

Lohvynenko, T. & Klym, M. (2021). Stanovlennia ta rozvytok inkliuzyvnoi osvity v Avstrii ta Belhii: zakonodavchyi ta orhanizatsiinyi aspekty [Formation and development of inclusive education in Austria and Belgium: legislative and organizational aspects]. Youth and market. No.10 (196). pp.36–40. [in Ukrainian].

Ciborski, P., Rutkowski, T. (2004). Karta nauczyciela. Zmiany od sierpnia 2004 roku [Teacher’s card. Changes since August 2004]. Gdańsk : Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. Z o. O, 279 p. [in Polish].

Doroszewska, J.(1989). Pedagogika specjalna [Special pedagogy]. Vol. 2. 680 p. [in Polish].

Еducation System in Latvia. Available at: https://www.izm.gov.lv/en/education-system-latvia?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F (Accessed 14 Yan. 2022). [in English].

Finland: Slow and Steady Reform for Consistently High Results. Available at: https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:WfyAU2F02hAJ:www.oecd.org/datao (Accessed 04 Yan. 2022). [in English].

Hungary : Initial Teacher Training. Available at: http://www.inca.org.uk/hungary-initial-special.html (Accessed 14 Yan. 2022). [in English].

Kupisiewicz, Cz. (1987). Szkolnictwo w procesie przebudowy [Education in the process of reconstruction]. Warszawa, 137 p. [in Polish].

Pachociński, R. (2007). Pedagogika porównawcza : podręcznik akademicki [Comparative pedagogy: an academic textbook]. Vol.2. Warszawa, 350 p. [in Polish].

Schneider, G. (2017). Fremdsprachenforschung und die Ausbildung von Fremdsprachenlehrerinnen und – Lehrern [Foreign language research and training of foreign language teachers Foreign language research and training of foreign language teacher]. Beiträge zur Lehrerbildung, 25 (2). pp. 143–155. Available at: http://www.bzl-online.ch (Accessed 10 Yan. 2022). [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-25

Номер

Розділ

Статті