СТАНОВЛЕННЯ СУБ’ЄКТНОЇ ПОЗИЦІЇ СТУДЕНТА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНО ЗОРІЄНТОВАНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • Ванда Вишківська
  • Аліна Черепинська
  • Ольга Іллішова
  • Олена Войчун

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.254062

Ключові слова:

професійна компетентність, суб’єктна позиція, цінності педагогічної діяльності, професійне самовизначення, рефлексія

Анотація

У статті обгрунтовується, що концептуально значущою умовою створення системи професійної освіти, яка відповідає вимогам інтеграції України у світовий освітній простір на основі якості, є реалізація положень компетентнісного підходу. Доведено, що ціннісна складова професійної компетентності вимагає сформованості суб’єктної позиції студента, яка, своєю чергою, зумовлює його потребу і здатність до самовдосконалення, самореалізації, професійного росту, визначає спрямованість майбутнього фахівця на результат освіти в діяльнісному вимірі.

Біографії авторів

Ванда Вишківська

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та історії педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова

Аліна Черепинська

старший викладач кафедри загальноосвітніх дисциплін ПВНЗі “Українсько-американський університет Конкордія”

Ольга Іллішова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Бердянського державного педагогічного університету

Олена Войчун

викладач кафедри теорії та методики фізичної культури Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського

Посилання

Aristova, N. O. (2017). Teoretychni ta metodychni zasady formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv [Theoretical and methodical bases of formation of professional subjectivity of future philologists]. Doctor’s thesis. Kyiv, 572 p. [in Ukrainian].

Borytko, N. M. & Matskaylova, O. A. (2002). Stanovlenie subektnoy pozitsii uchashchegosya v gumanitarnom prostranstve uroka [Formation of the student’s subject position in the humanitarian space of the lesson]. Monograph. Volgograd, p. 131. [in Russian].

Vyshkivska, V. B. (2008). Subiektnist studentiv u navchalnomu protsesi-neobkhidna umova formuvannia profesiinoi kompetentnosti [Subjectivity of students in the educational process is a necessary condition for the formation of professional competence]. Scientific journal of NPU named after M. Drahomanov. Vol.8 (18). pp. 2–4. [in Ukrainian].

Halian, O. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti pedahoha zasobamy navchalnoi dystsypliny “Pedahohika subiektnosti” [Formation of professional competence of a teacher by means of the discipline Pedagogy of subjectivity]. Youth & market. No.8 (151). pp.130–134. [in Ukrainian].

Hlossaryi sovremennoho obrazovanyia (2014). [Glossary of Modern Education]. (Ed.). E.Iu. Usyk. 2nd ed., revised. and additional. Kharkov, 532 p. P.181. [in Russian].

Ivanova, Ye.O. & Osmolovskaya, I.M. (2009). Didaktika v informatsionnom obshchestve [Didactics in the Information Society]. Pedagogy. No. 10. p. 8. [in Russian].

Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: biblioteka z osvitnoi polityky (2004). [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: library on educational policy]. (Ed.). O. V. Ovcharuk. Kyiv, 112 p. pp. 29–30. [in Ukrainian].

Kulyutkin, Yu.N. (1986). Tvorcheskoe myshlenie v professionalnoy deyatelnosti [Creative thinking in professional activities]. Questions of psychology. No. 2. pp. 24 – 36. [in Russian].

Maslov, S.Y. & Maslova, T.A. (2013). Aksyolohycheskyi podkhod v pedahohyke [Axiological approach in pedagogy]. News of the Tula State University. No.3-2. pp. 202–212. [in Russian].

Morynets, N. (2009). Teoretyko-metodolohichni problemy doslidzhennia zhyttievoho potentsialu osobystosti [Theoretical and methodological problems of studying the life potential of the individual]. Higher education in Ukraine. No.2. pp.90–98. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii (posad) pedahohichnykh ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv navchalnykh zakladiv [About the consolidation of the quality characteristics of the professional (posad) pedagogical and scientific and pedagogical pratsivniks of the chief mortgage]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 01.06.2013 No. 665. Available at: zavuch.at.ua/2013-2014/Atestaciay/kvalifikacijni_kharakteristiki.docx]. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-25

Номер

Розділ

Статті