ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ ГРУПИ ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ

Автор(и)

  • Олена Голуб
  • Анжеліка Лесик
  • Надія Щербакова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.256013

Ключові слова:

компетентність, вихователь групи продовженого дня, учні початкової школи, вихованці, освітнє середовище

Анотація

У статті охарактеризовано сучасні підходи до організації освітньої діяльності групи продовженого дня та окреслено педагогічні умови ефективної діяльності вихователя групи продовженого дня, його виховного впливу на становлення особистості учнів початкової школи а саме: професійна компетентність оптимальне планування циклу навчальних та дозвіллєвих заходів; ефективна організація самопідготовки молодших школярів; створення освітнього середовища в групі продовженого дня.

Біографії авторів

Олена Голуб

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки Бердянського державного педагогічного університету

Анжеліка Лесик

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки Бердянського державного педагогічного університету

Надія Щербакова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки Бердянського державного педагогічного університету

Посилання

Baryshpol, S. V. (2020). Ihrova diyalnist u hrupi podovzhenoho dnya [Game activities in the group for an extended day]. GPA educator. Everything for work, no. 6. pp. 2 – 17. [in Ukrainian].

Bondarenko, H. & Vashchenko, O. (2021). Metodychni osnovy orhanizatsiyi ozdorovchoyi diyalnosti maybutnoho vchytelya pochatkovoyi shkoly v hrupi prodovzhenoho dnya [Methodical bases of the organization of improving activity of the future teacher of elementary school in group of the extended day]. Youth and market, no. 10 (196). pp.79 – 84. [in Ukrainian].

Boyarov, L. M. (2020). Psykholoho-pedahohichni ihry dlya molodshykh shkolyariv [Psychological and pedagogical games for junior high school students]. Primary education and upbringing, no. 7 – 9. pp. 65 – 70. [in Ukrainian].

Dobrovolska, L. & Chornovil, V. (2016). Formuvannya kompetentnostey molodshykh shkolyariv u hrupi prodovzhenoho dnya [Formation of competencies of junior schoolchildren in the group of the extended day: а textbook]. Сherkasy, 124 p. [in Ukrainian].

Dubrovskyy, V. L. (2019). Hrupa prodovzhenoho dnya yak odna iz form stanovlennya osobystosti uchnya u pochatkoviy shkoli [Extended day group as one of the forms of formation of the student’s personality in primary school]. Proceedings. Series: Psychological and pedagogical sciences: a collection of scientific papers. Vol. 2. Nizhyn, pp. 65 – 70. [in Ukrainian].

Кosenko, D. (2019). Novyy osvitniy prostir. Motyvuyuchyy prostir : informatsiynyy posibnyk [New educational space. Motivating space: information manual]. Available at: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir. (Accessed 12 Jan. 2022). [in Ukrainian].

Krapinevych, T. V. (2019). Hrupa podovzhenoho dnya: terytoriya NUSH: orhanizovana diyalnist molodshykh shkolyariv u HPD, formuvannya klyuchovykh kompetentnostey, neobkhidnykh dlya zhyttya [Extended day group: NUS territory: organized activity of junior schoolchildren in GPA, formation of key competencies necessary for life]. To the Educator of the extended day group, no. 4. pp. 2 – 7. [in Ukrainian].

Nova ukrayinska shkola: poradnyk vykhovatelyu hrupy prodovzhenoho dnya u zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity (2019). [New Ukrainian school: a guide to the educator of the extended day group in general secondary education: teaching method. manual]. (Ed.). G. I. Dmitrov and other. Lviv, 224 p. [in Ukrainian].

Nova ukrayinska shkola: poradnyk dlya vchytelya (2017). [New Ukrainian school: a guide for teachers] / Under the general. (Ed.). Bibik N. M. Kyiv, 206 p. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Derzhavnoho standartu pochatkovoyi osvity (2018). [On approval of the State Standard of Primary Education]. Available at: https: //www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti. [in Ukrainian].

Talyush, T. M. (2019). Orhanizatsiya hrupy prodovzhenoho dnya u Noviy ukrayinskiy shkoli [Organization of the extended day group in the New Ukrainian school: a guide for students of higher educational institutions]. Ternopil, pp. 261 – 265. [in Ukrainian].

Filyuk, T. L., Vesna, N. A. & Zhornova, O. V. (2019). Hrupa prodovzhenoho dnya v Noviy ukrayinskiy shkoli [Extended day group in the New Ukrainian school]. Planning and organization of work: a textbook. Volochisk, 224 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-04

Номер

Розділ

Статті