SOFTSKILLS ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОЇ ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Рожко-Павлишин
  • Неля Перхайло

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.259949

Ключові слова:

softskills, майбутній педагог, заклад дошкільної освіти, професіоналізація, алгоритм формування softskills

Анотація

Проблема оптимізації процесу професійного розвитку педагогів закладів дошкільної освіти нині загострюється новими фаховими викликами, суспільними запитами, вимогами конкурентного професійного середовища. Автори статті в цьому зв’язку показують сутність і роль softskills як надпрофесійних навичок педагогів ЗДО, що забезпечують готовність до самореалізації у різних сферах життя, вироблення лідерських якостей, комунікативної ефективності, асертивності особистості.

Проаналізований реальний стан сформованості softskills вихователів закладів дошкільної освіти, встановлені проблеми, з якими вони стикаються у професійній діяльності. До того ж автори статті окреслили орієнтовний алгоритм опанування цих навичок на різних етапах професіоналізації фахівця. Назвали фактори і засоби, що активізують оволодіння softskills (система спеціального навчання у вищій школі, рання професіоналізація у процесі педагогічної практики здобувачів, інноваційні освітні технології, позитивна мотивація особистості до професійного самовдосконалення, готовність фахівця до свідомої безперервної самоосвіти тощо).

Біографії авторів

Тетяна Рожко-Павлишин

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Неля Перхайло

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Посилання

Deliia, O. (2012). Osobystist kerivnyka yak chynnyk efektyvnoho upravlinnia [Identity of the Director as a Factor of Management]. Economic Analysis. Vol.11(2), pp. 187–189. [in Ukrainian].

Dluhunovych, N.A. (2014). Softskills yak neobkhidna skladova pidhotovky it-fakhivtsiv [Softskills as a necessary component of training IT specialists]. Bulletin of Khmelnytsky National University. Technical sciences. No. 6. pp. 239–242. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_tekh_2014_6_47. (Accessed 22 Jan. 2022). [in Ukrainian].

Кoval, K.О. (2015). Rozvytok “softskills” u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pracevlashtuvannia [Development of “softskills” for students is one of important factors of employment]. Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute, No. 2, pp. 162–167. [in Ukrainian].

Koliada, N. & Kravchenko, O. (2020). Praktychnyj dosvid formuvannia “soft-skills” v umovakh zakladu vyshhoi osvity [Practical Experience of “Soft-Skills” Formationin Terms of Higher Education Institution]. Humanities science current issues. No. 3(27), pp. 137–145. [in Ukrainian].

Mozghova, H.V., Yevtushenko, V.A. & Mozghova, A.D. (2020). Formuvannia softskills fakhivtsia v haluzi marketynhu na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [Forming a softskills marketing specialist based on a competency-based approach]. Economy and Society. Vol. 22. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/98/93. (Accessed 01 Feb. 2022). [in Ukrainian].

Nakhod, S.A. (2018). Znachushchist “softskills” dlia profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Significance of “softskills” for the professional development of future professionals in socionomic professions]. Scientific journal of Dragomanov National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences: realities and perspectives. Kyiv, Vol. 63, pp. 131–136. [in Ukrainian].

Stewart, C., Wall, A. & Marciniec, S. (2016). Mixed signals: Do college graduates have the softskills that employers want? In Competition Forum. American Society for Competitiveness, 14(2), 276–281. Available at: https://www.researchgate.net/publication/316066488. (Accessed 30 Jan. 2022). [in English].

Schulz, B. (2008). The importance of softskills: Education beyond academic knowledge. Nawa Journal of Communication, No. 2(1), pp. 146–154. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-27

Номер

Розділ

Статті