ЗМІСТ АКСІОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260007Ключові слова:
професійна підготовка, аксіологія, аксіологічна компетентність, культурно-мистецька освітаАнотація
Констатовано потребу формування аксіологічної компетентності у фахівців в галузі 02 “Культура і мистецтво”. Вказано, що для сучасної вищої освіти надзвичайної актуальності набуває створення простору зустрічі різних культур, простору ціннісного синтезу, що сприятиме засвоєнню загальнолюдських та професійних цінностей. Показано, що нині наявна теоретична основа для концептуалізації змісту аксіологічної компетентності у контексті культурно-мистецької освіти.
Сформульовано визначення аксіологічної компетентності як здатності практичної діяльності на ціннісній основі і ґрунтуючись на систему аксіологічних знань. При цьому, аксіологічна компетентність розглядається у предметному контексті й функціональному. У першому випадку йдеться про те, що аксіологічна компетентність побутує як сукупність особистих, професійних і соціально-культурних цінностей, що задають характер його ціннісно-смислової сфери, яка формує смисли та цілі життєдіяльності й детермінує способи їх досягнення. Своєю чергою, з функціональної точки зору аксіологічна компетентність проявляється у змісті й характері діяльності індивіда, у способі мислення й поведінки. Фактично сформованість аксіологічної компетентності засвідчується змістом і характером інтелектуальної й практичної активності.
Посилання
Andrushchenko, V. (2015). Tsinnisna nevyznachenist osobystosti ta yii podolannia zasobamy osvity [Value uncertainty of the individual and its overcoming by means of education]. Higher education in Ukraine, No. 3. pp. 5–13. [in Ukrainian].
Andrushchenko, T. V. (2016). Tsinnisna palitra yevropeiskoho prostoru osvity (ukrainskyi vymir) [Value palette of the European educational space (Ukrainian dimension)]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Drahomanov. Series 12. Psychological sciences, No. 4 (49). pp. 107–113. [in Ukrainian].
Bodak, V., Pantiuk, T., Pantiuk, M. & Hamerska, I. (2021). Hlobalizatsiia ta intehratsiia osvity Ukrainy yak indykatory yii optymizatsii i rozvytku [Globalization and integration of Ukrainian education as indicators of its optimization and development]. Youth and the market, № 11–12 (197–198). pp. 6–11. [in Ukrainian].
Vasylieva, D. V. (2016). Metodolohichni zasady realizatsii aksiolohichnoho pidkhodu do navchannia matematyky v shkoli [Methodological bases of realization of the axiological approach to teaching mathematics at school]. Ukrainian pedagogical journal, No. 2. pp. 42–49. [in Ukrainian].
Inglkhart, R. (2018). Kulturnaya evolyutsiya: kak menyayutsya chelovecheskie motivatsii i kak eto menyaet mir [Cultural evolution: how human motivations change and how it changes the world]. Translated from English S. L. Lopatynoi, (Ed.). M. A. Zavadskoi, V. V. Kostenko, A. A. Shyrokanovoi. Moscow, 347 p.
Natsionalnyi osvitno-naukovyi hlosarii (2018). [National Educational and Scientific Glossary]. Кyiv, 524 p. [in Ukrainian].
Pelekh, Yu. V. (2021). Tsinnisnyi intelekt: filosofsko-metodolohichni perspektyvy u pedahohichnii praktytsi [Value intelligence: philosophical and methodological perspectives in pedagogical practice]. European potential for the development of pedagogical and psychological science. Riga, Latvia, pp. 331–366. [in Ukrainian].
Orshanski, L. (2018). Orientation offuture teachers towards humanistic and professional values. Lubelski rocznik pedagogiczny. Lublin, No. 3. pp. 245 – 255.[in English].
Pelekh, Yu., Matviichuk,A. & Bilous, T. (2021). Tsinnisnyi intelekt liudyny v osmyslenni i vyrishenni suchasnykh sotsialnykh problem [Value intelligence of the person in comprehension and the decision of modern social problems]. New pedagogical thought, Vol. 106, no. 2. pp. 77–83. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-106-2-77-83 [in Ukrainian].
Pidlisnyi, M. M. (2020). Problemy aksiolohii ta shliakhy yikh vyrishennia [Problems of axiology and ways to solve them]. Dnipro, 164 p. [in Ukrainian].
Stasevska, O. A. (2016). Dukhovni tsinnosti i sotsiokulturna identychnist: problema vzaiemoobumovlenosti [Spiritual values and socio-cultural identity: the problem of interdependence]. Bulletin of the National University “Yaroslav the Wise Law Academy of Ukraine”. Series: Philosophy, No. 4. pp. 113–122. [in Ukrainian].
Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (Accessed 15 Sept.2021). [in Ukrainian].
Professional Values for a Successful Career (2021). Indeed. Available at: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/professional-values. [in English].
Donald Sull, Stefano Turconi, Charles Sull. When It Comes to Culture, Does Your Company Walk the Talk? Management review, July 21, 2020. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/when-it-comes-to-culture-does-your-company-walk-the-talk/?fbclid=IwAR2hM0SJMFDwJS2DSgMSgTZMMKUIlx4r1wDVtMmIsISZ7cTyEJYn6lECs3g [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.